שאל את הרב

מכנס לבת

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 27/01/19 21:58 כא בשבט התשעט

שאלה

היי

לאישה אסור ללבוש מכנסיים משום שאישה אינה יכולה ללבוש לבוש של גבר וההפך.

רציתי לשאול,

1. האם אישה יכולה ללבוש מכנס שהוא מיועד מלכתחילה לנשים ולא צמוד במיוחד?

2. מדוע המכנס נחשב ללבוש של גבר? כי הרי פעם הגברים היו לובשים שמלות ואפילו כיום יש רבנים שלבושים כך (אני מודעת לכך שמתחת הם לובשים מכנס אבל הם לובשים עדיין שמלה שהיא לבוש האישה)

תודה

תשובה

שלום לך .

כולם מכירים את האיסור של התורה של לא ילבש כן הובא ברמב"ם בהלכות עבודה זרה פרק י"ב הלכה י' וכן הוא בטור יורה דעה בסימן קפב : "לא תלבש אשה בגדים המיוחדין לאיש לפי מנהג המקום ".

וכן בשולחן ערוך יורה דעה בסימן קפב סעיף ה:

"לא תעדה אשה עדי האיש, כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע או תלבש שריון וכיוצא בו (ממלבושי האיש לפי מנהג המקום ההוא), או שתגלח ראשה כאיש. ולא יעדה איש עדי אשה, כגון שילבש בגדי צבעונים וחלי זהב במקום שאין לובשין אותם הכלים ואין משימין אותו החלי אלא נשים. הגה: ואפילו באחד מן הבגדים אסור, אף על פי שניכרים בשאר בגדיהם שהוא איש או אשה (ב"י)".

והב"ח על הטור האריך בענין זה ומדבריו עולה שאם למשל אשה רוצה לצאת לרחוב כאשר יש גשם ויש בבית רק מעיל של בעלה היא יכולה לצאת איתו כיוון שזו יציאה עם המעיל כדי להגן מפני הגשם ולא לבישת נוי ושם דן בדברי הפוסקים על מנהגי השחוק ביום פורים או בחתונות בהם אנשים משנים את הבגדים ועיין שם באורך בדבריו בכל פרטי ההלכה.

והש"ך על השולחן ערוך בסק"ז פלפל בדבריו וכתב שלמעשה אין היתר כלל שאיש ילבש ממש בגדי אשה או אשה בגדי איש והט"ז נקט כהב"ח להקל במקום צורך מיוחד .

אגב בפוסקים על השולחן ערוך הביא הבית הלל את תרגום יונתן על הפסוק הכותב שאסור לאשה להתעטף בציצית ולהתעטר בתפילין משום האיסור של לא ילבש.

כל הפוסקים מתייחסים למנהג המקום.

ובכן ברור הדבר שמנהג העולם הוא שגברים לובשים מכנסיים זה פשוט ואין על זה שום ויכוח וגם הרבנים לובשים בגד כמו גאלביה וכדומה וזו כמו החליפה והבגד הזה שונה משמלות הנשים ומימי לא ראיתי אשה בגלביה - חוץ ממה שהן לובשות בימינו לערבי חינה וכדומה - ובילדותי ראיתי את זקני מארוקו וטוניס לובשי גאלביה ומכנסיים מתחת וכן מלבוש הראשונים לציון כידוע.

מאידך ברור הדבר ששמלה היא מלבוש נשים וגם על זה אין חולק כלל ועיקר ומימי לא ראיתי גברים לובשים שמלות חוץ מליצנות וכדומה.

נסכים אם כן בשני דברים ברורים שאין עליהם מחלוקת:

א. שמלה זה בגד של נשים

ב. מכנסיים זה בגד של גברים.

עכשיו יש נתון שיש עליו ויכוח והוא הרי ידוע שנשים רבות בעולם לובשות מכנסיים אם כי להערכתי רוב הנשים במעמד חגיגי או ציבורי וחגיגה מיוחדת לובשות שמלות גם אותן הנשים לובשות המכנסיים ובדרך כלל אם אשה רוצה ללכת לארוע חגיגי היא תלבש שמלה דומני שאינני טועה . אציין לדוגמא זה לי כארבעים שנה שהנני עורך חופות ונשואין ואינני זוכר אף לא חתונה אחת שאם החתן או הכלה הגיעו עם מכנסיים ואיני נכנס כעת לסגנון השמלות בהן מגיעות חלק מהנשים לארועים וזה מספיק ודי כדי לומר שהשמלה הוא המלבוש העיקרי והחשוב של הנשים.

כלומר יש נתון עובדתי שנשים רבות הולכות עם מכנסיים .

טוענים אנשים מסויימים כיון שההלכה היא לפי מנהג המקום ומנהג המקום בהרבה מקומות שאשה הולכת עם מכנסיים כי אז לאשה יראת השם החפצה לקיים את כל מצוות התורה מותר מלכתחילה ללכת עם מכנסיים זו טענה הנשמעת בימינו וקראתיה גם במאמר של אחד הרבנים הצעירים.

כנגד טענה זו יש לי שתי תשובות :

א. כפי שהסברתי בכל העולם ידוע שמכנסיים הם מלבושי איש ושמלה זה מלבוש אשה והגם שיש נשים רבות הלובשות מכנסיים עדיין זה מלבוש עיקרי של גברים ורוב הנשים במעמד חגיגי לובשות שמלה וזה פשוט שהשמלה היא הבגד העיקרי של הנשים .

ב. מזקנים אתבונן גדולי הרבנים בדורנו שידעו כי נשים רבות החלו ללבוש מכנסיים כתבו שיש בתופעה זו רעה חולה הנה כך פסק אחד מגדולי הדיינים והמשיבים בדור הגאון רבי אליעזר וולדינברג בשו"ת ציץ אליעזר חלק יא סימן סב

"נדהמתי לשמוע על מקום צידוד היתר לבגדי השחץ מכנסים שנפרץ הדבר בעוה"ר אצל הרבה מבנות דורינו". והנה עוד משפט כנגד מי שרצה להקל :"וא"כ מה דמות נערוך להקיש מזה למכנסי - השחץ שפשתה המספחת ללבוש כיום, הרי אך סמויות עינים הוא לבוא לדמות זה לההיא דהאבני צדק, הרי בכאן כוונת ההתדמות והקישוט לשם פריצות בולט לעין, וכאילו חרוט עליהן כרזה - גדולה שחלק אין להם בתורת תלבושת הצניעות שמלמדת תוה"ק לבנות ישראל".

, וזה מלבד ענין המכנסיים הקצרות והמכנסיים הממש צמודות וראי עוד בדבריו : "ואוי לדור שכך עלה בימיו שהעינים תהיינה רואות וכלות בהתפשטות נגע צרעת ממארת כזאת בקרב בנות ישראל (ונוסף גם הוא על שונאינו על ההליכה העירומית הפרועה והפראית האין גבולית שאך למותר לבאר גודל האיסור שבה, וגם אין די מלים לבטא גודל מידת הסרת הצלם האלקי והאנושי מהליכה כזאת, ואין די באר לתאר ההסתייגות הבחילה והצריבה הנפשית - הנשמתית שאוחזת לכל מי שאך בעל נפש הוא מדי הפגשו בדמויות מגעילות כאלה)"

והרב כתב שם ממש דברים מבהילים ביותר ועוד מדבריו :

"עונות הדור גרמו שיוכף עלינו לחיות ולהמצא באוירה מרעילה שכזאת של התפרקות מבהילה מתלבושת העדי עדיים של הבת הישראלית מדורי דורות עפ"י מסורת ומורשת אבות ואמהות, ותחת זה לתת לשפחה שתירש גבירתה להתלבש במלבושי - הפקר ".

ויש שם ביטויים מזעזעים ולא מדובר ברב שישב במסתרים הוא היה דיין גדול וראה הרבה הרבה עניני פריצות שהגיעו לבית הדין ויודע בדיוק במה מדובר.

הרי אין ספק שלבישת המכנסיים בימינו יש לה אמירה של חדשנות והתנערות מהלבוש הקודם.

נכון הדבר שמכנסיים רחבות הן הרבה יותר טובות וראוי לעיין בדבריו שם בכל פרטי התשובה.

ועתה אינני מקבל את ההנחה של רבנים מסויימים צעירים בדרך כלל שהמציאות שונה בימינו זה לא נכון גדולי רבני הדור היו מעורים היטב בציבוריות הישראלית והעולמית וידעו שאכן יש תופעה רחבה של נשים הלובשות מכנסיים ועדיין אסרו את הדבר .

ואינני חושב שראוי שצעירי הצאן יחדשו הלכה בדברים כאלו הנוגעים לנשמת אפה של היהדות וראוי לבנות ישראל החפצות לשמוע אל דבר השם זו ההלכה שלא לשנות מן המנהג .

כתבות נוספות