שאל את הרב

מהי אהבת אמת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/01/21 02:06 טו בשבט התשפא

שאלה

יש לי שאלה שמעסיקה אותי הרבה זמן בתקופה האחרונה.

יצא לי להרגיש רגשות חזקים מאוד למישהי , רגשות לא הדדיים במיוחד והיא לא רצתה שיקרה בינינו כלום.

אנחנו חברים די טובים והיא בן אדם שמאוד מאוד חשוב לי גם אם לא יצא מהקשר שלנו דבר רומנטי אבל הבנתי שבשביל שיהיה לה טוב באמת אני אצטרך לעבור הלאה .

אז נובעת לי מפה שאלה:

האם עצם זה שאני אצליח לעבור הלאה אומרת שלא אהבתי באמת??

האם מאהבת אמת לא מצליחים להשתחרר ושכשזה זה - זה זה?

בסופו של דבר אני רוצה שיהיה לה טוב ואני אעבור הלאה אחרי הכל ,אבל מאוד אשמח לתשובה.

תודה מראש !

תשובה

שלום לשואל היקר!

שמחים שפנית אלינו. משאלתך ניכר שאתה רוצה לברר ולהבין בצורה טובה מה היה שם בסיטואציה. כל הכבוד על הפנייה! תהליך העיבוד הוא מאוד חשוב גם כדי להבין מה עברנו וגם כדי ללמוד מכך להמשך הדרך.

אתה מספר שהרגשת רגשות מאוד חזקים אליה. רגשות שלא היו הדדיים ולכן לא התפתחו לקשר זוגי. לכן המשכת הלאה-לטובת שניכם. אך עדיין מעסיקה אותך השאלה- האם זה שתצליח להתקדם ולהמשיך אומר שזו לא הייתה אהבת אמת? איך כן נראית אהבת אמת?

אהבה

אהבה היא אחד המושגים הכי מרגשים שיש. זו מילה מיוחדת, שמעלה רגש נחמד ונעים מיד כששומעים אותה. כל אחד ואחת רוצים שיאהבו אותם, שיעריכו אותם ויקשיבו להם. זה צורך בסיסי וטבעי כך שבדרך כלל אנחנו לא מרגישים צורך להסביר ולפרט אודותיו. אך בוא ננסה ללמוד קצת על אהבה.

את המושג אהבה אנחנו מוצאים ביחס לקב"ה. כל יום 3 פעמים ביום אנחנו פותחים את קריאת שמע בפסוק: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך בכל נפשך ובכל מאודך". יש לנו ציווי אלוקי- לאהוב את הקב"ה. שואלים המפרשים: איך בכלל אפשר לצוות אותי לאהוב את הקב"ה. הרי זה רגש! ואם לא התחברתי-אז לא התחברתי? מה הטעם לצוות על זה?

המפרשים לומדים מהציווי לאהוב מסר חשוב. אם התורה ציוותה אותנו לאהוב – סימן שיש לנו יכולת ושליטה על העולם הרגשי. הקב"ה נתן לנו את היכולת לבחור את מי לאהוב-זה בידיים שלנו. להתאהב באנגלית זה – fall in love , או בתרגום חופשי-ליפול פנימה אל האהבה. כך העולם תופס את מושג האהבה-רגש פסיבי שאין לנו שליטה עליו, אנחנו פשוט נופלים ומתגלגלים אליו באופן טבעי.

לפי היהדות- זו הגדרה לא נכונה. אולי בהתחלה זה נשמע פחות רומנטי במובן ההוליוודי אך אל דאגה. הקשר הזוגי שהתורה מכוונת אותנו אליו הוא הרבה יותר עמוק ואמיתי. לא מבוסס רק על דברים חיצוניים ושטחיים שחולפים עם הרוח, אלא קשר חזק שבנוי על אהבה שלא תלויה בדבר. אהבה שעם עבודה נכונה רק מתעצמת ומעמיקה לאורך שנים! לא אהבה פסיבית, אלא אהבה אקטיבית שמובילה אותנו לבנות בניין מיוחד יחד עם השותפה שלנו- משפחה. לכן כל כך חשוב לשמור עליה ולא 'לבזבז' אותה לפני כן..

יצא לי ללמוד לאחרונה ספר נהדר של הרב אלי שיינפלד-'בית מדרש לאהבה' (ממליץ בחום!). בספר הרב אלי הביא הגדרה מאוד מעניינת למושג 'אהבה'- היכולת להיות מאוחד עם מישהו מסוים או ערך מסוים. זו אהבה אמיתית, זו תכלית החיים- לבנות קשרים איכותיים ועמוקים, להתחבר ולהתאחד. עם ערכים גדולים- תורה, ארץ ישראל, עם ישראל, שמחה, גבורה ועוד ועוד. ועם חברים טובים, עם משפחתנו היקרה ובעז"ה- גם עם בת זוגתנו. זה היעד!

ומכאן לשאלתך החשובה, אינני נביא שיודע להגיד לך אם זו הייתה אהבת אמת או לא. אתה יודע מה, זה גם בכלל לא משנה. ראית כאן פוטנציאל טוב לקשר זוגי- ניסית ובסוף הבנת שזה פחות מתאים. עכשיו הפנים קדימה! כי לפעמים עיסוק בעבר- יכול להפריע לנו להתקדם..

תוכל לנסות לבדוק לגבי מכינה\ישיבה שבהם תוכל להעמיק ולבסס את עולמך הרוחני. אל מסלול בצבא בו תתרום שנים משמעותיות מחייך לביטחון המדינה ועוד ועוד. ובעז"ה עם הזמן הדברים ילכו ויתבררו. עד שתגיע אל בת זוגך היקרה בעז"ה! בינתיים- תוכל ללמוד ולהעמיק במושג האהבה. והכי חשוב להמשיך להתפתח ולצמוח, להגשים חלומות ושאיפות-ולעוף על החיים. וכשתרגיש שאתה כבר בשל ורוצה לבנות קשר - אתה תעשה את זה הכי טוב שאפשר!

מאחל לך את כל הטוב שבעולם, חזק ואמץ!

מוזמן לפנות שוב בשמחה.

כפיר

כתבות נוספות