שאל את הרב

איך אפשר לאכול אוכל כשר אצל הוריי שלא מקפידים על כך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/21 15:26 כח באייר התשפא

שאלה

שלום

אני חוזרת בתשובה כבר 4 שנים בערך, ולאחרונה החלטתי שאני רוצה להקפיד על הכשרות יותר.

ההורים שלי בבית משתדלים בשבילי מאוד (מפרידים סכומים, צלחות וכו). אבל עדיין לפעמים הם קונים אוכל במקומות לא כשרים ומשתמשים בסכום של הבית.

ניסיתי בעבר שיהיה לי כלים משלי שרק אני אשתמש בהם אבל זה מתערבב עם שאר הכלים בבית.

לכן הודעתי להם שאני לא רוצה לאכול יותר בבית (בעיקר רמז לעתיד כשאעבור לבית משלי).

קשה להם מאוד לקבל את זה שאני לא אוכל אצלם כי מבחינתם זו השפעה ישירה על מערכת היחסים.

בנוסף, אני יודעת כשאתחתן בעזרת ה׳, אני לא אוכל לבוא אליהם בשבתות וחגים כי הם כל הזמן עם טלפונים מסביב ואני לא רוצה לחנך ככה את ילדיי.

אז יש לי שתי שאלות:

1. איזה פתרון זמני טוב עד שאעבור לבית משלי אני יכולה למצוא לעניין האוכל והכשרות?

2. איך אני יכולה לגרום להם להבין שכיבוד הורים לא קשור למה אני אוכלת ומה לא?

תשובה

שלום לך.

ראשית, אני רוצה לחזק אותך ולשבח אותך על היותך חוזרת בתשובה, זה 4 שנים, בבית לא דתי, תוך ניסיונות לא פשוטים. זה מראה על קשר חזק לקב"ה ועל מסירות הנפש שלך למרות כל הקשיים.

את שואלת מה ניתן לעשות כדי לשמור על כשרות במקום שאינו שומר על כשרות, וכיצד ניתן לשמור על כשרות בלי לפגוע בהורים.

חשוב לי לציין שכיבוד הורים הוא מצווה גדולה מאוד, ולמרות שהוריך אינם דתיים או שאינם שומרים על כשרות את מחוייבת בכבודם, ואם הם נפגעים מכך שאינך אוכלת מהאוכל שלהם, צריך לתת את הדעת על כך (כפי שאענה בהמשך), ולצמצם ככל הניתן החיכוך בענייני כשרות. אתן לך כמה עצות שלדעתי יוכלו לעזור לך:

שיחה

אמנם אסור לאכול ממאכלים לא כשרים, אבל רצוי מאוד לשוחח עם הורייך על כך שאת מעוניינת באוכל כשר. הדגישי להורייך שאת מאוד אוהבת לאכול את האוכל שלהם, אבל אינך יכולה לאכול אוכל לא כשר. לכן טוב יעשו אם יקנו מוצרי מזון מחנות עם כשרות (אפילו כשרות בסיסית), שאז אין חשש שיקנו מוצרים ללא כשרות כלל (זו הזדמנות מצויינת להציע להם לעשות בשבילם את הקניות בכל שבוע...). אותו הדבר גם לגבי ערבוב בין בשר לחלב בבישול. תוכלי לומר להם שאת מאוד רוצה לאכול את האוכל שלהם, אבל אינך יכולה לאכול בשר שבושל עם חלב או להיפך. לכן טוב יעשו אם יפרידו בין בשר לחלב בזמן הבישול. מה לגבי הכלים? בנקודה הבאה.

כלים

לגבי כשרות הכלים אפשר לחלק זאת כך:

כלים לא טבולים- מעיקר הדין אסור להשתמש בהם כל עוד לא הוטבלו, אבל האוכל שהוכנס בהם לא נאסר, בוודאי שלא לגבי אורח (ואת נחשבת אורחת בבית הורייך), ואין בעייה לאכול בהם. בנוסף, כלים החייבים בטבילה הם כלי מתכת או זכוכית. לכן שאר כלים (עץ, חרסינה, פלסטיק, כלים חד פעמיים וכו') אינם צריכים טבילה וניתן להשתמש בהם כמו שהם. אם יש לך אפשרות לקחת את הכלים לטבילה במקווה כלים – זה יהיה נהדר.

בשר וחלב- אם הכלים, דהיינו הצלחות והסכו"ם, משמשים לאכילת בשר וגם לאכילת חלב (או לשניהם יחד) אין להשתמש בהם, והם צריכים הכשרה לפני השימוש (הגעלה המים חמים, למשל לערות על הסכו"ם מים רותחים). בכלי זכוכית (כוסות וצלחות) אפשר להקל כדעת השו"ע (או"ח, סימן תנא, כו) והפוסקים המתירים להשתמש בכלי זכוכית לכל דבר (בשר/ חלב) מכיוון שאינם בולעים. במקרה שלך, בו הסכו"ם שלך מתערבב עם הסכו"ם של הבית רצוי להשתמש בסכו"ם חד פעמי במקום הסכו"ם שיש בבית. לגבי הסירים זה קצת יותר מורכב. אם הסיר משמש גם למאכל חלבי וגם למאכל בשרי, מותר בדיעבד לאכול מהסיר רק לאחר שהסיר נוקה היטב במים חמים וסבון, נשאר 24 שעות ללא שימוש ועבר הגעלה במים רותחים (לשם הדוגמא אם הסיר שיש בו מאכל חלבי בערב, בישלו בו בשר יום לפני בצהריים או בערב, אבל עבר שטיפה וניקיון בסבון ומים חמים, וגם עבר הגעלה במים רותחים או שהרתיחו בו מים חמים עד שגלש זה מותר בדיעבד). במידה ובישלו בסיר בשר וחלב יחד – אמנם הסיר טרף, אבל אם עבר ניקיון במים חמים וסבון, עבר 24 שעות ללא בישול, ובנוסף הגעלה במים רותחים כמו שאמרתי – אין בעיה לאכול מהסיר אוכל כשר לאחר מכן. לגבי כלי עץ ופלסטיק יש צורך בהגעלה במים רותחים לפני השימוש בהם, מכיוון שהם בולעים וסופחים טעמים בקרבם, ולכן רצוי שלא להשתמש בהם כלל אם הם אינם מיוחדים לשימוש נפרד (בשר/ חלב). אם יש צורך להשתמש בהם, תוכלי להגעיל אותם בעצמך בתוך סיר עם מים רותחים שעומד על האש, או לשפוך עליהם מים רותחים ובתנאי שהכלים לא ייהרסו בגלל זה. אם יש חשש שייהרסו, לא להגעיל ולא להשתמש.

כשרות

לגבי כשרות המאכלים אפשר לחלק זאת כך:

מזון ללא שום כשרות- וודאי שאין לאכול (מוצרי בשר, חלב ומוצרי מאפה).

מזון עם כשרות- מותר לאכול לכתחילה, גם אם הכשרות היא בסיסית (רבנות) ולא כשרות מהודרת.

ירקות ופירות- אם נקנו במקום עם כשרות אין בעייה לאכול אותם כי הם מעושרים. אם נקנו במקום ללא כשרות- אפשר לעשר מהם (גם ללא ידיעת ההורים) ע"י לקיחת חתיכה קטנה מכל סוג של ירק / פרי, אמירת נוסח המעשרות (יש באינטרנט לרוב), לשים בשתי שקיות ולהניח בפח.

כיבוד הורים

כפי שאמרתי בהתחלה, כיבוד הורים אינו קשור לשמירת המצוות של הורייך, ואת מחוייבת בכבודם בכל מקרה. לגבי האכילה בבית הורייך כתבתי בנקודות הקודמות שבמידה והמוצרים כשרים וכלי האוכל עברו ניקיון היטב במים חמים וסבון – אין שום בעייה לאכול את האוכל שלהם. במידה והם מבשלים טרף (בשר בחלב, מזון לא כשר) אז אפשר להסביר זאת בנעימות (ואפשר גם בחיבוק) שאת אוהבת אותם מאוד, אבל לא תוכלי לאכול אוכל לא כשר, ואם אפשר – את תשמחי מאוד אם יקנו אוכל במקומות כשרים (תוכלי להציע את עזרת בעניין, זוכרת?). מה שבטוח הוא שאין לצעוק עליהם, או לבייש אותם, או להודיע שאינך אוכלת אצלם. הם הורייך שילדו אותך וגידלו אותך במסירות. בוודאי שאין להראות להם שאת מעוניינת לעזוב את הבית, או לומר להם שאת לא רוצה יותר לאכול מהמאכלים שלהם, כי אני בטוח שזה מצער אותם. אינני יודע אם את היחידה בבית או שיש עוד אחים נוספים. במידה ואת היחידה בבית – אני מניח שזה יהיה להם קשה מנשוא שתעזבי אותם כך, ורצוי שתשקלי את העניין שוב.

בנוסף, לגבי ביקור ההורים בשבתות כשתתחתני בעזרת השם, זה בסדר גמור לא לבקר אותם בשבת בגלל חינוך הילדים, אבל זה בתנאי שיש יום אחר בשבוע שאת קובעת עם ילדייך להיפגש עם ההורים. רצוי מאוד להזמין את ההורים לשבת בביתך (בעזרת השם) בתנאי שהם מגיעים לכל השבת ולא נוסעים ברכב כלל.

לסיכום, שאלת מה ניתן לעשות לגבי הכשרות בבית הורייך. הסברתי לך שאם המוצרים כשרים, ויש הפרדה בבישול בין בשר לחלב (גם אם ההפרדה אינה בכלים, אבל הכלים עוברים ניקיון בסבון ומים חמים, שהייה בארון 24 שעות והגעלה במים רותחים לפני הבישול, וגם אם הכלים אינם טבולים) אין בעיה לאכול מהאוכל. לגבי כיבוד הורים חשוב מאוד לא להיכנס איתם לעימות. יש לכבד את הורייך ואת אורחות חייהם, ולא לנסות לכפות עליהם שמירת כשרות. הכל צריך להיות מתוך נעימות ורוגע, לכן הודעה מצידך שלא תאכלי יותר בבית הורייך, או שלא תבקרי אותם בשבתות עלול לפגוע בהם, ואף לגרום לדרדור של מערכת היחסים ביניכם, ויש להימנע מכך. חשוב לשוחח איתם ולהסביר להם שאת מאוד אוהבת לאכול אצלם, רק שלא תוכלי לאכול משהו לא כשר. זכרי שבכל דבר שיש לך מחלוקת עם הורייך בנושא כשרות – זה צריך להיעשות תוך מחשבה רבה וזהירות שלא לפגוע בכבודם.

אני מאחל לך שתזכי להמשיך ולהתעלות בשמירת המצוות, ותזכי להקים בית נאמן בישראל, על אדני התורה והטהרה במהרה.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות