שאל את הרב

האם מותר לי לא לצום בכיפור?

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 17/09/18 04:11 ח בתשרי התשעט

שאלה

(הערת הרב המשיב: השאלה נערכה והפרטים היכולים לגרור זיהוי הוסרו מגוף השאלה כמובן)

שלום רב,

המשקל שלי מן הסתם לא תקין בכלל. אני לוקח טיפות של ויטמין מסוים ועד לא מזמן לקחתי כדורים לבעיה אחרת. לפניי כמה שנים סבלתי מבעייה נוספת, מה שמגביר את הסיכוי שלי לסבול בזה שנית בעתיד.

התקופה האחרונה בחיי לא הייתה קלה מבחינה נפשית. אני סובל מחרדות. היו ימים שלא אכלתי בגלל דאגות קטנות ולא רלוונטיות לגבי הבריאות שלי ופחד לא רציונלי. אני מפחד שהצום בכיפור יגרום לעוד יותר לחץ עליי ויגרום לי למחשבות רעות וחרדתיות של מה יקרה אם אני לא אוכל ואשתה, מה שיכול לגרום לי לשלשולים.

רציתי לדעת אם יש לי היתר לא לצום בכיפור או לפחות אפשרות לאכול ולשתות לסירוגין?

אני מפחד שלא אצליח לצום ושזה יפגע בי במידה ואנסה. כי כבר ניסיתי פעם אחת אבל נשברתי ושתיתי מים. זה היה בתקופה שלפניי כל החרדות והבעיות.

תודה מראש ושיהיה לך המשך שבוע נעים וצום קל ומועיל.

תשובה

שלום לך,

ראשית ישר כח על האחריות והיוזמה לשלוח שאלה חשובה זו.

לצערי אינני רופא ואין לי את הידע הרפואי לענות על שאלה זו, וגם אם היה לי הרי שאינני מכירך ואת ההיסטוריה הרפואית שלך לעומק. כך שאסור לי בשום פנים ואופן לענות על שאלה כזו.

למיטב הבנתי זו שאלה שעליך לשאול את הרופא שלך. יש לשאול את הרופא האם קיים חשש ספק פיקוח נפש/טירוף הדעת אם תצום ו/או אם לא תאכל/תשתה פחות מכשיעור לסירוגין.

בנוסף, כן הייתי שולח את השאלה לרבנים האחרים באתר גם, אולי הם מכירים סמכות תורנית הבקיאה גם ברפואה ומתעסקת בשאלות כאלו. למרות שכעיקרון, רק הרופא שלך, המכיר אותך, יכול לענות על שאלה כזו.

בברכת רפואה שלימה, וגמר חתימה טובה.

כתבות נוספות