שאל את הרב

קיום רק מצוות שבין אדם לחברו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/05/22 16:33 יז באייר התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני בן 40 ולאורך השנים ניסיתי לבחון התחברותי ליהדות ולמסורת בדרכים שונות.

אינני מתחבר לצום ביום כיפור על אף שאני מאוד מאוד מכבד את מי שצם ואני "צם" בדרכי שלי. כלומר לא מרבה באכילה ושתייה מענגים, נמנע מקפה נמס

ושותה רק מים. אני כן שומר על כשרות בסיסית ולא אוכל חלב עם בשר או בשר שאינו כשר.

אני מרגיש שנועדתי בעולם הזה לבצע מצוות שבין לאדם לחברו, דאגה, יחס, ערבות הדדית וחמלה ובכך לתרום לחוסנו של עם ישראל על כל גווניו הרבים כאשר לנגד עיניי טובת אחיי היהודים מכל "הזרמים". בכך אני מרגיש שאני נוהג בדרך ארץ , כיבוד הורים, השכנת שלום ואחווה בין יהודים וכו'.

אני כן מבצע קידוש בסיסי בערב שבת תוך חבישת כיפה ואף לוקח חלק בברכת המזון בבית הוריי כאשר אני מתארח שם בערב שבת.

האם דרך חיי כפי שתיארתי לדעתך אהובה על הקב"ה או דרך של נוחות והתחמקות מההלכה?

תשובה

שלום וברכה

לא אחדש לך דבר אם אומר שלא אני נציגו של הקב״ה עלי אדמות, ואין בנמצא אדם כלשהו שיכול לדעת את יחסו המלא של הקב״ה למציאות זו. אנחנו לא יודעים את כללי ההתייחסות בשמיים. על כן, לא אתיימר כמובן לדבר בשם הקב״ה.

ברם, מה שהקב״ה לימד אותנו בתורתנו הנגלית הוא זה: מה שאתה עושה - חשוב מאוד, ועל כך דיברה גם התורה, גם הנביאים, גם הכתובים, חז״ל וכדו׳. יש חשיבות מאוד גדולה לדברים אלה, ולפעילות המוסרית מלאת החסד והצדק בין בני אדם. הקב״ה לימד אותנו בתורתו שהם רצויים מאוד מאוד, ובמקומות שונים גם כתב בתורתו שהם בסיס הקיום (כגון שהמבול בא על העולם ״כי מלאה הארץ חמס מפניהם״). יישר כוח על כך.

ובד בבד הוא ציווה אותנו במצוות ככתבן וכלשונן, והן כמובן כוללות לא רק את המצוות שבין אדם לחבירו, אלא גם את אלה שבין אדם למקום, כולל כשרות האוכל, שמירת השבת, צום ביום הכיפורים וכדו׳. ולא זו בלבד, אלא שאין אנו קובעים מה מתוך המצווה יש לקיים ומה לא.

על כן, הדרך הנכונה על הארץ היא לחתור למימוש מלא של המצוות כולן, וזה בוודאי יותר טוב מלעשות רק חלק.

כל טוב

כתבות נוספות