שאל את הרב

צער בעלי חיים בתעשיית המזון

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/01/21 11:32 כב בטבת התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש עניין שמפריע לי כבר תקופה.

זה לא סוד שבתעשיות הבשר, החלב והביצים בארץ מתעללים בבע"ח על בסיס יומיומי- גידול בתנאים מזעזעים, הרבה הרג מיותר לא לצורך, שימוש בחומרים מזיקים ובהרבה אלימות וכו'. ארגונים של טבעונים ואוהבי חיות למיניהם נלחמים בהתעללות הזאת כבר שנים, אבל למה לרבנים אין מה להגיד בנושא?

אם לא לפקח על הגידול ולאסור על אכילת תוצרת מחברות מסויימות אז לפחות לצאת נגד התופעה כדי שהציבור ידע שיש כאן עבירה חמורה על צער בע"ח וכולנו תומכים בה.. כואב לי שזה המצב, אני רגילה שלתורה יש תשובה לכל דבר ואני מרגישה שיש כאן בעיה מוסרית רצינית שפשוט נופלת בין הכיסאות בציבור הדתי ונשארת בידיים של האקטיביסטים בתל אביב.

יש סיבה שהנושא הזה כמעט ולא מדובר בשיח ההלכתי? יש בכלל מה לעשות בעניין?

תודה רבה!

תשובה

לשואלת שלום,

את צודקת בהחלט. אני בעצמי צמחוני מהסיבה שהזכרת. ההתעללות בבעלי החיים בחייהם זו תופעה לא מוסרית, לא יהודית ומעלה זעזוע עמוק. יש להפריד כמובן בין שחיטה - שזאת פעולה מוסרית ולא גורמת צער, לבין החזקת החיות בזמן החיים.

אינני מצדיק, אך נדמה לי הסיבה לאי-ההתעסקות בנושא הוא מפני המודעות הנמוכה שקיימת בציבור לדברים הללו. אולי בגלל הכח של תעשיית המזון, אולי בגלל מרכיבים אחרים בשוק. בכל אופן המודעות נמוכה, ואכן ראוי להעלותהּ.

יחד עם זאת, אין איסור ברור לאכול בשר בעקבות כך.

העיקרון היסודי (והוא המבדיל בינינו לבין אותם אירגונים) הוא: צער בעלי חיים מותר לצורך האדם. אסור לנו לבלבל את היוצרות. החיה חשובה, אך לרווחת האדם מותר לצעֵר בעל חי.

אלא שהמחלוקת נתונה בשאלה מה נחשב 'צורך'? האם כדי שכל אדם יאכל 8 פעמים בשבוע בשר נגדל תרנגולות בצפיפות נוראית? האם כדי להוזיל קילו עוף מ 60 ל 30 נזריק לגוזלים הורמונים כדי לשחוט אותם בני חודש?

לדעתי לא. אבל יש דעות אחרות, והלכה כרבים.

(מקורות: מסכת עבודה זרה יג א תוספות ד"ה 'אמר אביי' | רמב"ן | תרומת הדשן ברמ"א אבן העזר ה, יד | אור זרוע ברמ"א יורה דעה כד, ח)

בהצלחה באשר תפני

כתבות נוספות