שאל את הרב

חבר שלא שומר כשרות

חדשות כיפה רבני בית הלל 01/05/18 12:35 טז באייר התשעח

שאלה

שלום רב

יש לי כמובן כמו לאחרים חברים שלא שומרים כשרות

יש כמה מהם כשאני מזמין אותם לפעמים שוכחים לשמור שעות אצלי בבית

על חלקם אני מנסה ללמד זכות ולהגיד ששחכו שאכלו משהו בשרי לפני

אבל חלקם ממש חוזרים וחוזרים על זה למרות שאני מזכיר מדי פעם שבבית שלי אני מצפה מהם לשמור כשרות

אם הייתי חושב שהם עושים את זה בכוונה כמובן שלא הייתי מזמין אותם שוב

בכל מקרה הדילמה לפני היא האם להזמין אותם

מצד אחד זה ממש מפריע ופוגע בי שהחילול הזה קורה בביתי

מצד שני אם אגיד להם שזה הסיבה שאני לא מזמין אותם זה יגרום לכך שהם רק יזלזלו בדת יותר ויותר שכמובן גם זה יפגע בי

תשובה

שלום רב,

הרגישות שאתה מגלה כלפי המעבר של חבריך על חובת ההמתנה בין בשר לחלב היא יפה וחשובה. ברור שההלכה יקרה לך ואי שמירתה גורמת לך כאב.

דווקא לכן הברור מה חומרת האיסור שמדובר עליו כאן, ובאיזה אופן כדאי או ראוי לך להתייחס למעשיהם.

המצב שאתה מתאר מעלה את השאלה הלכתית "לפני עוור לא תתן מכשול" . חז"ל קבעו שמהפסוק בויקרא (יט יד) אנו לומדים שיש איסור לסייע לאדם אחר או לגרום לו לעבור על איסור. לאיסור 'לפני עיור' יש גדרים שונים במצבים שונים ויש לבדוק האם במצב שאתה מתאר יש/ איסור "לפני עוור". במקרה שלך ייתכנו שני מצבים של הכשלה באיסור: אי-המתנה בין בשר לחלב, ואכילה ללא ברכה (אני מניח שאם הם אינם שומרים כשרות הם גם אינם מברכים).

לגבי בשר וחלב, התורה אסרה לאכול יחד בשר וחלב שהתבשלו יחד. מדרבנן – אסור לאכול יחד גם בשר וחלב שלא התבשלו יחד. אף ההמתנה בין בשר לחלב היא גזרה מדרבנן (על פי סוגיית הגמרא במסכת חולין קה ע"א).

לגבי משך הזמן שצריך להמתין בין בשר וחלב יש דעות שונות בפוסקים. ובסופו של דבר התקבעו בתפוצות ישראל בפועל שלושה מנהגים: יוצאי עדות המזרח ומזרח אירופה שומרים שש שעות. יוצאי גרמניה וארצות נוספות במערב אירופה (כגון אנגליה) שומרים שלוש שעות. יוצאי הולנד שומרים שעה. לכתחילה כל אחד צריך לנהוג על פי מנהג אבותיו. אך המצב שאתה מתאר הוא דיעבד.

מכיון שסביר להניח שהזמן שעבר מאכילתם את הבשר עד שהם אוכלים מאכל חלבי בביתך הוא יותר משעה, אין כאן 'לפני עוור'. זאת כיוון שמבואר בהלכה שגם מי שמקפיד על המתנה של יותר משעה, יכול לסמוך על הדעה המקלה במצב דחק –ולהסתפק בשמירה של שעה אחת.

המצב שאתה מתאר יכול להיות מוגדר כשעת הדחק, בגלל הערכים החשובים של אחדות ישראל, אהבת החבר ('ואהבת לרעך כמוך') וקירוב לבבות לתורה, שמתקיימים באירוח שלך את חבריך. כפי שכתבת, אם לא תזמין חברים אלה יגבר זלזולם בהלכה ובדת, וזו ודאי לא תוצאה רצויה. במצב זה הם מן הסתם גם יעלבו. לכן נראה שבמצב זה אפשר לסמוך על הדעה המקלה, שיש לה מקור בהלכה.

גם מבחינת התחושה שלך, אין הכרח להתייחס אליהם כעוברים על איסור, כ'חילול' או כ'אי שמירת כשרות'. תחושתך בעניין זה יכולה להשתפר.

גם לגבי הגשת אוכל למי שאינו מברך, כבר כתב אחד מהפוסקים החשובים בדור הקודם, הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, שלא נכון להימנע מהגשת אוכל, או לנסות לשכנע לברך, כאשר פעולות אלה ירחיקו את האדם יותר מהתורה ויגרמו לו להתייחס בצורה עוינת לשמירת הלכה.

אמנם, קיימת בהלכה גם מצוות התוכחה, אבל גם היא צריכה להיעשות באופן הנכון כפי שמופיע בפסוק – 'הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא' (ויקרא י יז). יש להוכיח בלא הלבנת פנים. לכן, אם וכאשר אתה מוכיח אותם צריך לנקוט בהרבה עדינות ורגישות, כך שהתוכחה תשיג את מטרתה ולא להיפך. בהקשר זה יש לזכור את דבריו החשובים של ה'חזון איש', שבדורנו אין אנו יודעים להוכיח באופן שהדברים יתקבלו על הלב, ולכן יש להיזהר מאד מגרימת נזק על ידי תוכחה כזו. ולהיפך – בהמשך הזמנתם לביתך במאור פנים יש קיום של הערך הדתי החשוב מאד של אהבת ישראל, ויש ערך רב לכך שהם מתארחים בביתך, ורואים את שמירת המצוות שלך.

יתכן ששווה לך לפתוח איתם על כך שיחה פתוחה וכנה, בכבוד ובעדינות, ולהבהיר שאינך מתכוון לכפות עליהם דרך כזו אחרת, אלא לבקש מהם לכבד את הנורמות שמקובלות בביתך כשהם נמצאים שם. כדאי לך כמובן לנסות להעריך מראש, על פי היכרותך איתם, מה סיכויי ההצלחה של שיחה כזו. בכל אופן, עושה רושם שאפילו ללא שיחה כזו, כל עוד אתה תמשיך להזמין אותם והם ימשיכו לבוא – הם יכירו את קיום ההלכה שלך ויכבדו אותו. ואם הקשרים יתחזקו ייתכן שהם יתקרבו לקיום מצוות עוד יותר מתוך הערכתם אליך ויחסך החם אליהם.

בהצלחה רבה

יונתן פיינטוך

הרב יוני פיינטוך הוא רב מרבני בית הלל

מקורות להרחבה:

איסור מדרבנן אכילת בשר וחלב יחד כשהם לא התבשלו יחד מופיעבסוגיית הגמרא תלמוד בבלי קח ע"א

חובת המתנה בין בשר לחלב, אף היא גזרת חכמים–על פי סוגיית הגמרא חולין קה ע"א

לכתחילה כל אחד צריך לנהוג על פי מנהג אבותיו, אך אלה שאינם מקפידים על כך, ובמיוחד אם עברה שעה בין אכילת הבשר לאכילת החלב אינם עוברים על איסור חמור. על פי השולחן ערוך זהו איסור דרבנן קל, ועל פי האשכנזים, שמירה של יותר משעה היא 'מנהג חסידים'

איסור 'לפני עיור לא תיתן מכשול' – בסיוע לעבירה או גרימתה – ספר המצוות לרמב"ם, לא תעשה רצ"ט

איסור הלבנת פנים בתוכחה שאינה מבוצעת נכון – ספרא, קדושים, ב.

דברי הרב ש"ז אויערבך - על הגשת אוכל לאדם שאינו שומר מצוות ללא חשש לאיסור לפני עיור - שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן לה ד"ה בהא דצריך

על החשיבות של אהבת ישראל וקירוב לבבות כשיקול בדילמות הלכתיות שונות אפשר לקרוא במאמר הלכתי שכתבו רבנים בארגון 'בית הלל' על אורחים שנוסעים ברכב בשבת לבית המארח או לבית הכנסת:

http://upload.kipa.co.il/media-upload/beitHilel/18918659-2202013.PDF,

סיכום דעות ומקורות על איסור 'לפני עיור לא תתן מכשול' במצבים שונים של מפגש עם יהודים שאינם שומרים מצוות: הרב י"צ רימון, עלון שבות 153 –http://asif.co.il/?wpfb_dl=1439

כתבות נוספות