שאל את הרב

איך לכוון חברה בקשר לא בריא עם בן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/05/22 18:47 כד באייר התשפב

שאלה

שלום רב,

קודם כל תודה על המענה על כל השאלות החופרות שלי, עזרתם לי ברמות!!

אני בחטיבה. יש לי חברה טובה, מאוד רגישה, עם אופי מתוק. היא סיפרה לי על קשר שיש לה עם נער כבן גילנו. ביקשתי ממנה שתשתף מורה, מדריכה או הורים אבל היא אמרה שמהם היא מתביישת, והיא רוצה לשתף אותי.

ברור לי שקשר כזה לא טוב ולא בריא בגילנו, ועלול לפגוע בה בעתיד.

אני לא יועצת, אני בעצמי לא שלמה עם הדעות שלי (אני בסך הכל נערה בתחילת גיל ההתבגרות...) אני לא מבינה בזה.

איך אני יכולה לייעץ לה בזה?, זה נושא כל כך רגיש!

היא לא מוכנה לשתף מישהו אחר, ואני מרגישה שיש משקל רב לעצותי.

מה לעשות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום ותודה על פנייתך הכנה.

לפי מה שאת כותבת, את מרגישה איזה שהיא אי יכולת לסייע ולייעץ לחברה שלך לגבי קשר שיש לה עם בחור בן גילה. את חושבת שזה לא מקומך לעזור לה בנושא שהוא פחות התחום שלך, מצד שני אותה חברה מסרבת להתייעץ עם אנשים אחרים ורוצה רק את עזרתך.

קודם כל ממש מרגישים את האכפתיות שלך כלפי אותה חברה ושאת באמת רוצה לעזור לה. יש גדולה ענקית בזה, חברות אמיתית באמת צריכה לבוא ממקום של אמפתיות ורצון שלאדם השני יהיה טוב, עם זאת, הצורה בה המענה החברי בא לידי ביטוי יכול להשתנות לפי מידת הקרבה כלפי אותו אדם או לפי מידת הידע שלנו באותו נושא ועוד...

בעיניי הצעד הראשון, העזרה הבסיסית לחבר היא בהקשבה, חברה פנתה דווקא אלייך בלשתף אותה במשהו שמתרחש, קרה לה דבר ראשון צריך להיות שם בשבילה ולהקשיב ממקום שבאמת מקבל את הדברים ללא שיפוטיות, נסי לחשוב כמה כוח בלראות שיש אדם שמקשיב לך ומקדיש לך זמן לזה. לפי מה שאת כותבת נשמע שעשית זאת בצורה טובה.

הצעד השני זה באמת לתת עצות/ לשתף איך שאתה רואה את הסיטואציה שלה. כאן נמצא הקונפליקט שלך. קודם כל, לפי הדברים שאת כותבת כן יש לך איזה שהיא השקפה מסוימת על חברות בגילאים שלכם, אומנם את לא מכירה את העולם הזה לעומק אך כן את יכולה להגיד לה מה ההסתכלות שלך, הרי היא פנתה דווקא אלייך כדי לשמוע אותך, אין שום בעיה בלהגיד את דעתך האישית אפילו אם היא לא מוסכמת על הצד השני, אנחנו אנשים שונים וזה לגיטימי. מעבר לזה, נושא הזוגיות לא נלמד באוניברסיטה אלא הוא נלמד מהחיים עצמם/ מהיגיון שלנו לכן את יכולה לייעץ לה דברים בנושא זה אפילו אם הוא רחוק מאופי החיים שלך. ציינת כמה פעמים שיש לדברייך משקל רב, נכון, חברה שלך תקשיב לדברייך ולעצות שלך אבל מצד שני גם לה יש בחירה חופשית, היא זאת שתגבש לעצמה את דרך ההתנהלות שלה, אנחנו כחברים באים לשקף להם דברים שלא בהכרח הם חשבו עליהם, התפקיד שלנו הוא לא לקחת אחריות על המעשים של חברינו, כל אחד אחראי למעשיו. לכן הסירי טיפה מהמשקל שלהם.

אז מה אפשר לעשות באותו עניין ?

1. קודם כל, נסי לתת להשקפת עולמך ולדעותייך יותר כוח ואת החשיבות להציג אותם מול חברתך אך מצד שני גם להפחית את המשקל והאחריות מהצעדים שהחברה שלך עלולה לקחת בעקבות דברייך. זכרי שאנחנו בעלי בחירה חופשית, אנחנו לא באמת יכולים לקחת אחריות על צעדים של חברים שלנו. התפקיד שלנו הוא להקשיב, לעזור ולשקף את המחשבות שלנו.

2. בנוסף לכך, במידה ואת מרגישה ממש שקשה לך להביע את דעתך בעניין כי את לא מכירה איך הדברים מתנהלים. נסי עדיין כל כמה זמן שהחברה משתפת אותך להגיד לה שאת שמחה שהיא משתפת אותך ושבשמחה תקשיבי לה אבל את פחות יודעת איך לייעץ לה בנושא הזה ולכן כדאי שהיא תתייעץ עם אנשים שיכולים לתת לה יותר מענה בנושא הזוגיות. במידה והיא מתקשה, תשקלי אולי שאת תשאלי אנשים שאת מעריכה שלדעתך מבינים בתחום הזוגיות, תקבלי מהם מידע ותעברי זאת לחברתך.

כמובן שאת מוזמנת להמשיך לדבר איתנו במוקד חברים מקשיבים בטלפון/ ווטסאפ. אנחנו תמיד זמינים בשבילך.

לסיכום: תיארת בשאלתך קושי מסויים לייעץ לחברתם בתחום שאת פחות מכירה ושאת חוששת מזה שלייעוץ שלך בעניין יהיה משקל רב. ראינו שהתמיכה הראשונית שלנו לחברים שלנו היא ההקשבה, על אף שאיננו בקיעים באותו נושא או שלא יודעים אפילו מה לייעץ ולהגיד, דיברנו על הכוח שלך בתור חברה לשקף לה את הדברים מההסתכלות שלך, היא בחרה בלשתף אותך לכן יש לך את הכוח הזה. סקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: א. מצד אחד לתת כמו שאמרתי ביטחון בעצמך ובדברים שאת מאמינה בהם ובלהציג אותם וגם מצד שני להוריד את הכובד מהן, מה יכולות להיות השלכות של אותן דברים אצל חברתך, הכדור נמצא אצלה וזאת הבחירה החופשית שלה. ב. נסי להראות לה את החשיבות בלהעזר כן באנשים שמבינים בתחום הזה, עם ניסיון. אולי כדאי לך גם לשקול להתייעץ בעצמך באנשים כאלה שקרובים אלייך וכך תוכלי להרגיש יותר ביטחון ולעזור לה.

ותזכרי – אנחנו כאן בשבילך!

בהצלחה!

לירון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות