שאל את הרב

מה זה שבעה נקיים?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 01/05/22 18:46 ל בניסן התשפב

שאלה

הי,

מה זה 'שבעה נקיים'?

תודה מראש.

תשובה

שלום רב.

התורה מצווה אותנו לשמור על טהרת נשות בני ישראל מרגע שאישה מרגישה או יודעת לפי החשבון שהיא צריכה לקבל מחזור חודשי של דם אסור לבעלה לגעת בה כלל.

תקופת ימי הנידה כוללים שלושה חלקים ובשלושתם האישה אסורה לבעלה

האחד זהו זמן העונה לקראת קבלת המחזור וכל אישה יודעת לפי הפרש ימים בין מחזור למחזור או לפי הרגשת הגוף כפי שזה נקרא ווסת הגוף .

השני זהו זמן ראיית הדם ולפחות חמישה ימים גם אם האישה רואה מחזור דם קצר יותר.

והשלישי כאשר האישה הפסיקה בכלל לראות דם גם לא שאריות ולפחות לאחר חמישה ימים מתחילת מחזור הדם אז לפני השקיעה האישה בודקת את עצמה ועושה הפסק טהרה ומכאן היא סופרת שבעה ימים נקיים.

אם בימים אלו לא ראתה דמים או כתמים היא מותרת לבעלה לאחר השלב הזה

כלומר משך זמן ההפסקה צריך להיות לפחות שנים עשר יום חמישה ימים של ראיית המחזור ושבעה ימי נקיים , אם לאישה יש מחזור ארוך יותר מחמישה ימים היא אינה מתחילה את שבעת הימים ימי הנקיים לפני שהיא מפסיקה לראות דם ובדיקותיה נקיות.

אגב מצוות ספירת שבעת הנקיים עליה נאמר "וספרה לה " מקבילה בענינה לספירת שבעת השבועות של ספירת העומר שהם ימי טהרה לכלל ישראל לקבלת התורה.

זהו באופן כללי ביותר ענין שבעת הנקיים אך אם את כלה או בעלת תשובה גשי בבקשה למדריכת כלות מוסמכת או לרבנית והיא תלמד אותך היטב את כל פרטי ההלכות .

אגב כאשר אישה עושה בדיקות של שבעה נקיים פעמיים ביום אם היא רואה צבע לא ברור או כתם והיא אינה יודעת אם זה צבע דם צבע שחור או צבע מטמא לכן בכל מקרה כזה תשלח את בעלה עם בד הבדיקה

או עם הבגד הפנימי עליו יש את המראה לרב או שהיא תביא את השאלה לרבנית והרב יראה ויאמר האם זהו כתם או דם טמא או מראה שאינו טמא.

וכאשר היא עושה בדיקות של שבעה נקיים עליה לקנות בד מיוחד ולשמור אותו באריזה סגורה שלא תתלכלך כי אם האריזה הזו של בדי הבדיקה תהיה למשל בתיק של האישה ויש לה בתיק אודם או עט צבעוני או כל מיני דברים יתכן והצבע או המראה אינם בכלל מגופה.

כמו כן בימי שבעת הנקיים תקפידי לא להשתמש בנייר ניגוב בשירותים צבעוני אלא בנייר לבן.

כאמור גשי לרבנית והיא תלמדך את כל פרטי ההלכות.

אשרייך שאת מתעניינת במצוה הכי חשובה שזכו בה בנות ישראל.

כתבות נוספות