שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 12/02/06 17:11 יד בשבט התשסו

שאלה

כשאדם וחוה קיבלו את העונש של יציאה מגן עדן(בנוסף לשאר העונשים) העונש הזה גם חל עלינו שכן אנו לא נולדים תמימים כמו לפני החטא,אנו חיים עם רשע ורוע תמידי בתוכינו,האין זה עונש מספיק?האם שאר העונשים שחוה קיבלה שבנות בהחלט סובלות מהם אינם כבר בגדר"אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה"?

תשובה

שלום,

צריך להבין שהעונשים שה' מעניש את החוטאים, כפי שמתואר בתנ"ך, אינם נובעים מתוך כעס או נקמה כמו אצל בני אדם* מטרתם של העונשים היא לחנך את האדם, להבהיר לו שעשה משהו לא טוב, ולדחוף אותו לתקן את מעשיו. ולכן אם אנו רואים שיש אנשים שסובלים בגלל חטאים, כנראה שעדיין לא תוקן אצלם כל מה שצריך.

ברמה יותר עמוקה, אפשר לומר הקב"ה לא מעניש את האדם על החטא כמו שמלך מעניש משרת שפשע* האדם הוא ה"מעניש" את עצמו! עצם החטא יוצר חסרון באדם ופוגע בו, ואותה פגיעה מהווה בעצמה את העונש. כמו אדם שמעשן סיגריות וכתוצאה מכך חולה בריאותיו- הוא גרם לעצמו את הנזק, ולא גורם חיצוני.

כך גם יש להבין את העונשים שהוטלו על אדם וחוה. ראשית, מכיוון שהם היו ברמה רוחנית גבוהה ביותר, והציפיות מהם היו גבוהות מאד- גם הכישלון שלהם גרם לנפילה שקשה מאד לתקן אותה, ועד היום המין האנושי לא הצליח להתעלות למצב שבו היה לפני החטא, ולכן הוא ממשיך לסבול בשל כך. אם האנושות אכן תחזור בתשובה ותתקן את אותו קלקול, ממילא יתבטלו העונשים.

כמו כן, ע"י עצם החטא פגעו אדם וחוה בשלמותם, וממילא גרמו לעצמם נזקים רוחניים וגופניים, שמתבטאים גם אצל צאצאיהם, כשם שאשה שאינה שומרת על גופה בזמן ההריון יכולה לגרום חלילה נזק לעוברה- לא מדובר ב"עונש" במובן הרגיל אלא בתוצאה ישירה של הפגיעה העצמית.

היוצא מכל זה, שאין אנו צריכים להרגיש נזופים, ממורמרים או מלאי רגשות אשמה על כך שאנו סובלים מחטאי אדם וחוה. צריך להסתכל על כך בתור ירידה לצורך עליה- העולם כולו ירד כתוצאה מאותו חטא, אבל זה קרה רק כדי להציב בפנינו אתגר גדול יותר לתיקון, שכאשר בסופו של דבר נצליח לתקן אותו- נוכל להגיע לרמה גבוהה אף יותר ממה שהיה לפני החטא.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368