שאל את הרב

מחלוקת סביב זמני ארוחת שבת בבית ההורים - כיצד כדאי לנהוג?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/04/21 15:49 כו בניסן התשפא

שאלה

שלום,

אני נשואה, ומאוד אוהבת להגיע להורים שלי לשבת, אך כמדי ארוחת שבת אצלם יש את אותה הבעיה שחוזרת על עצמה.

אבא שלי קם לתפילה בנץ ולכן רוצה לאכול ארוחת שבת מוקדם. כולנו, אחים שלי ואמא שלי, רוצים לאכול יותר מאוחר (סביבות 12:00). אנחנו נהנים מיום השבת, מהרוגע והזמן בבית. בכל שבת אבא שלי מתעצבן על כך וחושב שצריך לאכול מוקדם, כי הוא קם מוקדם (הצענו לו שיתפלל בשעה הרגילה או שיאכל ארוחה קטנה או קפה ועוגה אך הוא לא רוצה לאכול לבד). אני סבורה כי ארוחת שבת הינה ארוחה משפחתית והכי חשוב שכולם ישבו ביחד ובכיף. לעומת זאת אבא שלי חושב שצריך לאכול בזמן שהוא רוצה וכי זה כיבוד הורים. אשמח לתשובה בנושא, מכיוון שבכל שבת אבא שלי ׳הורס׳ את האווירה כשהוא מתעצבן מזה.

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על שאת מקפידה ללכת להורייך כמדי שבת, ולבלות את השבת יחד איתם. זוהי מצווה חשובה ביותר.

בשאלה שלך את תוהה מה ניתן לעשות כדי שאבא שלך יאכל איתכם בשבת בשעה שאת רוצה, ולא בשעה שהוא רוצה (בשעה מוקדמת). או במילים אחרות מה ניתן לעשות כדי לגרום לאבא שלך לאכול מאוחר יותר....

האמת היא, שכיבוד הורים היא מצווה מדאורייתא ואילו מצוות סעודת שבת היא – לדעת רוב ככל הפוסקים - מדברי סופרים. לכן כשאת מגיעה עם משפחתך לאכול עם הורייך עלייך לכבד את רצונו של אביך לאכול מוקדם (אל תשכחי שאת האורחת והוא בעל הבית...). בנוסף, ייתכן ואביך לא מעוניין לאכול בשעה 12:00 מכיוון שחשוב לו לאכול את סעודת יום השבת לפני חצות היום, ויש בכך עניין חשוב לפי ההלכה, שהרי לאחר חצות היום (זמן מנחה גדולה) מתחיל זמן סעודה שלישית.

כתבת ש"אני סבורה כי ארוחת שבת הינה ארוחה משפחתית והכי חשוב שכולם ישבו ביחד ובכיף" אבל כנראה צריך למשפט את המילים "בשעה שמקובלת על אבי מורי". ואם הוא אינו מעוניין לאכול בשעה מאוחרת יותר עליך לכבד את רצונו. אני בטוח שאביך רוצה לשבת יחד איתכם בשולחן השבת ולהנות יחד איתכם, ולכן רצוי מאוד שאת ואחייך ישתדלו לשמח אותו ולשבת יחד איתו לסעודה, כדי שלא יצטער לאכול לבד בשבת.

תמיד ישנה האפשרות של ישיבה יחד אחרי הארוחה, עם פיצוחים ועוגות, ולשוחח יחד עם המשפחה. זכרי, כיבוד הורים הוא מעל לכל, והמקרה שהבאת הוא דוגמא נפלאה לילדייך כיצד יש לכבד הורים.

מאחל לך שתזכי תמיד למצוות כיבוד הורים בשמחה ובטוב לבב!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות