שאל את הרב

איך להתחזק בתקופה של דיכאון? בלימוד או בטיפול?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/05/22 23:41 כד באייר התשפב

שאלה

היי

לפני כחצי שנה היה לי דיכאון הייתי אצל כמה פסיכולוגים וכלום לא עזר עד שזה עבר לבד

אחרי הדיכאון הרגשתי חיבור לדת ועכשיו אני מרגיש שהדיכאון חוזר אבל אני מתחיל להתקרב לברסלב

השאלה שלי היא האם ללמוד ליקוטי מוהר"ן לבד (כי אין כל כך מישהו שילמד איתי) ואיך להצליח לסמוך על ה שיעזור לי כי אני ממש מרגיש שזה חוזר

תשובה

שלום לך.

קודם כל חשוב לי לומר לך שעצם זה שבחרת לפנות אלינו ולשתף אותנו בקושי ובחששות שלך – זה מעיד על הרבה בגרות ואחריות מצידך, ואני מצדיעה לך! נראה שאתה מאוד מודע לעצמך, מכיר את עצמך ויודע כבר לזהות שהדיכאון חוזר, ואתה משתמש במודעות הזאת כדי לחשוב על מה לעשות ואיך להתמודד, וזה מדהים. אתה כבר בדרך הנכונה ואני שמחה שפנית אלינו!

אתה מתאר תקופה לא פשוטה שבה כבר חווית דיכאון בעבר ואפילו ניסית להיעזר בפסיכולוגים והרגשת שזה לא בדיוק עבד. ולמרות שאתה כותב שבעבר הדיכאון עבר לבד אני די בטוחה שבסוף גם לך יש חלק (וכנראה חלק לא קטן) בהתגברות על הדיכאון. אני מאמינה שגם אם אתה לא תמיד מרגיש את זה - יש בך כוחות ואתה חזק יותר מהדיכאון. הנה, עובדה שכבר עשית את זה בעבר!

אני אמנם לא מכירה אותך אישית, וכל אחד חווה דיכאון באופן קצת שונה ולכל אחד עובד משהו אחר, אבל אני אנסה להציע פה כמה דרכים וכיוונים בתקווה גדולה שמשהו יתחבר אליך, ואם אפילו משהו אחד מכלל המלל הזה יעזור לך – אני עשיתי את שלי :)

אתה כותב שאתה מרגיש חיבור לדת ומתקרב לברסלב, ואני מניחה שאתה מוצא בכך חיבור ומשמעות וזה בהחלט דבר חיובי. מציאת מטרה ומשמעות לגמרי יכולה לעזור להתמודד עם קשיים ואתגרים - בין אם זו מטרה רוחנית כמו לימוד ליקוטי מוהר"ן ובין אם זו מציאת משמעות אישית לחיים כמו הגשמה עצמית, עזרה לאחרים, מימוש הכישרונות שלך וכו'. חוץ מזה לימוד, העמקה וחיזוק האמונה באמת יכולים לעזור לפתח חוסן נפשי והסתכלות אופטימית יותר על האתגרים בחיים.

אתה מוסיף וכותב שאתה רוצה לסמוך על ה' ולהיעזר באמונה. אני אוסיף פה ציטוט קצר של הרב אבירם חריב מתוך תשובה שלו לשאלה בנוגע לדיכאון: " בכדי שתוכל לחזק את הקשר שלך עם הקב"ה, אתה צריך קודם כל לחזק את עצמך... ה' אוהב אותך, "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה אני עומד". הקב"ה נמצא אתך ומלווה אותך תמיד, הוא נתן לך קשיים ובד בבד את הכוח להתמודד. לפעמים להתמודד לבד זה קשה ובגלל הקב"ה חנן בני אדם אחרים בכוחות שיוכלו לעזור לך.

שיעזרו לך .שערי תפילה אינם ננעלים. תמשיך להתפלל, דבר עם ה', קרא תהלים. תמצא או תיעזר במכרים, למצוא רב במקום מגוריך שיוכל ללוות אותך רוחנית בצורה אישית ונכונה יותר...".

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%d7%a2%d7%a6%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%93%d7%99%d7%9b%d7%90%d7%95%d7%9f/

,

דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא שבמקרים מסוימים (לא תמיד ובכל מצב, אבל במקרים רבים) חשוב מאוד לא להסס לפנות לקבל עזרה מקצועית כשמרגישים צורך. בדיוק כמו שאדם ששובר רגל לא מהסס לפנות לרופא, בדיוק כך גם לגבי דיכאון. אמנם ציינת שניסית להיעזר בעבר בפסיכולוגים ולא ממש פירטת מה לא עבד, אבל טווח אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש הוא רחב ומגוון, וגם אם לא הרגשת שזה עזר לך בעבר זה לא אומר שזה לעולם לא יעזור לך בעתיד. זה יכול להיות פסיכולוג, עו"ס, פסיכיאטר, רופא משפחה וכו'. רובם המכריע של המחקרים מוכיחים שהסיכוי לשיפור בסימפטומים של דיכאון עולה משמעותית בקבלת טיפול מקצועי (בין אם זה טיפול פסיכולוגי, טיפול תרופתי וכו'). קיימים אנשי מקצוע מדהימים בחוץ, שלמדו וצברו ניסיון קליני במשך שנים, שרק רוצים לתרום מהידע והמומחיות שלהם ולעזור, ככה ששווה לתת לזה צ'אנס.

משהו נוסף שהייתי רוצה לגעת בו הוא החשיבות בלדבר ולשתף אחרים בקושי. במקרים רבים יש קשר בין דיכאון לבדידות. יכול להיות שאובייקטיבית אנחנו לא לבד, אנחנו אפילו יכולים להיות מוקפים באנשים סביבנו, וכאלה שאוהבים אותנו ורוצים בשבילנו רק טוב –ולמרות שאנחנו לא לבד אנחנו יכולים להרגיש בודדים במה שאנחנו חווים. תחושה של בדידות רק מעצימה את הדיכאון והיא בתורה מעצימה את תחושת הבדידות. כדי לעצור את הלופ הזה, כדאי מאוד לדבר על מה שקורה איתך ולשתף אחרים מה אתה חווה. זה יכול להיות עם כל אחד: עם חבר טוב, הורה, אח/אחות, מורה, מדריך או כל אחד שאתה סומך עליו ומרגיש מספיק בנוח. אין שום צורך לסבול ולכאוב לבד!

וכמובן שאם תרצה להמשיך להתייעץ איתנו, או סתם לדבר, לשתף ולעדכן אתה לגמרי מוזמן לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

מאחלת לך הרבה שמחה ואושר,

רחלי

כתבות נוספות