שאל את הרב

מותר לתת טבעת בהצעת נשואין?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 07/02/19 22:52 ב באדר א'

שאלה

שלום רב

בעזרת השם אני משודכת לבחור שרוצה להציע לי נשואין כאשר יפתיע אותי לדבריו עם טבעת האם יש בעיה הלכתית לתת טבעת בהצעת נשואין?

תודה רבה רבה.

תשובה

בעז"ה

שלום לשואלת

ראשית אברך אותך שתזכו להקים בית כהלכה בקדושה ובטהרה וכל אשר תעשו תשכילו ותצליחו.

בימינו יש נוהג כזה שהחתן מציע נישואין לכלה כמובן לפני האירוסין של היום והחתונה והוא נותן לה טבעת מתנה ויש שבכלל לא נוהגים שהחתן מציע אלא זהו שידוך שנסגר במעמד ההורים .

החשש הוא שמא יש לחוש שמתנה זו היא בעצם ספק קידושין ואולי האשה מתקדשת כבר בנתינת טבעת זו על ידי החתן .

אם אנו חוששים לכך שטבעת זו היא יוצרת הליך קידושין יש לכך הרבה משמעויות הלכתיות והחמורה שבהן שאם חלילה יפרדו בטרם יתחתנו אולי חלילה היא ספק אשת איש הצריכה גט וזה ענין חמור מאוד.

יסוד הדברים בגמרא מסכת קדושין דף נ: "איתמר רב הונא אמר חוששין לסבלונות וכן אמר רבה חוששין לסבלונות". סבלונות הם המתנות הניתנות לכלה הסביר שם רש"י מהו החשש : "חוששין לסבלונות - מי ששידך באשה ונתרצה וקדם ושלח סבלונות בעדים חוששין שמא קידושין הן ואם נתקדשה לאחר צריכה גט מן הראשון". לרש"י החשש שמא מתנה זו אם ניתנה בעדים הריהי קדושין בכסף והתוספות הסבירו שאם הוא נתן לה מתנות מן הסתם קידש אותה קודם לכן.

על ענין זה יש סימן בשולחן ערוך אבן העזר סימן מ"ה האם חוששים לסבלונות או לא ויש בזה הרבה מאוד פרטי הלכה וגם תלוי מה מנהג המקום.

והנה היות ויש הרבה פרטים בהלכה יתכן בהחלט שבמצב מסויים מתנה זו של טבעת תגרום חלילה לחשש ספק קידושין ואין הבחורים בקיאים בהלכה ופרטיה ולכן ממש לא טוב לתת טבעת או מתנה בהצעת שדוכין.

הרמ"א מציין שאם אבי החתן יתן לכלה מתנה וכמו שהאריכו המפרשים להסביר ובעיקר אם זה לא במעמד החתן כי אז במקרה זה אין חשש לספק הקידושין .

ואף על פי שבימינו רבים נוהגים לתת טבעת לשם הצעת נישואין וידוע שזו לא טבעת נשואין ולא נתנו לשם נישואין אף על פי כן היות ומדובר בחשש של ספק קדושין אין בשום פנים ואופן לעשות כן והכי טוב בשעת הצעת נשואין לא לתת שום מתנה שהיא רק להציע נשואין בלבד.

ולאחר כך אם החתן תתן לכלה שי לכבוד ההצעה ותאמר לה שזהו שי בלבד .

ובעזרת השם בחתונה עצמה כי בא מועד אז החתן יקדש את האשה בטבעת שהיא קנין כספו ובעדים ולשם קדושין ממש ובפני קהל ועדה כדת משה וישראל.

מזל טוב ובקרוב.

כתבות נוספות