שאל את הרב

צניעות בגרביים, למה ואיך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/11/20 22:28 טז בחשון התשפא

שאלה

שלום רב!

ברצוני לשאול שאלה... שיושבת עליי הרבה בזמן האחרון... אגש ישירות לשאלה -

האם מותר ללכת בלי גרביים?

כבר קראתי באתר שאלה בנושא זה ומצאתי היתר שצריך לכסות את הירך וזו בין כה וכה מכוסה בחצאית....

אבל משהו לא הסתדר לי! אם יש היתר אז למה הרבה כן מקפידות על זה כל כך?

(אני מבינה שזה יותר צנוע אבל יש כאלו שהם ממש מקפידות על זה בצורה חמורה כאילו שאם אני ילך בלי גרביים כביכול חלילה הלכתי עם מיכנסיים. וקורה שאני הולכת בלי... אצלי בבית פחות מקפידים).

ויש לי עוד שאלה קטנה אם גם ככה לא שמים לב שאני עם גרביים כי אני שמה גרביים צבע גוף אז מה ההבדל זה נראה אותו הדבר! לא חולקת חלילה על הרבנים או ההלכה.

ובנוסף התפלאתי מאוד לגלות שבתיכון שלי כמו בהרבה תיכונים חרדים אחרים מותר אך ורק גרביים צבע ג ו ף .... מה ההיגיון שגרב שחורה או לבנה שאז זה יותר צנוע (לדעתי..) אסור וגרביים שלא שמים לב אליהין מותר? ועוד רק אותן מותר?!? לא הצלחתי למצוא פה היגיון וכששאלתי את המורה שלי היא אמרה שזה נושא מסובך... ולא קיבלתי תשובה.

אני יודעת שזה נושא מסובך ואני יודעת שיש הרבה דעות לנושא הזה אבל בכל זאת אשמח לתשובה, תודה רבה רבה מראש!!!!

ובאמת אשריכם ויישר כח גדול על האתר המהממם הזה ובאמת תודה רבה אתם עוזרים לי המון המון ואני מתארת שגם לאנשים רבים אחרים!!!! נתתם לי הרבה תשובות לשאלות במיוחד בגיל הזה (ההתבגרות! : ) תודה רבה !!!

ואשרינו שזכינו ליהודים כמוכם כחלק מעם ישראל!!!

תשובה

לשואלת היקרה שלום רב.

אני מבין שאת לומדת בתיכון חרדי, ואני מניח שאת נפגשת עם כל מיני סוגי בנות. יש כאלו ש'ממש מקפידות בצורה חמורה' ויש כאלו שקצת פחות.

הסיבה לכך היא, שכתוב בגמרא ש'שוק באשה ערוה', והפוסקים נחלקו מהו ה'שוק'. רוב הפוסקים סוברים ש'שוק' הוא מתחת לברך - כלומר חייבים ללכת עם גרביים, אבל יש פוסקים שסוברים ש'שוק' זה מה שאנו קוראים 'ירך' והחובה לכסות רק עד הברך. כמו בכל מקרה של מחלוקת - אז יש כאלו שהולכים לפי הפוסקים האלו ויש כאלו שמקלים לפי הפוסקים האחרים.

לגבי הצבע של הגרביים - נדמה לי שזה בעיקר תלוי בעובי שלהם. אם לא שמים לב בכלל בכלל לגרביים זה באמת לא נחשב כיסוי טוב. אבל נדמה לי שבדרך כלל כן שמים לב גם אם זה בצבע גוף

שאלת - על צבע הגרביים. את צודקת לגמרי בשאלה שלך למורה. אני לא יודע מה המורה היתה עונה לך, אבל אני יכול לכתוב לך תשובה שידועה לי. עד כמה שאני יודע, הצניעות בתיכונים החרדים, וגם בשלך, מבוססת על תלבושת אחידה זהה לכולם. יש בנות שיכולות ללכת עם גרביים בצבע שחור אבל נדמה לי שרוב הבנות ירגישו שזה ממש מכוער. אז עכשיו יש בעיה - להגיד למי שיכולה ללכת בשחור שתלך בשחור - זה 'ישבור' את התלבושת האחידה. יהיו בנות כאלו ובנות כאלו ובסוף תהיינה כאלו שתלכנה בלי גרביים בכלל. לכן, בשביל לשמור על הצניעות של כולן - מגדירים לכל הבנות צורת לבוש שמתאימה לכולן. אגב, אם את רוצה להקפיד ומחוץ לבית הספר ללכת עם גרביים בצבע שחור - זה כמובן דבר יפה וטוב. אם את רוצה להקל מחוץ לביתה ספר וללכת בלי גרביים - את יכולה בהסכמת הורייך - שזה בעצם ללכת לפי הפוסקים שסוברים שמותר.

מקוה שהדברים מובנים יותר. בהצלחה רבה!

טוביה

כתבות נוספות