שאל את הרב

פולימריה מותר לפי ההלכה?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 25/12/18 15:07 יז בטבת התשעט

שאלה

שלום .

אני סטודנטית באוניברסיטה דתית בר אילן והשבוע אמור להיות כנס של מטפלים זוגיים בשיטת הפולימריה לא שמעתי מהי השיטה ובררתי התגלה לי על ידי אחת העובדות הסוציאליות איתה אני בקשר חברי שכאשר בני זוג מרגישים שהאהבה ביניהם נשחקת ממליצים להם שכל אחד האיש והאשה ימצאו להן בן בת זוג אחרת לקשר אישי נוסף בהסכמה ?

מה דעת ההלכה בענין זה .

תשובה

שלום לך.

עם קבלת מכתבך התקשרתי לפסיכולוג משפחה ירא שמים ושאלתי אותו מהי הפולימריה ואכן הוא הסביר שזו שיטה חדשנית שנועדה לחזק את הקשר האישי בין בני הזוג כאשר ממליצים להם בהסכמה הדדית לחפש בן זוג חדש לאישה ובת זוג חדשה לאיש כדי שיוכלו לגוון את חייהם האישיים.

ומפאת הצניעות איני נכנס לפרטי ההצעה החדשנית .

אקדים ואומר שאת תשובתי אני עונה בהקשר למה שאת שואלת כי איני יודע מה יהיה באותו הכנס.

ראשית אחת המצוות החשובות ביותר בתורה היא הקמת הבית , פריה ורביה ושלום בית ושלום בבית ונר חנוכה יוכיח כי נר ונר חנוכה נר שבת קודם מפני שלום הבית.

אכן יש תופעה של עייפות החומר או כל הגדרה שהיא שבני זוג לפעמים מרגישים שיש סדק או חומה שנוצרה בינו לבינה והתא המשפחתי עשוי או עלול להתפרק.

וזו מצווה גדולה לחזק את בדק הבית ולתת כלים נכונים ומתאימים לבני הזוג אגב חנוכה בתפילה שיש אומרים אחר הדלקת הנרות יש תפילה שנמצא זווגים הגונים לילדינו ולכל יוצאי חלצינו זווגים טובים וכשרים ויהיו יראי השם ויש תפילה לבני הזוג "שתהא אהבתנו מדובקת".

תפילה ישנה ועוצמתית וראוי לכל בני זוג לומר את הביטוי התפילה והכמיהה הזו מפעם לפעם.

ישנם אנשים יראי שמים שעוזרים רבות לחיזוק הקשר הזה ולדעתי אסור לאיש להתייעץ עם אשת מקצוע לבד או לאישה עם איש מקצוע או רב שעוסק בזה לבד אלא כאשר שני בני הזוג נמצאים יחדיו או שאיש מתייעץ עם איש ואשה עם אשה ולצערנו אין אפוטרופוס לעריות ודי לחכימא ברמיזא.

ההצעה עליה את שואלת אינה חדשה היא מימי עולם כאשר בני האלהים באו על בנות האדם ויש משנה בתחילת מסכת כלאיים שהתחלנו השבוע בלימודה בדף היומי בירושלמי על מיני חיטה אם הם כלאיים זה בזה ויש סוג של חיטה וסוג של זונין ומבואר בגמרא שהם זרעי חיטה פחות טובים ונקראים בשם זה כיוון שבדור המבול זנו גם הארץ השחיתה יבולה ונתנה זונין ולא חיטים.

המונח "בהסכמה" כל כך מזעזע וכאילו יש בו הפחתת עונש ולצערנו ראינו ירא שמים שנכשל והכשיל וקרא לזה בבית המשפט בהסכמה.

בהסכמה של מי ? של הקדוש ברוך הוא ש"צוונו על העריות" כפי שאנו מברכים בחתונה? של בת הזוג או בן הזוג שנגרר אחר הראשון ? של שולחן ערוך יורה דעה הלכות נדה ורמב"ם הלכות אישות? של הילדים?

האם נראה הגיוני שלחיות עם כמה נשים שחלקן נשואות וגם להם כמה וכמה שלוחות חדשות זה כהלכה?

לאן הגענו?

כל קשר כזה עם אשה נשואה או עם איש נשוי הוא חטא ועוון גדול כל קשר עם אשה נוספת שאינה אשתך הוא עוון גדול.

בני הזוג בשחיקה אז מכניסים אותם למשחקה? מכניסים עריות לבני הזוג בהסכמה כדי שיאהבו יותר טוב ממה שאהבו עד עכשיו?

הרי הדעת אינה סובלת לא רק מבחינה הלכתית כי הרי מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם .

יתר על כן הסביר לי חברי המלומד שדעתו נחרצת כאיש מקצוע נגד האויליות שבדבר שהנסיון הוכיח היאך הדבר הזה הביא להתרסקות כללית.

אם הדברים שלך מדוייקים ויש כנס כזה באוניברסיטת בר אילן ואני מבין שזה לא כנס נגד התופעה אלא כנס שמחזק או מאשר את התופעה אם אכן כך יהיה הכנס הזה מי יגלה עפר מעיניו של הרב מאיר בר אילן על שמו אוניברסיטה זו ?

ובפרט שהכנס הזה מתקיים בימי השובבי"ם שנתקנו על ידי כלל ישראל לתקן את חטא הפריצות והעריות ובהם לקיים כינוס כזה?

שומה על כל אדם להבין שחיזוק האהבה בין בני הזוג זו מטרה נעלה וצריך להפוך עולמות לחזק את בני הזוג ואולם על פי ההלכה ולא חלילה על ידי פריצות המוגדרת על ידי מייסדי השיטה "בגידה בהסכמה".

איני נכנס לפירוט כמה וכמה עבירות חמורות עובר כל אדם שחלילה עושה זאת רחמנא ליצלן.

ומי שמעודד דבר כזה בכל צורה שהיא הריהו ממחטיאי הרבים ולא משנה באיזו הגדרה הוא יגדיר את העידוד שלו.

חושבני שראוי להעלות את המחאה הציבורית הזו בפני הנהלת המוסד החשוב ולבטל כנס כזה שיש בו חרפה ודראון.

ומאידך ראוי וחשוב לערוך כנסי הסברה רבים על מנת לחזק את המשפחות ואת בני ובנות הזוג "שתהא אהבתם מדובקת לעולם " אמן.

כאמור היות ואיני מכיר את הענין ולא שמעתי על הכנס האמור תשובתי היא ביחס למה שנשאלתי ואולם במדה ומישהו ממארגני הכנס קורא את תשובתי וחושב שהוטעתי ומה שנמסר לי איננו נכון ישלח לי הבהרה ומיד בלי נדר הענין יתוקן.

כתבות נוספות