שאל את הרב

הכל קבוע מראש?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 31/05/20 18:51 ח בסיון התשפ

שאלה

שלום.

רציתי לשאול האם אפשר לשנות את שהקב"ה קבע לנו מראש?

תודה מראש.

תשובה

שלום לך.

שאלת הידיעה הבחירה והעונש היא אחת השאלות היסודיות באמונת ישראל ונכתבו עליה ספרים שלמים וצריך לדעת שידיעת השם את העתידות אינה מכתיבה לאדם מה לעשות כי אם אדם יהיה צדיק זה לא בגלל שגזרו עליו משמים שיהיה צדיק אלא בגלל מעשיו וזכות אבותיו והקדושה שהוא ינק בביתו.

ומאידך אפילו אם הוריו למשל לא חיו בקדושה הוא יכול להגיע לדרגות קדושה גבוהות ולא נגזר עליו שהוא יהיה רשע חס ושלום. כי השם יתברך אינו גוזר אם אדם יהיה צדיק או רשע כמבואר בחז"ל וראה ברבינו יונה על ספר משלי פרק כג ובמדרש תהילים וברמב"ן על התורה פרשת נצבים בפסוק "ומל השם את לבבך" ועוד רבות בענין זה.

יש דברים שהם קבועים ונגזרים מראש כמו שמזונותיו של אדם קצבים לו מראש השנה ועד יום הכיפורים ועוד וכן דברים כמו זמן הלידה של האדם ועוד הרבה ענינים.

ויש דברים שהם תלויים באדם כמו שאמרו חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.

כך שאדם מחליט לקיים מצוה זו החלטה שלו ולא הכריחו אותו משמים לקיים את המצוה ואם חלילה אדם עבר עבירה לא הכריחו אותו לעבור עבירה ולכן גם אדם מקבל שכר על מצוותיו ונענש על עבירותיו כי זו הבחירה החופשית.

ויש דברים למשל שאמנם יום פטירת האדם נקבע מראש אבל אם מישהו ילך חלילה ויהרוג מישהו הוא לא יוכל לומר בבית הדין אם הוא מת סימן שכך היה רצון השם.

וצריך להבין שאף על פי שעניניו של האדם נגזרים מראש הנה הוא יכול להתפלל וכמו שהגמרא אומרת שאפילו אם נגזר שהוא יתחתן עם בחורה מסויימת למשל בוא יכול ברחמים לזכות לבחורה ברמה גבוהה יותר .

וגם אם חלילה וחס נגזרה גזירה לא טובה אז יכול האדם בתחנונים לפעמים לבטל את הגזירה וצדיק יכול לפעול ולבטל גזירות ועוד ועוד.

לכן האדם תמיד צריך לזכור שעליו להתאמץ והשתדל ולבקש שתהיה לו סייעתא דשמיא וכידוע הבא ליטהר מסייעין בידו וחלילה מי שהולך בדרך לא טובה ומקשה לבו לרעה הוא יכול ליפול בה.

ואמנם אין אדם נוקף אצבע מלמטה עד שמכריזין מלמעלה לכן בכל דבר שאדם עושה ברוחניות ובגשמיות עליו להתפלל להשם יתברך שיסייע לו ללכת בדרך הישר .

ומה שהוא רוצה לעשות תהיה בו ברכה וטוב בעיניך לברכנו לבקש מהשם יתברך שינחה אותנו ללכת בדרך הטובה ולעשות מעשים שאכן יהיו לטובה ולברכה.

כתבות נוספות