שאל את הרב

גוי שהוציא ספר תורה בשחרית בשבת

חדשות כיפה הרב אבירם חריב 25/10/20 01:11 ז בחשון התשפא

שאלה

שלום,

קרה מקרה בבית הכנסת בשכונה ברחובות

שבשבת הגיע איש לבית הכנסת והגבאי כמדומני או אחד האחראים כיבד אותו בהוצאת ספר תורה. הוא הוציא את הספר מהארון ולקח אותו כנהוג לתיבה.

בדיעבד התברר שהוא היה גוי אמנם בעל זיקה גדולה ליהדות ורצון להתגייר

האם זה היה נכון ?

או האם זה היה פסול ?

האם הוא הכשיל או פגע בכבוד בית הכנסת או בגבאי שכיבד אותו ? ואם אפשר להוסיף עוד תודה רבה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

1. לענ"ד לא הייתה פגיעה בציבור או כבוד בית הכנסת וספר התורה במקרה זה .

ישנו דיון האם מותר לגוי לטלטל ספר תורה משום ביזוי / זלזול. אך מה שאתה מתאר זהו גוי שרוצה להיכנס תחת כנפי השכינה ולכן אין כאן בזיון לקהל או לספר, אלא להיפך שיתוף הגוי במשהו שהוא כן יכול על מנת להראות לו פנים שוחקות .

לגבי טומאה הרמב"ם כותב במפורש שזה לא שייך כי אין דברי תורה מקבלים טומאה ,ישנו בירור מדוע הושמט הגוי מהרשימה המקבילה בשולחן ערוך, אך אין המקום כאן להאריך.

אני כן סבור שיש הבדל בין פתיחת ההיכל להולכת הספר אם רוצים לצמצם את המגע של הגוי . ועל כן האפשרות של פתיחת ההיכל בלבד יותר פשוטה .

אני מציע שגבאי בית הכנסת יפנו לרב העיר לקבל הדרכה כיצד נכון לשלב אותו בבית הכנסת יחד עם תהליך גיור .

אשתף אותך, ביום כיפור לפני שנתיים קניתי פתיחת היכל ( ללא הוצאת ספר תורה ) למתגייר בקהילתנו על מנת לתת לו תחושת שייכות .הוא היה עדיין גוי וישב אתנו יום שלם בבית הכנסת וחרק שיניים עם שפה חדשה . זה מאוד מאיר פנים לתת לו חלק שבו אפשר .

יה"ר שנזכה להכניס תחת כנפי השכינה את הרוצים לדבוק בה .

יום טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות