שאל את הרב

לימוד גמרא, אמירת קדיש בהיותי לבד

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 28/01/22 15:51 כו בשבט התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מבית "מסורתי" (קידוש עם טלוויזיה, צמים בכיפור).

אמי היקרה נפטרה בתשרי. מאז קיבלתי על עצמי אמירת קדיש בבית הכנסת; בשלושים כל תפילה, ומאז תפילה אחת ביום- לרוב מנחה. הליכה לבית הכנסת דבר קשה עליי- יש לי חרדה חברתית ובנוסף, הדבר צורך ממני מלא זמן שאני מעדיף להקדיש לדברים אחרים, אף בתוך פועלי לעילוי נשמתה כמו לימוד תורה בבית לבד.

אני לומד שלושה פרקי מקרא בבוקר עם שטיינזלץ, ודף גמרא בלילה עם שוטנשטיין, ומחשבת ישראל בין לבין (כוזרי סיימתי. עכשיו במורה נבוכים. יש לי תארים בפילוסופיה), כאמור כל הלימוד לעילוי נשמתה. ברוך השם, התחלתי לשמור שבת וארוסתי בדרך לשם, ואני משתדל לקרוא שמע בוקר וערב.

שאלתי האחת, האם זה בסדר לקרוא קדיש באחת התפילות היומיות בלבד כל עוד זה נעשה באופן יומיומי כשם שהתחייבתי תחילה?

שאלתי השניה, סיימתי מסכת ברכות וכעת בתענית. קורא רק את הביאור ויורד לקרוא כל הערת שוליים. הדבר סייע לי ללמוד דברים חדשים שמעולם לא שמעתי עליהם (הקטר חלבים לדוגמא) ואני יכול רק לדמיין מהו היקף הידע לאדם שקורא כך את כל הש"ס כולו. מהו סוג הלימוד הזה? והאם הוא מומלץ לאדם במצבי?

בברכה ובכבוד רב,

יונתן

תשובה

שלום לך יונתן היקר

אני קורא את שאלתך משתאה ונפעם מגודל מעשיך ועומק מחשבותיך אתה צועד בצעדים נפלאים ועושה הרבה נחת רוח לנשמת אמך עליה השלום ואשריך שאתה יודע למנף את העלותה למרומים.

סדר הלימוד היומי שלך הכולל מקרא משנה וגמרא ומחשבת ישראל וקצב התקדמותך הוא נפלא.

ויש שכר עצום ללימוד התורה שלך.

וכך היא דרכה של הגמרא שאתה לומד מהו זמן קריאת שמע של ערבית ואגב כך אתה למד על קרבנות בית המקדש ביום והקטר החלבים בלילה ואתה למד מהי שקיעה ומתי צאת הכוכבים ומתי הזריחה ומתי עלות השחר ומתי הנץ החמה וכל זמני היום וחצות היום והלילה וזמן המנחה.

ותמשיך ותתמיד ותתעלה והיתה לך הגמרא לחכמה גדולה אחר שכבר השתלמת בלימודי פילוסופיה ותראה היאך חכמת ישראל כוללת את כל פרטי החיים ומאורעותיהם עולמו של היחיד ועולמו של הציבור .

ומלבד השכר העצום של לימוד תורה שהנך אוכל מפירות הלימוד בעולם הזה ובעולם הבא גם הנך לומד את כל ההלכות וההוראות של חיי המעשה.

תמשיך ותתמיד כי היא חיינו ואורך ימינו אמן.

לגבי התפילה אשריך שהנך מתפלל יום יום אין לך תענוג יותר גדול בעולם מתפילה ומלימוד תורה והתפילה הגדולה ביותר היא התפילה במנין.

כי אין ערך ואין שיעור להבדל בין תפילת היחיד לתפילת הרבים.

כאשר יהודי מתפלל במנין של עשרה יהודים אין שכרו פי עשר מאם היה מתפלל ביחיד , אלא פי רבבות .

בוודאי תמשיך ותתפלל יום יום ואדרבה תתעלה ותתקדם עם תפילה במנין ולא הבנתי מפני מה יש לך חרדה חברתית נכון שיש מצוה גדולה של מורא מקדש ואתה בוודאי תקיימנה בהידור אך אין לך להתיירא מאיש, ואם קשה לך מאוד להיות ממש בקהל המתפללים עמוד בפינה או בחדרון שעל יד .

וכמו כל דבר שבקדושה קדושה וקדיש נאמרים רק בעשרה ואי אפשר להגיד קדיש ביחיד.

נכון שלפעמים אנו שומעים על אנשים שמגיעים למאורע של הנצחת השואה באירופה או מישהו שנמצא אי שם על קבר אביו והוא אומר קדיש בהתרגשות ומתחיל לבכות בהתרגשות אך אין זו אמירת קדיש שצריך לומר בן בשנת האבל.

לכן אנא הנני מבקש התגבר על חששותיך וחרדותיך חפש בית כנסת שיש לך בו חברים וגש התפלל במנין ותאמר קדיש. ואם אולי אוכל לסייע לך אשמח מאוד .

והנני חותם בברכה גדולה לכל מעשיך הנפלאים בקדושה ובטהרה ויהא הבית שאתה זוכה לבנותו בית מלא קדושה מלא ברכה אהבה ואחווה שלום וריעות ותזכו לגדל דור ישרים יבורך אמן.

כתבות נוספות