שאל את הרב

חייבים לעמוד בצפירה ביום הזכרון?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 02/05/22 11:42 א באייר התשפב

שאלה

שלום רב

אני בעל תשובה ויש לי ספק גדול חלק מהרבנים אמרו לי שאסור לעמוד בצפירה חלק אמרו לי שחייבים לעמוד וחלק אמרו לי לא אסור ולא חייב

מה דעתך.

תשובה

שלום לך.

הצגת בשאלתך שלוש אפשרויות ביחס לעמידה בזמן הצפירה.

חייב . אפשר. מותר.

אקדים ואומר כל יהודי ויהודי בעולם בכל מקום שהוא צריך להיות בעל הכרת הטוב לחיילי צבא ההגנה לישראל וכל זרועות הבטחון על החסדים והצלת הנפשות שהם עושים למעננו יומם וליל חול שבת חג ,פורים וכיפורים.

ועלינו להתפלל לשלומם בריאותם והצלחתם השם ישמרם ויחייהם חיים ארוכים אמן.

על אחת כמה וכמה שעלינו להוקיר טובה למי שנהרג על קידוש השם בכל צורה שהיא כי הקדושים הללו

בגופם עצרו אסונות והצילו חיים.

וידוע שמרן הגאון רבינו שלמה זלמן אורבך אמר לתלמידים בקול תורה אם אתם חפצים להשתטח על קברות צדיקים לכו להר הרצל.

והנה מייסדי יום הזכרון קבעו לעמוד לזכרם בזמן משותף

אין בזה משום חוקות הגויים כי זה לא חוק של עבודה זרה ואיננו עומדים אלא לכבדם בו זמנית.

איסור בחוקותיהם בענינים של דת למשל אלו שמציירים צורות אריה או אלו ששמים צורת נפטר על הקבר הנה דברי החתם סופר והרדבז בענין זה :

"ומלבד זה הנה עיניהם הביטו בטוב בתשובת רדב"ז ח"א סי' ק"ז מה שהאריך מאוד בצורת ארי' וגזר שמתא על ככה, ומכ"ש צורת אדם דחמירא טפי ובתוך הדברים כ' וז"ל ותו איכא לאוכוחי דאפי' המתירים שארי הצורות אריה בכלל בנ"ד מודו דאסור לעשות בבית או בשדה דאיכא משום לא תלכו בחוקות הגוים, לפי שחק הוא לעע"ז בכל מקומות משובותם ודירתם שמציירים אותו דבר שעובדים, בבית תפלתם ובבית ועדם על פתחיהם ועל הנס שלהם כו'

א"כ כל ישראל שמצייר צורה כזו על פתח ביתו או על (הארמ"ש) שלו או בכל מקום שיהיה בממשלה ההיא (פי' באותו מלכות שעע"ז ההיא) עובר משום בחוקותיהם לא תלכו שהוא מראה עצמו שהוא תחת ממשלת שר שלהם ומה' יסור לבו ואינו בכלל יעקוב חבל נחלתו עכ"ל הרדב"ז, ומעתה מאחר שאסור כן בבית ובשדה כש"כ להעמידו על מצבת אבן שעל קבר שידוע שמחק האמורי' בזמנינו להעמיד צורת נעבדיהם על ראש קברם פשיטא, ע"כ מכאן והלאה יש למנוע בכל כח ועוז" (שו"ת חתם סופר חלק ו - ליקוטים סימן ד)".

אבל העמידה לזכר הנהרגים איננה חוק של עבודה זרה ואיננה גם לא בסגנון של ערקתא דמסאנא

ויש לי תשובה ארוכה ומפורטת בענין זה .

לכן מי שאינו עומד גם אם אין זה ברחוב הוא כפוי טובה . ואם זה ברחוב הוא גם מחלל שם שמים ופוגע באנשים.

לכן אני חושב שהתשובה היא תשובה רביעית ולא אחת מאלו שציינת

זו זכות לעמוד ובוודאי שזו חובה הלכתית מצד הכרת הטוב, אם היו שואלים את הרבנים הראשיים הם היו מציעים הצעה אחרת אולי אבל ברגע שכך הנהיגו במדינה וככה עושים כבר שבעים וארבע שנה זה נוהג שנתקבל בעם ישראל ואינני מדבר בכלל על היותו חוק .

לגבי אלו שטוענים שעדיף ללמוד משנה לעלוי נשמתם או לקרוא פרק תהילים

אין זה סותר אני בלי נדר תמיד עומד וממלמל פרק תהילים ומשנה .

ויהי רצון שתהי מנוחתם כבוד בהיכלות הקדושים עם רבי עקיבא קודש קדשים

ולא יתווספו חלילה עוד נפטרים.

ובהזדמנות זו אציין שחשוב בתפילותינו לשלום החיילים להתפלל לרפואת החולים ובפרט הלומי הקרבות השם ישלח להם רפואה שלימה אמן.

כתבות נוספות