שאל את הרב

מוזיקה שנחשבת בעייתית, אבל היא עושה לי טוב! מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/21 01:47 ז בשבט התשפא

שאלה

שלום.

יש לי בעיה - אני מאד אוהבת מוזיקת מטאל (רוק כבד),

אני לא יודעת מה לעשות כי הרבה מהשירים הם מדברים על מלחמות ומוות ובכלל זה נהיה סוג של 'תרבות נגד' אני לא חלק מתרבות של המטאל אני פשוט אוהבת את המוזיקה הזאת, ואין לה אף תחליף בעולם המוזיקה הדתית בניגוד לז'אנרים כמו פופ וראפ.

אני לא מרגישה שהשירים משפיעים עלי, אני לא מבינה את המילים כי זה באנגלית, אני לא הולכת להופעות ואפילו לא רואה את הקליפים, סתם מורידה את השיר ושומעת.

אני יודעת שזה ז'אנר מאוד בעייתי בגלל מה שהוא משדר אבל כל סוגי המוזיקה האחרים נשמעים לי איטיים ודביקים

מה לעשות?

אני לא יכולה להפסיק

תודה

תשובה

שלום שרה.

שאלה יפה שאלת. לפי מה שהבנתי ממך - מצד אחד את פשוט אוהבת ונהנית מהמוזיקה הזו. מצד שני, את חושבת שזה כנראה בעייתי בגלל המסרים שיש במוזיקת המטאל. ולכן את מרגישה שאת בדילמה בנושא הזה.

אז לפני שאכתוב את דעתי, אדגיש ואומר – שזו פשוט דעתי. זה לא בטוח נכון, זו לא הכוונה הלכתית, ובטח שזה לא מחייב אותך להסכים איתי. אני פשוט אכתוב כאן לפי הבנתי ומהידע שיש לי על הנושא, ואת מוזמנת לקרוא את תשובתי ולחשוב עליה, לבחון אותה עם אנשים נוספים, ולהסיק מסקנות לעצמך.

הכוח של המוזיקה

למוזיקה יש המון כוח השפעה עלינו. גם על הרגשות שלנו וגם על המחשבות שלנו.

השפעה על הרגשות: המוזיקה שאנחנו שומעים יכולה "ליצור" אצלנו רגשות מסוימים. למשל אם אנחנו במצב רוח ניטרלי ופתאום אנחנו שומעים שיר שמח ומקפיץ – אנחנו יכולים להתחיל להרגיש שמחים יותר ומלאים באנרגיות. וכן גם להיפך; מוזיקה עצובה יכולה להעציב אותנו ולגרום לנו להרהר בדברים עצובים. זה ידוע שמשתמשים במוזיקה ככלי עזר להכוונת רגשות בהמון אירועים ומצבים. למשל בחתונות, או ביום הזיכרון, או עם עצמנו כשאנחנו רוצים מצב רוח מסוים, וכן הלאה.

השפעה על המחשבות: המוזיקה שאנחנו שומעים יכולה גם לעורר בנו מחשבות מסוימות, בהתאם לסוג המוזיקה. המחשבות יכולות לבוא בעקבות הרגשות שמתעוררים בנו, והן גם יכולות לבוא בגלל המילים עצמן והתוכן שיש במוזיקה. מחשבות בעקבות רגשות יכולים למשל להיות אם אנחנו שומעים שיר עצוב, ופתאום זה גורם לנו להיזכר בדברים עצובים שקרו לנו. כך המוזיקה הובילה לרגש העצב שעורר בנו מחשבות עצובות. מחשבות בעקבות תכנים של מוזיקה יכולים להיות קשורים למשל לז'אנר של המוזיקה וגם למילים. אם אנחנו שומעים שיר עם מילות אהבה, זה יכול לגרום לנו לחשוב על הנושא. ואם אנחנו שומעים שיר עם מנגינה רגועה ושקטה זה יכול לגרום לנו לחשוב על טבע, שקט, התבודדות.

אם כן, למוזיקה יש המון כוח השפעה עלינו. היא יכולה "ליצור" בנו רגשות ומחשבות. לפעמים זה נתון לבחירה ולמודעות שלנו, ולפעמים זה לא. ובגלל ההשפעה הגדולה של המוזיקה – רצוי מאוד לשים לב איזו מוזיקה שומעים, ומה היא עושה לנו.

להקשיב מכל הלב. או שלא?

ההמלצה הבאה רלוונטית גם למוזיקה, אבל גם בכלל בחיים:

לשים לב מה אנחנו מכניסים לעצמנו, והאם זה משפיע עלינו לכיוון חיובי.

כלומר, חשוב מאוד שנשים לב למה אנחנו נחשפים, והאם ההיחשפות הזו מיטיבה איתנו או שלא. חשוב שנבחר מה לאכול, מה לראות, למה להקשיב, וכן הלאה – כי מה שנכנס לתוכנו – משפיע עלינו. ולכן, כדאי שנשים לב שההשפעה היא כזו שמקדמת אותנו לאן שאנחנו שואפים בחיים. אם אני שואפת לבריאות, אז כדאי שאוכל מאכלים בריאים. ואם אני שואפת לחוות רגשות מסוימים – אז אני יכולה לבחור להקשיב למוזיקה שמכווינה בי רגשות מסוימים.

זו בחירה שאנחנו יכולים לעשות, ועלינו להיות מודעים לכך שלבחירה יש השלכות. לכן, אל לנו להקל ראש בבחירות הללו.

ובחזרה למוזיקה:

מוזיקה יכולה להשפיע בהרבה צורות. היא יכולה להשפיע באמצעות המילים שלה, היא יכולה להשפיע דרך הרמוניית הצלילים שבה, היא יכולה להשפיע דרך מי ששר אותה והרגשות שהוא מבטא בשירה שלו, וכו'.

בנוסף, חשוב לציין כי ההשפעה של המוזיקה משתנה גם בהתאם למי ששומע אותה. שני אנשים יכולים להקשיב לאותה יצירה קלאסית של מוצרט. אחד יכול להיות נפעם מהמוזיקה וממה שהיא מבטאת, והשני יכול להשתעמם למוות מהיצירה הארוכה וחסרת המילים. לכן, מה שנכון לגבי אדם א' לא בהכרח נכון לגבי אדם ב'.

ובחזרה אלייך

אמרנו בינתיים שלמוזיקה יש השפעה רבה, הן על הרגשות שלנו והן על המחשבות. הוספנו כי כל תוכן שאנחנו נחשפים אליו – יכול להשפיע עלינו. מתוך כך, אנו מבינים שמוטלת עלינו האחריות להיחשף לתכנים שמקדמים אותנו לעבר השאיפות שלנו, ולא להיפך. חידדנו כי ההשפעה של המוזיקה (כמו גם דברים אחרים) אינה זהה על כל אדם, אלא היא גם תלויה באישיות, במצב, וכדו'.

ומה לגבי שאלתך?

אני כמובן לא יכולה לבחור בשבילך, וגם טוב שכך. באמצעות בחירה עצמאית שלך תוכלי לשים לעצמך עוד אבן דרך בסלילת דרכך האישית בעולם.

את כתבת שאת לא מבינה את המילים, לא הולכת להופעות ולא רואה את הקליפים. את יודעת בראש שהז'אנר נחשב בעייתי (ואוסיף בעצמי – לא כל חברה מחשיבה את הז'אנר הזה כבעייתי) אבל את לא מרגישה שזה משפיע עלייך לרעה, אלא את רק נהנית ואוהבת את המוזיקה הזו.

אז לאור הדברים שאמרנו כאן, נראה לי שעכשיו הגיע השלב שלך לבחור. לבחור בעצמך האם המוזיקה הזו משפיעה עלייך לרעה או בצורה טובה. האם היא מרוממת אותך ועוזרת לך להרגיש טוב יותר, או האם היא גורמת לך לראות את העולם בצורה מתריסה ומתנגדת. ובהתאם להשפעה של המוזיקה עלייך – האם ההשפעה הזו מקדמת אותך לאן שאת רוצה בחיים, או מעכבת אותך?

דעתי הכנה היא שכל עוד מוזיקה מסוימת מובילה רק לדברים חיוביים, גורמת לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם העולם, ממלאת אותך בכוחות לפעולות חיוביות במציאות – אז אין שום בעיה לשמוע את המוזיקה הזו. ולא רק שאין בעיה, אלא אולי אפילו טוב לשמוע אותה, אם היא משפיעה עלייך בצורה כזו חיובית.

אבל צריכים להיות מאוד זהירים עם זה. לשים לב שלא נשבים בקסם המוזיקה אבל מושפעים על הדרך ממסרים סמויים במילים. אבל שוב – זה תלוי אם מבינים את המילים, מכירים את הדמויות מאחורי השירים, האישיות של האדם השומע, וכן הלאה...

בקיצור – רק את יכולה לדעת על עצמך איך המוזיקה הזו משפיעה עלייך והאם זה מקדם אותך למטרות חיוביות בחיים, ולכן רק את יכולה לבחור האם כדאי לך להמשיך לשמוע את המוזיקה הזו או שלא.

אני מקווה שהתשובה כאן עזרה לך להבין קצת יותר את הדילמה בה את נמצאת,

ואם יש עוד משהו שתרצי לחדד או להוסיף – נשמח מאוד לשמוע!

אנחנו כאן לכל מה שתרצי.

בהצלחה רבה,

ריבי

כתבות נוספות