שאל את הרב

מתנות לאביונים? ומה עם האביונים המחופשים?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 12/03/19 22:10 ה באדר ב'

שאלה

האם מותר לתת מתנות לאביונים עם תלושים לסופרמרקט? אני לא מאמין לקבצנים אצלנו שמתחפשים לעניים כל השנה ועוד יותר קשה לי בפורים ההלכה שלא אמורים לבדוק אותם.

תשובה

בעז"ה

שלום רב .

כבודו יודע מה שנאמר במגילה ומה שנכתב בגמרא ונפסק להלכה בשולחן ערוך בסימן תרצד בסעיף א: " חייב כל אדם ליתן לפחות שתי מתנות לשני עניים".

וכתבו הפוסקים מה שהביא המשנה ברורה "דלכתחלה צריך ליתן לאביון דבר הראוי ליהנות ממנו בפורים מאכל או מעות שיוכל להוציא בפורים".

ועל כן אם כבודו יתן לעניים תלושים לפני פורים ויודיעם שזה בשביל יום הפורים הנה מה טוב ואדרבה תאפשר להם לקנות לכבוד היום.

אם תתן זאת בפורים רצוי שיהיו תלושים של חנויות הפתוחות וזמינות לעניים במקומם.

לגבי חששותיך הנה על זה צריך להתפלל וגם לעשות תשובה כלומר להתפלל שנזכה שיגיעו אלינו עניים מהוגנים ולא די בתפילה אלא צריך שתהא בנו יראת שמים כדי שנזכה לכך.

שהנה הגמרא במסכת סוכה דורשת במעלת הצדקה ויש גם במסכת בבא בתרא ובתלמוד ירושלמי במסכת דמאי ופאה ועוד וזו לשון הגמרא סוכה דף מט:

"אמר רבי אלעזר גדול העושה צדקה יותר מכל הקרבנות שנאמר עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח ואמר רבי אלעזר גדולה גמילות חסדים יותר מן הצדקה שנאמר זרעו לכם לצדקה וקצרו לפי חסד.

אם אדם זורע ספק אוכל ספק אינו אוכל אדם קוצר ודאי אוכל ואמר רבי אלעזר אין צדקה משתלמת אלא לפי חסד שבה שנאמר זרעו לכם לצדקה וקצרו לפי חסד.

תנו רבנן בשלשה דברים גדולה גמילות חסדים יותר מן הצדקה צדקה בממונו גמילות חסדים בין בגופו בין בממונו צדקה לעניים גמילות חסדים בין לעניים בין לעשירים צדקה לחיים גמילות חסדים בין לחיים בין למתים.

ואמר רבי אלעזר כל העושה צדקה ומשפט כאילו מילא כל העולם כולו חסד שנאמר אוהב צדקה ומשפט חסד ה' מלאה הארץ שמא תאמר כל הבא לקפוץ קופץ תלמוד לומר מה יקר חסדך א-לקים וגו' יכול אף ירא שמים כן תלמוד לומר וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו אמר רבי חמא בר פפא כל אדם שיש עליו חן בידוע שהוא ירא שמים שנאמר חסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו".

מגמרא זו שהבאתי אותה כולה למד השל"ה הקדוש שזה תלוי בנותן אם הוא ירא שמים וזו לשונו בווי העמודים פרק י"ד :

"משמע מתוך הגמרא מי שהוא ירא שמים מזמין לו הקב"ה עניים הגונים שמי שהוא ירא שמים מזמין לו הקב"ה עניים מהוגנים.

ולפי זה יובן ורעה עיניך באחיך האביון שתאמר עליו מה לי ליתן לו צדקה הלא לאו הגון הוא, לכן סיים והיה בך חטא, רצוני לומר אז תעיד על עצמך שבעל עבירה אתה מאחר שהזמין ה' לפניך עני שאינו הגון כי אם היית ירא אלקים היה מזמין השם יתברך לפניך עניים מהוגנים".

כלומר אל תבוא בתלונות אם אינך רואה עני וודאי מהוגן ואל תתן בעני עין רעה לומר שאינו הגון אלא תתחזק ביראת שמים ואזי תזכה לעניים מהוגנים.

איני יודע למי אתה מתכוין מתחזים אבל ברור הדבר שבוודאי לא כולם שקרנים ולא כולם רמאים והנני מאמין שרובם דוברי אמת ונזקקים אמיתיים.

אבל אתן לך עצה טובה , לך לאברך בעירך שלומד בישיבה או בכולל וברוך השם יש לו כמה ילדים שיהיו בריאים ואשתו עובדת.

הנני משער שעם המילגה ועם שכר עבודת אשתו הם לא עוברים את שמונת אלפי השקלים.

בוא נעשה חשבון שכר דירה או משכנתא בימינו לפחות אלפיים וחמש מאות שקלים הוסף חשמל ונסיעות וארנונה מאכל וביגוד לילדים בוודאי הם זקוקים לפחות לעשרת אלפי שקלים כדי לחיות סביר.

אז קנה כמה תלושים יפים אם הנך רוצה להדר היינו לפי הרמב"ם ירבה במתנות לאביונים יותר ממשלוח מנות וסעודת פורים והנני חושב שסעודת פורים ומשלוח מנות יגיעו בבית סביר לפחות לאלף שקלים אזי תוסיף ותתן לשלושה אברכים בני תורה תלושי מזון כל אחד בשווי של ארבע מאות שקלים ובזה אתה בטוח שיצאת ידי חובה למהדרין.

ולבסוף קשה עליך ההלכה שכל הפושט נותנים לו????

דע לך שכפי הנהגת האדם למטה כן נוהגים עמו למעלה וכאשר תחזיק בכיסך כיס של מטבעות מלבד התלושים וכל מי שיפשוט יד תתן לו ואל תקניט ואל תעליב ותתן בעין יפה בלי לחקור ובלי לדרוש

הנה ככה בשמים ירעיפו עליך ועל בני ביתך שפע מתנות ווכל אשר תבקש יתנו לך מדה כנגד מדה.

אנא אל ירע בעיניך מה שאמרו רבותינו בכל ענין וענין כי הם כמלאכי השרת ואנו כאזובי הקיר חכמתם שגבה עד לשמים ומי יבין ומי ידע תכונתם וחלילה אל נהרהר אחר רבותינו אנשי השם מעולם המה לקדושים אשר בארץ המה בארצות החיים.

וזכור אשריך שאתה זוכה להיות מן הנותנים וכן נזכה כולנו עד ביאת ינון ואליה במהרה בימינו אמן.

כתבות נוספות