שאל את הרב

כדאי לעשות רישום יומי של עבירות?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 30/12/20 10:50 טו בטבת התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב.

דבר ראשון תודה רבה לכם על האתר ועל זמנכם זו שאלה ראשונה שלי אבל אני קורא כבר זמן מה באתר שלכם ואתם מחזקים אותי מול עצמי ומקרבים אותי לתורה. תודה

עכשיו שאלתי.

מלראות שלרשום את ההוצאות (כלכליות) שלי אני התחלתי להתנהל טוב יותר עם הכסף ,

אז החלטתי לרשום עבירות שלי ולחזור על הרשימות שלי מידיי יומיים שלוש. אבל אני רואה שזה מעמיס עלי קצת רוחנית כל פעם להיזכר במיוחד שהעבירה שלי הייתה מול אדם..

לקיצור , האם זה דרך נכונה ואם לא מה הדרך או שזה סתם מזכרת עוון ?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שואל נכבד

התורה הקדושה אומרת "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון" ורבותינו דרשו

בגמרא בבא בתרא ע"ח: " א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה תבנה ותכונן אם אתה עושה כן תבנה בעולם הזה ותכונן לעולם הבא".

ובזוהר הקדוש בפרשת קרח דף קעח. דרשו ופסקו שחייב אדם לעשות חשבון נפש יומי בלילה בעלותו על משכבו:

"הא אוקמוה דבכל ליליא ולילא עד לא ישכב ועד לא נאים בעי בר נש למעבד חושבנא מעובדוי דעבד כל ההוא יומא ויתוב מנייהו ויבעי עלייהו רחמי מ"ט בההיא שעתא בגין דההיא שעתא אילנא דמותא שארי בעלמא וכל בני עלמא טעמין טעמא דמותא ובעי בההיא שעתא למעבד חושבנא מעובדוי ויודי עלייהו בגין דאיהי שעתא דמותא ואלין אקרון מארי דחושבנא ".

ובעל ספר חרדים כתב בספרו במצוות עשה מדברי קבלה ומדברי סופרים פרק א אות ל' :

" צוו שיהא מחשב עם נפשו כל לילה קודם שישן להתודות על מעשה יומו ויתודה ונקראים עושי זאת מארי דחושבנא ורמזו בתורה על כן יאמרו המושלים בואו חשבון כדאיתא בזוהר".

ורבים מבעלי המוסר ציינו זאת וכן נהגו גדולי ישראל להחזיק פנקס ולרשום את חטאתם בשגגה.

ויסודם גמרא ערוכה במסכת שבת דף יב: " רבי נתן אומר קרא והטה וכתב על פנקסו אני ישמעאל בן אלישע קריתי והטיתי נר בשבת לכשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמנה".

הנה לרבי ישמעאל היה פנקס .

וראה שגם ביוסף אומץ חלק א סדר הלילה וקריאת שמע על המיטה סימן קעט הביא הנהגה זו משם הראשית חכמה : "עוד בראשית חכמה, קודם שישכב יבדוק במעשיו מה שעשה ביום, ולכותבם ברמז לבל ישכחם, לקיים וחטאתי נגדי תמיד, ויתוודה עליהם. עד כאן."

וכבר אמר דוד המלך עליו השלום "וחטאתי נגדי תמיד". וראה מסכת יומא פ"ו: שאדם מתוודה על חטאיו ואין צריך שוב ושוב להתוודות ולא יהא ככלב שב על קיאו.

והמטרה ברישום החטאים והעוונות היא כדי שאדם ידע על מה לעשות תשובה ומה וכיצד עליו לשוב בתשובה ולתקן את חטאיו.

וכמבואר בספר מורה הנבוכים להרמב"ם בחלק ג פרק מו

"כי כונת כל אלו הפעולות לישב בנפש כל חוטא וכל איש מרי שצריך לזכור ולהזכיר חטאו תמיד, כמו שנאמר וחטאתי נגדי תמיד, ושצריך כפרה על החטא ההוא הוא וזרעו וזרע זרעו בעבודה שתהיה ממין המרי ההוא, רוצה בזה שאם יהיה המרי בממון יפזר ממונו בעבודה, ואם יהיה המרי בהנאת גופו ייגע גופו ויטריחהו בעבודת הענוי והצום ולקום בלילות ".

וראה שם מה שהוסיף כמה דוגמאות.

וראה גם במשנה ברורה סימן רלט שכתב משם הפוסקים :

"כתבו הספרים שבלילה קודם השינה נכון לאדם שיפשפש במעשיו שעשה כל היום ואם ימצא שעשה עבירה יתודה עליה ויקבל ע"ע שלא לעשותה עוד ובפרט בעונות המצויים כגון חניפות שקרים ליצנות לשה"ר וכן עון בטול תורה צריכים בדיקה ביותר. גם ראוי למחול לכל מי שחטא כנגדו וציערו ובזכות זה האדם מאריך ימים מגילה כ"ח. "

וראה שם בחיד"א ובכף החיים בסימן רל"ט בענין חשוב זה.

והנה,

המעשה שלך מאוד מקובל ורצוי בעיני גדולי ישראל וההלכה

והוא מעשה יפה וטוב ובעצמך למדת קל וחומר אם אדם עושה חישוב של ההוצאות וההכנסות שלו הכלכליות וזה עוזר לו לכלכל את משפחתו נכון כי הרי מבין מה קנה לצורך ומה לא לצורך ומפיק לקחים להבא בוודאי ככה יעשה בענין הרוחני.

אלא שכבודו מרגיש שעצם הרישום והזכירה של המעשים מביאים אותך לדכדוכה של נפש ולעצבות

ומחלישים אותך רוחנית ויש בזה מן הצדק.

לכן הנני מייעצך שלעת עתה או שתעשה רשימה מקבילה של המעשים הטובים והזכויות שעשית כל יום

וזה יתן לך את תשובת המשקל ונחת רוח מהטוב שבך ויעודד אותך להמשיך ולהגביר את הטוב.

או שתעשה הפסקה כללית של הרישום כדי שלא תבוא חלילה לעצבות רק תהיה שמח בעבודת השם.

וכמובן שאת מה שקלקלת זכור תזכור ותתקן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות