שאל את הרב

לחץ מכיתה י"א: איום אמיתי או אזעקת שווא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/06/22 20:24 כז בסיון התשפב

שאלה

היי, אני עולה בעז"ה שנה הבאה לכיתה י"א. הלחיצו אותי שזאת הכיתה הכי קשה בתיכון וקשה לעבור אותה בשלום. אני ממש נלחצתי ממה ששמעתי ולא באלי להגיע לשנה הבאה עם מחשבות שליליות. איך אני יכולה להתמודד עם זה? במיוחד שאני עכשיו בחופש ומי רוצה שדבר כזה ישב לו בגרון בתקופה כזו?

אשמח לתשובה. תודה, יעל.

תשובה

היי יעל, תודה שכתבת לנו.

קודם כל מאחלת לך חופשה נעימה ומועילה!

בואי נזכור שמעבר משנה לשנה באופן כללי הוא ממש קפיצת מדרגה לשלב מתקדם יותר. קל וחומר מעבר מכיתה י' לי"א, ככה שהחששות שאת מתארת טבעיים לחלוטין והגיוניים. זה רק אומר שאת דואגת לעצמך, רוצה להצליח ולהרגיש שהמאמצים שעשית עד עכשיו (את אשכרה כבר בכיתה י', ועברת את הרוב..) היו שווים ומשתלמים. זה חשש שמורגש כמעט אצל כל אחד ואחת, והוא מובן לגמרי. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב מה אפשר לעשות בנושא שיעזור לך.

בחיים שלנו, כל מיני שמועות ועובדות שזורקים עלינו ככה פתאום, יכולים להפתיע אותנו מאוד ואפילו להלחיץ. גם עכשיו, נראה שכל הדיבורים סביב השנה המאיימת הזו שנקראת "כיתה י"א" עשו את שלהן וגרמו ללחץ (שבכל מקרה קיים) להתגבר.

אבל אני רוצה להזכיר לנו כמה דברים.

לחץ, באופן כללי, כשהוא קיים במידה סבירה או נורמלית, הוא עוזר לנו להתמודד עם מצבים בצורה בריאה, (או להתמודד עם הסיטואציה בצורה אופטימלית, טובה, נכונה ככל האפשר). זאת אומרת, הביצועים שלנו נהיים טובים יותר כאשר אנחנו חווים מינון סביר של לחץ. מינון גבוה מדי או נמוך מדי, לא עושה את ההשפעה שאנחנו בדרך כלל רוצים (או שזה לא משפיע בכלל, או שזה מלחיץ מדי ומהלחץ קשה לנו לתפקד והביצועים יוצאים גרועים).

למה אני מציינת את העובדה הזו? לא כדי להלחיץ חלילה, אלא כדי לעזור לנו להבין מתי לחץ הוא בעצם דבר טוב, חשוב, ולא כל כך נורא.

אז מה אפשר לעשות? אציע כמה רעיונות שתוכלי לשקול, ואולי אפילו להיעזר בהם.

כל אחד הוא מיוחד

כדאי לזכור שאנחנו שונים אחד מהשני. מה שמלחיץ אותי לא בהכרח מלחיץ את חברה שלי. ככה שמה שכל אחד אומר בנושא: כיתה י"א, בדרך כלל מגיע מנקודת המבט שלו ומהצורה שהוא חווה את השנה הזו, זה לא אומר עלי בעצם כלום, ולא תמיד רלוונטי אלי. לזכור שאנחנו שונים אחד מהשני, יכול לחסוך ממנו סבל מיותר.

לוקחת, אבל בערבון מוגבל

לא נתעלם מהמציאות, זה לא כדאי. בינינו, כיתה י"א באמת שונה מבחינת היקפי חומר, עומס לימודי, מטלות, בגרויות. אבל בהתאמה ליכולות שלנו, גדלנו, עברנו כברת דרך ארוכה ואנחנו בהחלט מוכנות להיכנס לשנה כזו. אם כבר מדברים עם אנשים ושומעים את דעותיהם לגבי השנה הזו, למה שלא ניקח מהכול, רק מה שנוגע אלינו ומדבר אלינו? זה אפקטיבי ומועיל יותר מאשר לשמוע צרות בצרורות ולהתעייף עוד לפני שהשנה התחילה.

דבר נוסף שנוכל לעשות תוך כדי זה לשאול ולהתעניין איך אותם אנשים (שמלחיצים אותי, גם אם לא בכוונה), התמודדו עם זה? איך חילקו את הזמן? האם יש זמן לחברים, ליציאות, להתנדבויות, לבילוי? האם זה כל כך נורא כמו שכולם מתארים?

ברגע שאנחנו שואלים יותר ספציפי, נקבל תשובות יותר ספציפיות. יכול להיות שנגלה שהכול מנופח ומוגזם, ובפועל, זה הרבה פחות נורא ממה שמדמיינים.

כיתה י"א בהחלט יכולה לגרום לך להבין שאפשר לשלב חיי חברה ולימודים, ואפילו ליהנות תוך כדי, זה לא רחוק מהמציאות. כי כשאנחנו חושבים על העתיד הוא נראה לנו מעומעם ולא ברור, אבל כשהעתיד הופך להווה אנחנו רואים את זה ברור יותר, מדויק יותר, מגלים שאולי דאגנו יותר מדי משהיה צריך, אבל הנה, מוצאים דרכים להתמודד.

מילוי מאגרים

החופש הוא זמן מצוין לנוח, לחלום בהקיץ, לקרוא יותר, לטייל יותר, לסדר יותר, לנצל יותר. יש פה הזדמנות פז למלא מאגרים לפני תחילת השנה. אפשר להחליט שהחופש הזה אני עושה כמה דברים שרציתי ולא התפניתי לעשות עד עכשיו. זה יאפשר לי להגיע עם כוחות מחודשים לשנה הבאה.

לסיכום, הצענו כמה דברים שנוכל לעשות כדי להפחית את הלחץ ולהגיע מוכנות יותר.

מובן שלדבר ולשתף חברות שנמצאות איתנו באותה סירה, משפחה, או אנשים שעברו את זה ויוכלו להרגיע אותנו או לתת פתרונות מעשיים ויעילים, יכול לעזור מאוד.

את יותר ממוזמנת לחזור, להתייעץ ולשתף אותנו כאן באתר, בשיחת טלפון ל:8298* או בווצאפ ל:0524683927. נשמח לשמוע ממך.

בהצלחה!

הילה

כתבות נוספות