שאל את הרב

כפרה על יום שלא הנחתי תפילין

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 19/11/20 18:04 ג בכסלו התשפא

שאלה

שלום הרב,

אני יהודי שומר תורה ומצוות ברוך ד' וקם מדי יום לתפילה .

לצערי הרב, לפני כמה חודשים כשהיה חושב יום אחד קמתי ויצא שלא הנחתי תפילין אני היום מגיע למניין גם בשחרית. לא הנחתי תפילין יום אחד ולא הייתי מודע לחשיבות הענקית של האות והמצווה הזאת ופשוט בלי קשר יצא שלא הנחתי.

אני ממש מצטער וממש עצוב וחושב איך לכפר לתת צדקה להתענות מה לעשות. אני ממש ממש מצטער על כך.

איך אוכל לכפר על כך?

תודה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב לשואל.

בוודאי ידועה לך מעלת קיום כל מצוה ומצוה על אחת כמה וכמה מצוות התפילין לך וראה ברמב"ן ובספר החינוך פרשת בוא והאליה רבא ציטט משם דברים הרבה בשולחן ערוך או"ח בסימן כ"ה.

הגמרא במסכת ראש השנה דף י"ז כותבת שיש פושעי ישראל בגופן ונותנת דוגמא

"קרקפתא דלא מנח תפילין" .

הרי"ף גרס "דלא מנח תפילין לעולם" והרא"ש כתב שהנוסחה כפי שכתובה אצלנו בש"ס דלא מנח תפילין.

לכן בוודאי מי שלא הניח תפילין אפילו יום אחד צריך תשובה וכפרה.

יש אומרים שיתענה יום אחד ויש אומרים שלושה ימים והרב פתיה כתב שיש להתענות שישים ואחת תעניות.

ברור הדבר שבימינו קשה מאוד להתענות תעניות הרבה וכבר כתב על כך האדמו"ר הזקן בספר התניא שאם אדם יתענה את כל התעניות על כל דבר כזה יצטרך כל ימיו להיות בתענית.

מה עושים למעשה?

לדעתי עליך לעשות שלושה דברים :

האחד תשובה חרטה וקבלה לעתיד שלא לעשות כן יותר וכמובן עליך ללמוד היטב את המצוה הלכותיה וטעמיה.

הדבר השני לתת צדקה שהיא מועילה מאוד לכפרת עוונות

והדבר השלישי להתענות יום אחד אם אתה יכול ובחורף הימים קצרים אם אינך יכול תן לעניים כסף פדיון התענית בשווי של ליום אחד .

ואם אתה מתענה תענית יחיד תקבל אותה עליך בסוף תפילת עמידה של מנחה יום לפני כן בנוסח קבלת תענית יחיד ותתענה למחרת

וכדאי שתאמר במנחה בשומע תפילה את הוידוי הבא :

""עֲנֵנוּ אָבִינוּ עֲנֵנוּ בְּיוֹם צוֹם הַתַּעֲנִית הַזֶּה, כִּי בְצָרָה גְּדוֹלָה אֲנִי עַל כִּי עֲוֹנוֹתַי עָבְרוּ רֹאשִׁי וּכְמַשָׂא כָבֵד כָּבְדוּ מִמֶּנִּי. טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד. בָּאתִי בְמַעֲמַקֵּי מַיִם וְשִׁבּוֹלֶת שְׁטָפָתְנִי. יִרְאָה וָרַעַד יָבוֹא בִי בְּעֵת עָמְדִי לְהִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ עַל רֹעַ מַעֲשַׂי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי. בּוֹשְׁתִּי וְגַם נִכְלַמְתִּי לְהָרִים אֱלֹהַי פָּנַי אֵלֶיךָ. כִּי עֲוֹנוֹתַי רַבּוּ לְמַעְלָה רֹאשׁ וְאַשְׁמוֹתַי גָּדְלוּ עַד הַשָּׁמָיִם. לְךָ יְהֹוָה הַצְּדָקָה וְאֵלַי בּשֶׁת הַפָּנִים. מָה אֶעֱנֶה וּמָה אֹמַר מָה אֲדַבֵּר וּמָה אֶצְטַדַּק. כְּבֵן סוֹרֵר וּמוֹרֶה הָיִיתִי לְפָנֶיךָ וְלֹא שָׁמַעְתִּי אֶל מִצְוֹתֶיךָ הַקְּדוֹשׁוֹת. לִדְבָרֶיךָ לֹא הִטֵּיתִי אָזְנִי. וְעָבַרְתִּי עַל מִצְוֹת עֲשֵׂה וְעַל מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶׂה. עָבַרְתִּי עַל כְּרִיתוֹת וּמִיתוֹת בֵּית דִּין. עָבַרְתִּי עַל דִּבְרֵי קַבָּלָה וְדִבְרֵי סוֹפְרִים וּפָגַמְתִּי בַּמִּדּוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת וְקִלְקַלְתִּי צִנּוֹרוֹת הַשֶּׁפַע. וְגָרַמְתִּי בַּעֲוֹנוֹתַי לְהַפִּיל נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה בְּמַעֲמַקֵּי הַקְּלִפּוֹת. וְנָתַתִּי כֹּחַ בַּקְּלִפּוֹת לְהִתְחַזֵּק וְלַעֲלוֹת לְמַעְלָה וּלְהִתְאַחֵז וְלִינֹק מִן הַקְּדֻשָּׁה. וְגָרַמְתִּי בַּעֲוֹנוֹתַי לַעֲקֹר וּלְהַכְרִית אֶת נַפְשִׁי הַקְּדוֹשָׁה מִמְּקוֹרָהּ הָעֶלְיוֹן מֵאֶרֶץ הַחַיִּים וּלְהוֹרִידָהּ אֶל יַרְכְּתֵי בוֹר. בּוֹרוֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא יָכִילוּ הַמַּיִם. אוֹי וַאֲבוֹי עָלַי. אֲהָה עַל נַפְשִׁי. אֶל מִי אָנוּס לְעֶזְרָה, וְאָנָה אֶפְנֶה לִישׁוּעָה. בּוֹשְׁתִּי וְגַם נִכְלַמְתִּי כִּי נָשָׂאתִי חֶרְפַּת נְעוּרַי. אֲבָל גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, כִּי לֹא בְּמֶרֶד וּבְמַעַל עָשִׂיתִי וְלֹא לְהַכְעִיסְךָ נִתְכַּוַּנְתִּי, רַק יִצְרִי גָּבַר עָלַי וּמַעֲשֵׂה שָׂטָן הִצְלִיחַ, כִּי הוּא מֵאֵשׁ וַאֲנִי מִבָּשָׂר וָדָם. וְהוּא אֲשֶׁר הֵסִיתַנִי וּפִתַּנִי לַעֲבֹר עַל מִצְוֹתֶיךָ. וְנִסְכַּלְתִּי וְעָשִׂיתִי עָוֹן זֶה אֲשֶׁר ---"

נכשלתי בו ולא הנחתי תפילין.

אם קשה לך להתענות ואתה פודה את התענית בצדקה לעניים תאמר את הוידוי הזה בשומע תפילה ותתחיל ותאמר עננו אבינו עננו ביום זה בו פדיתי תענית בצדקה .

וכמובן הצער שלך בו הנך מצטער על השכחה ביום הזה מעיד על תשובתך הרמתה ותעבוד את השם רק בשמחה בלי יגון ואנחה ותשובתך תתקבל ברחמים וברצון לפני אבינו שבשמים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות