שאל את הרב

רוצה ללכת למדרשה.. איך יודעים איזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/05/22 18:34 יח באייר התשפב

שאלה

הי,

אמממ אני לא יודעת איך בדיוק להתחיל, אז אני פשוט אתחיל. אני עכשיו ב-יב ואני עוד מעט מסיימת תיכון (שזה קצת מרגש וקצת מפחיד וקצת מוזר שאני אהפוך לגדולה וזה...). אם לומר את האמת שבתחילת השנה בערך בחשוון-כסליו הנושא של שנה הבאה לא באמת היה בראש שלי, אני זוכרת שאמרתי לעצמי ש'זה לא בראש שלי עדיין, אני עדיין לא שם'. אני די שמחה ומעריכה את עצמי שיש לי מודעות עצמית ואמרתי את זה בכזו פשטות ולא היה בי טיפת לחץ. פשוט קבלה של המקום שלי. אני אחת המהממות שפגשתי.

חשבתי על זה קצת ופסלתי כל מיני דברים מכל מיני סיבות, פשוט כי אני רוצה את הדרך שנכונה לי ולחפש את מה שיעשה לי טוב במקום שאני נמצאת. אין לי באמת מושג מה הכיוון שלי בחיים... אני די ילדה

(חשבתי אולי לקבוע שיחה במוקד על המקום שאני מרגישה לא שייכת לכלום, מקווה שלא אדחה את זה יותר מדי)

שמעתי על המושג 'מדרשה', חשבתי יותר בכיוון של זה. אז עכשיו זה נשמע 'יופי אז את יודעת מה לעשות' אז זהו שאני לא ממש יודעת מה זה ואין לי ממש את מי לשאול כי אף אחד במשפחה שלי לא עשה את זה. אני יודעת שיש דתיות שעושות את זה. ניסיתי לברר קצת באינטרנט על מידרשות אבל יש כ"כ הרבה...

אז רציתי לשאול: מה זה מדרשה? זה מפחיד? זה דתי מדי? זה נחמד? יש שם תקנון? לא יבלבלו לי במוח על כל מיני דברים דביליים? מה עושים שם? מה לומדים? יהיה לי טוב שם? פשוט כי אני מחפשת לעשות לי טוב. (אשמח להמלצות על מדרשות באזור המרכז/בירושלים)

תודה מראש.

(אני רוצה תשובה עם תוכן ולא רק את הדברים הבנאליים שאתם אומרים, רוצה בעיקר הרחבה על המושג מדרשה)

תשובה

שלום לשואלת היקרה.

בהחלט מפחיד לסיים תיכון.. פתאום אני אחראית על עצמי :) מבינה את החשש לגמרי. ביחד עם זה, עכשיו את יכולה לעשות מה שמתאים לך, מה שנכון עבורך ולבחור בעצמך, שזה כיף בסך הכל. זה בהתחלה נראה קצת מפחיד, אבל לאט לאט את לומדת לבחור לבד ולהיות עצמאית, וגם אם לפעמים אנחנו טועות בבחירות שלנו - זה בסדר, זה חלק מהלמידה שלנו, חלק מהחיים האמיתיים.

וכיף לראות שאת מקבלת את עצמך, מנסה לברר מה נכון לך לשנה הבאה מתוך רוגע ונחת, ופרגון לעצמך. זה באמת חשוב! ואין מה להיחלץ בשלב הזה, במיוחד אם את מחפשת מדרשות, אפשר להירשם גם בשניה האחרונה..

כחלק מהבירור שלך, את שואלת על מדרשות. אני אנסה לגעת בכמה נקודות שקשורות למדרשה ולתת קצת מידע, ואז תחשבי האם זה נכון לך. באופן כללי, מדרשות כמובן זה דבר מצויין, ואחרי שתדעי קצת יותר תוכלי להחליט האם זה מתאים לך או לא. וכמובן נשמח לעזור בשיחת טלפון. ככה יהיה לי קשה לכוון אותך, כי אני לא מכירה אותך, אז רק אתן מידע ונקודות למחשבה בעז"ה.

מדרשה זה מקום לבנות (דתיות בדרך כלל) שרוצות להעמיק יותר בבניה של העולם הרוחני שלהן, וללמוד תורה במשך שנה. הרבה פעמים במהלך התיכון אנחנו עסוקות בבגרויות, בעולם ה, ולא מקדישות מספיק פנאי וזמן לבניה של העולם הרוחני שלנו - במה אני מאמינה, מה הדרך שלי, איך התורה רלוונטית לחיים שלי, איך אני רוצה לחיות ועוד ועוד, וזאת אחת המטרות של מדרשה. בנוסף, יש ערך ללימוד תורה בפני עצמו - פשוט לשבת וללמוד תורה, ודרך זה להתמלא בערכים. בנות שהולכות למדרשה מחליטות להקדיש שנה שלימה ללימוד תורה. (חשוב לדעת שיש גם חצי מדרשה או מדרשת שילוב - שאז אפשר לשלב שירות לאומי, עבודה, לימודים או כל דבר אחר במקביל ללימודים במדרשה – חצי יום ללמוד תורה וחצי יום משהו אחר. לפעמים רוצים ללמוד תורה אבל קשה מדי בכל השעות, אז צריך לדעת שקיימת אופציה כזאת. יש מדרשות מיוחדות שנקראות "מדרשות שילוב").

יש תקנון?- מדרשה זה מבחירה. וכחלק מזה אין תקנון, אין חובה להיכנס לשיעורים ואין מחוייבות לשום דבר. בנות שמגיעות זה מבחירה מלאה שלהן, ולכן כל אחת נכנסת לשיעורים ולחברותות שמעניינים אותה.

זה דתי מדי? זה תלוי במדרשות. יש סוגים שונים של מדרשות, יש כאלה שגם מתאימות לבנות חוזרות בתשובה למשל, וכל מקום בהתאם ל"רמת הדתיות" שלו. חשוב לי להדגיש שבניגוד לאולפנה או לתיכון שם בדרך כלל לא מנסים "לחנך" אותך, אלא פשוט לומדים תורה. את כבר בוגרת ואחראית לעצמך, ואף אחד לא ינסה להעיר לך על דבר כזה או אחר..

זה נחמד?- הרבה בנות מאד מרוצות מהמדרשות ומאד נהנות מהן. זה מקום של בניה וצמיחה, הבת היא חלק מחבורה, לפעמים יש פעילויות חברתיות, יש קשר עם הצוות. כשתלכי לבדוק תרגישי אם זה המקום שלך או לא :)

מה עושים שם? מה לומדים? תורה. פשוט וקל :) כל מדרשה והסגנון שלה - חלק לומדים יותר תנ"ך, חלק יותר גמרא, חלק יותר אמונה. זה ממש משתנה. ממליצה לך ללכת למקום עצמו ולראות מה לומדים, לשאול את הבנות ולהרגיש האם סגנון הלימוד מתאים לך.

המלצות על מדרשות:

קצת קשה להקיף את כולן, במיוחד שאני לא מכירה אותך ואת הסגנון שלך. אני אהיה קצת סטיגמטית ואתן כמה כיוונים לסגנונות של מדרשות, ואת שאר הפירוט תוכלי לקבל באתר של המדרשות בארץ: https://midrashot.co.il/

יש מדרשות יותר "ליברליות" - שבדרך כלל הלימוד שם יותר עצמאי, ויש שם לימוד יותר שכלי. לומדים ברצינות, לעומק, בדרך כלל בחברותות (2 בנות שלומדות ביחד), ולפעמים גם בשיעורים. דוגמאות: מדרשת לינדנבאום, נשמת, מגדל עוז. (אביא דוגמאות בעיקר מאזור ירושלים כמו שביקשת)

יש מדרשות שהדגש בהם הוא על תורת הרב קוק- לפעמים יש בהן יותר שיעורים, יותר עיסוק בלימוד אמונה ופחות בלימוד שכלי עיוני של גמרא. גם בהן יש כל מיני סגנונות, מציעה לך לקרוא עליהן קצת באינטרנט וללכת למה שרלוונטי לך: מדרשת הרובע, בינת, שירת חברון (יותר "דוסיות" בלשון שלנו), מדרשת אוריה (מדרשת שילוב בגבעת שמואל), דניאלי (מדרשה לבנות לפני שירות לאומי), אורות עציון (בגבעת וושינגטון, אולי שם יכול להתאים לך), המדרשה ביפו (שילוב).

ויש מדרשות יותר חסידיות, ששמות דגש על חיבור של הלב, לעבוד את ה' בשמחה ומתוך חיבור. דוגמאות: מבראשית (בנתיבות), מדרשת שחרי.

יש מדרשות שממש מיועדות חוזרות בתשובה, כמו שושנת אביב בתל אביב – מבית ראש יהודי. ויש כאלה שמיועדות גם לאלה וגם לכאלה, לא חייבים להיות חוזרות בתשובה.. אבל אפשר להגיע בלי ידע תורני לפני כן. כמו מכון אורה בירושלים. מציעה לך לברר עליה, אולי זה יכול להתאים לך..

זהו בגדול. יש עוד מלא מלא, לא הזכרתי את אלה שבצפון ובדרום. מציעה לך לפתוח את האתר ולחפש מקומות ואז פשוט ללכת לבדוק, או לברר בטלפון עם בנות שלמדו שם (בדרך כלל יש מספרי טלפון באתר). וכשהולכים לבדוק אפשר להרגיש הכי טוב האם הלימוד שם מושך אותי ומעניין אותי, האם הלב שלי שם או לא.

תמיד אשמח להמשיך ולדייק אם משהו לא הובן.

הרבה הצלחה, והחלטות טובות!

הודיה

כתבות נוספות