שאל את הרב

בטעות כתבו את שמי במודעת אבל השם ירחם

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 27/03/19 08:13 כ באדר ב'

שאלה

בס''ד

שלום רב,

חמותי ז''ל נפטרה לפני שבועיים.

במודעת האבל שנכתבה בSMS לבעלי שיחיה, מטעם מקום עבודתו, נפלה טעות ובמקום שמה של חמותי שנפטרה, ציינו את שמי ואת שם משפחתי בתוספת הכינוי ז''ל (לא עלינו).

בעלי, שהיה מאוד מבולבל באותו יום לא מצא כוחות לתקן את האדם ששלח את ההודעה וכך נשארה ההודעה עם השגיאה המטרידה.

רבים ממקום עבודתו של בעלי ראו את ההודעה עם הטעות.

מה עלינו לעשות כעת כדי שדבר זה גם לא יתממש חס וחלילה, וגם לא יגרום לעין הרע? כיצד ניתן להסיר את העין הרע שעלולה הייתה להיגרם כאן בעקבות עניין הטעות בשם הנפטרת?

תודה.

תשובה

בעז"ה

שלום רב.

יש פתגם אשרי מי שחושדים בו ואין בו ומפורסם אצל העם שמי שחשבו שהוא נפטר בטעות הרי זהו סימן לאריכות ימים.

והנה רבים מגדולי ישראל חשבו שהם נפטרו ואפילו אמרו זאת ,שרה אמנו חשבה שיצחק אבינו נפטר וחי עוד שנים רבות מאוד אחר כך יעקב אבינו חשב שיוסף הצדיק בנו נפטר ועשה עליו קריעה ומן הסתם ברך את ברכת דיין האמת עם ישראל חשבו שמשה רבינו נפטר אמרו בעדינות כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו וכתבו המפרשים שטענו העם שמשה רבינו נפטר וכידוע לך נפטר אחרי יותר מארבעים שנה .

ועל דוד המלך אמרו שהוא נפטר והוא אפילו הודה להשם יתברך על כך הנה נא מה שכתב המלבי"ם על הפסוק "הפכת מספדי למחול לי" בתהלים פרק ל

"והנה ראיתי שגם אתה שמעתי תפלתי בעבור תכלית זה, כי מה שהפכת מספדי למחול לי היה על הכוונה למען יזמרך כבוד, ומצייר שכבר נקראו כל העם להספידו כי חשבו שמת, ופתאום חזרה בו נשמה עד שהקבוץ שבאו להספידו ועמדו סביב מטתו התחילו לחול במחול ובמחולות, ולא זאת לבד כי גם פתחת שקי, שעד עתה היה לבוש שק מפני עונו ועתה הסיר את שקו כי ידע שנמחל לו העון, ותאזרני שמחה תחת השק, וכל זאת עשית".

הנה אפילו ספדו לדוד המלך והספדנים הפכו לרקדנים.

ובגמרא נדרים פ"ז יש שאלה בהלכה לגבי אדם שספרו לו שנפטר קרוב אחד וקרע עליו ואחר כך נודע לו שטעו והיה זה קרוב אחר האם צריך לקרוע שנית.

והנה ברוך השם את בחברה טובה אמנם רק הודעה קלה ומרוב ההלם בעלך לא שם לב מהי.

אין לך כלל ועיקר מה לדאוג.

ובכל זאת היות וקרה מקרה שלא קורה בכל יום עלייך למנף את עצמך ואת חייך להמשיך לחיות בקדושה בעוז ובתעצומות ראי מה המשיך המלבי"ם להסביר מה אמר דוד המלך לאחר שספדו לו בחייו:

" למען יזמרך כבוד ולא ידום - כדי שהנפש שבי שנקראת בשם כבוד יוכל לזמרך, ולא ידום ויפסק ע"י המיתה מן נעים זמרות ישראל, ואם כן, אחר שעיקר התכלית שבעבורו החיית אותי, היה כדי שאזמר לך לכן גם אני אעשה כן וה' א-לקי לעולם אודך".

כלומר דוד המלך אומר אם טעו בו וחשבוהו חלילה לנפטר הרי עליו להודות להשם יתברך על כל רגע ורגע מחייו החדשים והוא מבין שחייו ניתנו לו שוב מחדש כאילו זה עתה נולד מחדש.

על כן אל תחששי לעין רעה אדרבה חשבי על עין טובה ותחשבי שנולדת מחדש ותנצלי את החיים לטובה .

עוד דבר מורי ורבי החמ"ד הרב חיים מאיר דרוקמן שיחיה ראש ישיבת אור עציון אמר בכנס מיוחד לפני כמה חודשים שחייו ניצלו כמה פעמים והוא מבין כי אם חייו ניצלו הרי חייבים לממש מתנה זו להודות להשם יתברך ולקדש שם שמים שהשם יתברך יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים.

למותר לציין שאל תקפידי חלילה לא על השולח ולא על בעלך כי הכל לטובה ולברכה ואולי שלחו לכם סימן מן השמים לבשורות טובות שתגענה בקרוב אמן

הסירי דאגה וחרדה מלבך בטחו בהשם חזק ויאמץ לבך וקוה אל השם אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368