שאל את הרב

מחלת כבד מה התיקון שלה? סגולה נפלאה של רבי משה מת בעל המטה משה.

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 19/10/21 10:54 יג בחשון התשפב

שאלה

שלום וברכה, כאשר אדם חולה במחלת כבד פתאום,

מה זה בא ללמד אותו ומה התיקון שעליו לעשות? תודה רבה

תשובה

שלום לכבודו.

הרופא הגדול הרמב"ם כתב לנו הלכות מדות דעות ורפואה רבות ובהן הוא עמד מאוד על מדת הכעס וכן בהקדמת שמונה פרקים ובפירושו לפרקי אבות.

רבינו האר"י ז"ל היה בקי מאוד בהכרת האדם וחולייו ובוודאי היה נותן לכבודו הוראות ברורות על תיקוני המחלה ותלמידו נאמן ביתו המהרח"ו כתב לנו דברים מופלאים בשערי קדושה בענינים אלו.

לכן קטונתי מלהשיבך דבר ברור.

אך אומר לך בכללות רופאי הגוף בוודאי יכולים לזהות מה מקור הבעיה בתפקוד הכבד ועל פי רוב יש מאכלים או משקים שעלולים להזיק חוץ מכמובן העישון שהוא אסון כללי וגם את הכבד הוא אוכל

ולכן התיקון הראשון הוא להמנע מעישון ומאכילה ושתיה ובייחוד שתיה חריפה לא נכונים ובענין זה יקשיב לרופאים ויעשה מה שיאמרו לו לעשות ויקבל גם הדרכה נכונה לתזונה בריאה ומתאימה.

כלל שני ידוע שכל חולי יש לו שורש רוחני אף שאיננו יודעים מהו ולכן לימוד התורה מועיל לפני ולאחרי

אלא שאדם לא יאמר למדתי תורה ודי לי בזה וככה אהיה בריא זה לא נכון לא להלכה ולא למעשה .

וככה למדנו במסכת עירובין דף נד. :

"

אמר רבי יהושע בן לוי: המהלך בדרך ואין עמו לוייה - יעסוק בתורה, שנאמר כי לוית חן הם.

א. חש בראשו - יעסוק בתורה, שנאמר כי לוית חן הם לראשך. ב. חש בגרונו - יעסוק בתורה, שנאמר וענקים לגרגרתיך. ג. חש במעיו - יעסוק בתורה, שנאמר רפאות תהי לשרך. ד. חש בעצמותיו - יעסוק בתורה, שנאמר ושקוי לעצמותיך. ה. חש בכל גופו - יעסוק בתורה, שנאמר ולכל בשרו מרפא. אמר רב יהודה ברבי חייא: בא וראה, שלא כמדת הקדוש ברוך הוא מדת בשר ודם. מדת בשר ודם, אדם נותן סם לחבירו - לזה יפה ולזה קשה. אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן, נתן תורה לישראל - סם חיים לכל גופו, שנאמר ולכל בשרו מרפא. ".

והנה למדנו בגמרא ברכות ס"א ורבינו יהודה הלוי בכוזרי במאמר הרביעי אות כ"ה שמקור הכעס נמצא בכבד מפני המרות הנולדות בו.

ולבקשתך חפשתי גם במאגר השו"ת של בר אילן ומצאתי דברים נפלאים של חכם בעל המטה משה שקראו לו בשם מיוחד "רבי משה מת" והוא כתב בעמוד התורה בשער התורה שדברי הגמרא שפרטה חש בראשו חש במעיו וכו' הם מדוייקים ומכוונים כנגד כלל האיברים באדם .

וככה הוא מסביר חש בראשו עליו לעסוק בתורה בענינים הקשורים לראשו היינו לאמונה צרופה בקדוש ברוך הוא.

ומדבריו המדהימים למדתי ותודה רבה לך שבזכותך הגעתי אליו שכאשר אדם חולה בגופו יחפש מהו השורש הרוחני ששייך לאותו איבר מבחינת המצוות.

דברים אלו היו ידועים לי אך לא בצורה המפורטת שלו , פעם נפלתי בעמדי לפני פסח להחליף נורת חשמל על כסא פלסטיק והנני כותב זאת כדי להזהיר לא לעמוד על כסאות אלו זו סכנת נפשות.

החלקתי ושברתי חוליא בעמוד השדרה כשנתנו לי את הצילום ראיתי שזו החוליא השתים עשרה וכיוון שהגמרא אומרת שתפילת שמונה עשרה היא כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה והברכה התשע עשרה היא כנגד עצם הלוז שהיא מלבד השמונה עשרה לכן הנני מכוין יותר בברכה השתים עשרה שבעמידה.

והנני כותב זאת כיוון שראיתי בחוש בעצמי שהדבר מועיל לכן מצווה לפרסם זאת.

ויש חידוש עצום ממש בדברי המטה משה

חמשת הענינים של חש בראשו הפתרון שלהם הוא ללמוד את חמשת חומשי תורה

יש כאבים שלימוד בראשית יועיל להם , יש שלימוד ספר שמות יועיל להם , יש שלימוד ספר ויקרא יועיל , יש שלימוד ספר במדבר יועיל ויש שלימוד ספר דברים יועיל לרפואתם.

"ואחר כך מתחיל בפרטי הענינים, ומונה והולך חמשה עניני עבירות אשר הם העקרים אשר כל התורה כולה והאמונה תלויה בהם, ולכל אחד היא רפואה אחת מחמשה חומשי תורה."

והנה מה שכתב המטה משה על הסוג השלישי חולי המעיים שבכללם מתבאר ענין הכבד:

"

חש בבני מעיים, רצה לומר יש לו חששא בענינים התלוים באברים שבבני מעיים, כי פעולות רבות תלויות בהם, כאשר הערונו על זה רז"ל באמרם במדרש (ויק"ר פ"ד, ד) על פסוק וכל קרבי את שם קדשו (תהילים קג, א)

הכבד לכעוס, המרה לקנאה, הקיבה לשינה, הטחול לשחוק, הכליות לעצה, הלב גומר.

ויחשוב האדם בעבור שהאברים הללו הם לאדם ולבהמה, ויתחייבו מזה פעולות ומזה פעולות. ויחשוב שהפעולות הם בעצמם שוים, ובעבור זה יחשב שגם הנפשיות הם שוים, ויבא מזה דעות רחוקות ונפסדות, כאשר כתב הרמב"ם בהקדמתו למסכת אבות, ועל אלו וכדומה להם נאמר (תהילים מט, יג) נמשל כבהמות נדמו.

ומי שיש בו דעת זה בודאי כפר בעיקר שכר ועונש, וחשב כמות הבהמה כן מות האדם, ומותר אדם מן הבהמה אין (קהלת ג, יט).

ומי שיש בו חשש זה יעסוק בתורה, רצה לומר יעסוק בספר ויקרא, כי תורת כהנים מורה על עיקר שכר ועונש, שהרי כל תורת כהנים מלא מזה, להביא כופר נפשם על חטאתם אשר יעשו בשגגה, כל שכן אם יעשו בזדון שיענשו. וידוע שהרבה מצות ועונשים בעריות ובדומיהם שנאמרו באותו ספר. וידוע כי מדה טובה מרובה ממדת פורענות (סוטה יא א). ואם גלוי שהשם יתברך יעניש על עוברי עבירה כל שכן שישכיר לעושה מצוה. ".

לא אפרט את פירוש דבריו אך הוא אומר שספר ויקרא מיוסד על שכר והענשת מי שעובר על מצוות ויתחייב כך וכך כל כך וכך

לכן הוא אומר שסגולה לחולי באיברים הללו ללמוד ספר ויקרא והזהר גם שלא לכעוס כי זו מדה שמקלקלת את הכבד.

לסיכום סגולה נפלאה של המטה משה בביאור הגמרא לחמשת סוגי החוליים שבעולם :

א. מי שחש בראשו ילמד ספר בראשית

ב. מי שחש בגרונו ילמד ספר שמות.

ג. מי שחש במעיו ובאיברים הפנימיים ילמד ספר ויקרא .

ד. חש בעצמותיו - ילמד בייחוד את ספר במדבר כי יסוד החולי עצמות בא מתוך קנאה כמו בני קורח ועדתו.

ה. חש בכל גופו - יעסוק בייחוד בספר דברים שהוא משנה תורה כנגד כל התורה כולה.

שואל יקר הנני מודע לך על שאלתך והדברים של המטה משה הם נפלאים כדאי ללמוד היטב את כולם

הם ממש מתוקים וחשובים ומצוה לפרסמם.

רפואה שלימה תבוא במהרה.

כתבות נוספות