שאל את הרב

זוגיות לפני חתונה בהלכה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 10/05/21 15:17 כח באייר התשפא

שאלה

שלום וברכה , אני בזוגיות כבר שנה. מתחילת הקשר שלנו אמרתי לא שאני רוצה לשמור עד החתונה והוא אמר שיהיה לו קשה אבל הוא מוכן לחכות עד שאהיה מוכנה. (שנינו בתולים)

בזמן האחרון אנחנו מגיעים למצב של כמעט וזה קורה ואני לא מצליחה לעצור את זה כי חלק ממני לא רוצה. מצד אחד אני רוצה לחכות לחתונה כי חונכתי ככה אבל מצד שני אני לא מרגישה שאני יכולה יותר. נורא קשה לי. אם זה היה תלוי רק בי להתחתן עכשיו אז הכל היה בסדר ולא דוקא בגלל הרצון העז ליחסים , אני רוצה להתחתן איתו כי הוא מתאים לי מכל הבחינות האופי התכונות הכל.

דיברנו על זה לא מעט ושנינו יודעים שיום אחד נתחתן. השאלה היא מתי? כיום הוא בצבא (בן 19) ומבחינתו הוא עדיין צעיר מדיי. אני מרגישה לגמרי מוכנה לחתונה .

אני נורא מבולבלת כי מה זה משנה ללכת עד הסוף אם גם ככה אנחנו עתידים להינשא אחד לשניה? אשמח לעצות וחיזוקים תודה רבה.

תשובה

לשואלת שלום,

כל הכבוד על האומץ לשתף ולבקש עזרה. ישנם מצבים בחיים שהקושי ממש חזק, וחייבים להושיט יד לבקשת עזרה.

הקושי שאת מתארת הוא גדול, גדול מאוד. כבר אמרו חכמים שהיצר הכי חזק באנושות הוא יצר ההולדה. אני שומע ממך שהקרבה הנפשית והרגשית ביניכם מעצימה את הצורך בקרבה גופנית. ואתם לא רוצים ליפול. אכן ניסיון לא פשוט.

אתחיל מהסוף. שאלת מה הבעיה.

קודם כל, ישנו איסור ביהדות לקיום יחסים קודם הנישואין. למעשה הוא מתחיל כבר בגן עדן, שם נאמר "ודבק באשתו והיו לבשר אחד". הוא ממשיך באיסור קיום יחסי אישות בלי להינשא הקיים לדעת הפוסקים במילים "לֹא תִהְיֶה קְדֵשָׁה מִבְּנוֹת יִשְׂרָאֵל". אשר על כן, אין היתר הלכתי לצעירים לקיים יחסים לפני הנישואין.

הסיבה העמוקה לכך היא שהיהדות מכוונת אותנו להפנים שכח ההולדה שמור לקשר הנישואין, עליו נאמר שהוא מקור הקדושה שלנו- "מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין".

אשר על כן אנחנו נדרשים לחיות חיים של קדושה בימי הנערות, ולהתמודד עם היצר המיני הקיים. תהליך זה בונה אצלנו את הראייה בהקמת בית בישראל מהלך שהוא מהות החיים ולא משהו שדוחים אותו בשביל לימודים או מטרות קטנות אחרות. כשמקימים בית בקדושה בטהרה ובבריאות, מביאים בו לידי ביטוי את היצר הזה באופן חיובי.

אחרי הנישואין, הקשר הגופני המותר מקבל עוצמה אחרת. אין זה מילוי תאוות ויצרים, אלא התחברות גמורה ושלמה של איש ואישה, התחברות של גוף ונפש, התחברות גדולה המסוגלת להביא חיים לעולם.

אוסיף שלצערנו, הפך היום הקשר האינטימי לדבר שלא שייך למשפחה וחתונה, במקום להיות קשר של עומק ונצח. היהדות מאפשרת חיבור אמיתי ושלם רק כאשר מקדימים את השלב של הקידושין, היוצר חיבור מחוייב ואחראי ערכי וקדוש בין הנשמות שלכם. לכן, גם אם החלטתם להתחתן ואתם ממש אוהבים, אין הדבר מתיר יחסי אישות לפני הנישואין, כי בשביל להתקדם לרמת החיבור הזה נדרשת מחוייבות מהותית לקשר.

את מתארת שישנם קשיים להתחתן, לכן הייתי ממליץ לבחור באחת משתי האפשרויות:

א. להתאפק עד החתונה. אם אתם מחליטים כך, חשוב ליצור לעצמכם מחסומים כדי לא להיכשל, כגון: להיפגש במקומות ציבוריים, להשאיר את הדלת פתוחה, לא להיפגש מאוחר בלילה וכד'. כמו כן – לקבוע לעצמכם זמן מתוכנן לחתונה.

ב. למצוא פיתרון לגורמים המעכבים את הנישואין. הרבה פעמים החששות שלנו נובעים ממה שאנחנו 'רגילים' לשמוע. נניח: אנשים אומרים שמתחתנים רק אחרי הצבא, מתחתנים רק אחרי תואר, לא מתחתנים לפני גיל 24 וכו'. פעמים רבות הקביעות האלה לא מתאימות למקרה הספציפי *שלנו*. יכול להיות שזוג אחר לא בָּשֵל גם בגיל 30, ואנחנו כן בּשֵלים בגיל 20. כל זוג הוא עולם ומלואו וכולל מכלול רב של שיקולים. אשתף אתכם שאני בעצמי התחתנתי בגיל 19, והתגייסתי לצבא קרבי אחרי שכבר נולד לנו ילד. אל תתנו למוסכמות חברתיות לעמוד בפני ההחלטות שלכם, קבלו החלטה מושכלת ואחראית המתאימה לכם באופן ייחודי ומדוייק.

בהצלחה רבה! כאן לכל שאלה.

כתבות נוספות