שאל את הרב

להוכיח את החברה שלי על מעשה רע - או לשמור איתה על החברות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/03/21 23:40 כ באדר התשפא

שאלה

שלום!!

רציתי להתייעץ בעניין שממש מעסיק אותי בזמן האחרון, אז ככה. יש לי חברה ממש טובה שעשתה משהו לא בסדר שממש פגע באמון שלי בה ואני חושבת שיכול לפגוע גם באמון של אחרים בה, חשבתי האם כדאי לטובתה לומר לה את זה בארבע עיניים אבל אני מכירה אותה והיא לא תקבל את זה ממש טוב ובמקרה הרע אפילו תנתק איתי קשר.. ואני לא יודעת מה עדיף.. להגיד לה ולהסתכן בלאבד את החברות שלי איתה או להמשיך כאילו לא קרה כלום ולהמשיך לסחוב את זה בבטן ושהיא תמשיך באותה הדרך שיכולה לבסוף לפגוע בה ממש...

תודה רבה!

תשובה

שלום ותודה רבה על השאלה!

דבר ראשון אני רוצה לומר לך כל הכבוד שאת דואגת לטובתה של החברה ושוקלת לדבר איתה על מה שעשתה, למענה. באמת התלבטות קשה, במיוחד שמדובר בחברה שככל הנראה לא תקבל את הביקורת ואף עלולה תתרחק.

אני אנסה להעלות פה את שני הצדדים בתקווה שיסייעו לך להגיב באופן שהכי מתאים למקרה, כל מקרה לגופו.

{"כשם שיש מצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע" (רבי אבא)}

לפי ההלכה חובה עלינו כיהודים להוכיח אדם שטעה, שמא ישמע את ההוכחה ויבין שטעה ובזכות ההוכחה הזו יתקן את מעשיו וישוב בתשובה. אבל יש תוספת חשובה- כמו שמצווה להוכיח אדם שיקבל את ההוכחה, כך גם מצווה לא להוכיח אדם שלא יקבל את ההוכחה, אדם שלא נמצא במקום של הקשבה אלא במקום של התגוננות. שההוכחה עלולה להרחיק אותו אפילו יותר.

אם את בטוחה בכך שהחברה לא תקבל את הביקורת ממך ותתרחק. אם תוכיחי אותה לא רק שזה לא ישפר את המצב אלא אפילו יגרע, אני ממליצה לא לומר לה כלום.

{חשיבות ההוכחה אצל אדם שכן פתוח לקבל אותה ודרכים להוכיח}

אם יש סיכוי שהיא תהייה במקום של לקבל את מה שאת אומרת, לנסות ולהבין איפה היא טעתה, אל תוותרי על לנסות להאיר את עיניה לטובתה שלא תיפגע מזה בסופו של דבר כמו שכתבת.

את יכולה לחשוב על דרך לפתוח את זה שלא תרתיע אותה ולנסות כמה שפחות להישמע ביקורתית, לומר לה שאת רוצה בטובתה וחוששת שהיא תיפגע אם היא תמשיך להתנהג ככה.

זה לא חייב לבוא ממך, אם יש אדם שהיא מוכנה לקבל ביקורת ממנו\ה ופתוחה לשמוע אותו\ה, אולי משפחה או חברה, שגם מודע\ת למעשה הזה אני ממליצה לדבר עם האדם הזה לשתף אותו במה שאת חושבת ומרגישה ולומר לו שלדעתך היא תקבל את זה יותר טוב ותהייה פתוחה לשמוע ביקורת אם זה יבוא ממנו\ה.

מקווה שעזרתי,

בהצלחה רבה!!

תהילה

כתבות נוספות