שאל את הרב

בורא עולם - מה קורה שם?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 15/11/21 09:36 יא בכסלו התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי שאלה שאני מתבייש לשאול אותה.

ידוע לי כי בורא עולם אינו עושה טעויות ותכליתו היא רק להטיב לנו אבל אני תוהה לעצמי אם הוא אינו עושה טעויות, מדוע יש אנשים שנולדים עם בעיות למיניהן וכדומה?

שאלה נוספת היא: מדוע אנחנו שומעים על פיגועים ופגיעות רבות על יהודים אם בכל זאת תכליתו היא רק להטיב? אני מודע לעובדה שבורא עולם נמצא איתנו בכל רגע ורגע וגם ברגעים הטובים אבל למה קורים לנו דברים רעים ודם יהודי נשפך למרות שהוא רק רוצה לטובתנו?

תודה

תשובה

שלום רב.

שאלה זו אינה שאלה קלה וכבר משה רבינו וגדולי הדורות והנביאים שאלו מדוע יש פעמים צדיק ורע לו לעומת רשע וטוב לו.

הנהגת השם יתברך בעולמו היא הנהגה מושלמת וטוב השם לכל ורחמיו על כל מעשיו ואנו אומרים להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות.

אנו יודעים שכל הנהגתו טוב וחסד אמנם איננו מבינים את ההנהגה בכל דבר ואין לנו את היכולת להבינה

כמאמר הקדמונים

"לו ידעתיו - הייתיו ".

אליו לא ידמה ולא ישווה ואיננו מבינים את מהלכיו ובוודאי לא את המאורעות הקשים שפקדו את עמנו ולא נשמע עוד שוד ושבר בגבולינו ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ.

הקדוש ברוך הוא אינו טועה הוא היודע והוא היוצר את האדם בחכמה רבה ויש אנשים שנולדו באופן שאיננו הרגיל ורק יודע התעלומות יודע מה ענין אותה הנשמה ומה תפקידה ומדוע היא באה לעולם באופן מיוחד.

כי בבריאת העולם ובבריאת האדם בכללותו ובאופן פרטי יש מחשבות עליונות וככה גזרה חכמתו יתברך שפלוני יוולד כך ואלמוני יוולד כך ואין אתנו יודע על מה ועד מה ולמה.

ועל כך אמר משה רבינו רעיא מהימנא הנסתרות להשם אלקינו.

אמנם הנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את דברי התורה הזאת , האלקים עשה וברא את האדם וייצר ביצר טוב וביצר הרע.

ונתן לנו חופש בחירה כאשר הציב לנו את הטוב ואת הרע את החיים ואת המוות והמליץ לנו ובחרת בחיים לטוב לנו ולבנינו ובנותינו עד עולם אך הבחירה בין טוב לרע מסורה לאדם בעצמו כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.

ועל כן היות ואין אנו יכולים להשיג אפס אפס קצה קצהו של שיפולי הר הנהגת השם בעולם מהיותינו נבראים ועל אחת כמה וכמה אלף אלפים בהיותינו בעלי גוף נגוף בשר ודם כי עפר אתה ואל עפר תשוב וידעת מקומך מאין באת ולאן אתה הולך.

אין לנו יכולת הבנה והשגה כלשהי.

אמנם חכמי ישראל ונביאיו הקדושים שלא היה מסווה ומסך מכסה בעדם את הקודש ראו דברים איש איש לפי ערכו ולפי זוך נשמתו שאיננו מבינים כי אנו איש בער ולא ידע.

ועדיין גם הם ואפילו משה רבינו לא יכלו לראות את המראה הגדולה הזו כי וראית את אחורי ואולם ואת פני לא תראה .

לכן החכם יודע שהוא אינו יודע , רק אנו מאמינים בני מאמינים בני אברהם יצחק ויעקב אבותינו הקדושים אשר הנחילו לנו את התורה הקדושה והמסורה והאמונה הצרופה בהשם אלקינו.

ואנו יודעים ורואים בכל דור ודור את השגחתו המופלאה עלינו בימין רוממותו וחסדי גבורותיו

ויודעים כי השם הוא האלקים ואין בלתו ואין זולתו צדיק וישר השם וטוב ומטיב הוא.

ומאמינים שכל מה דעביד רחמנא - לטב עביד.

יודעני שאין בדברי תשובה לשאלתך הרמה והנשגבה אך במקום שלא השיבו גדולים מי אנכי עפר מן האדמה דל אישים ונבזה האוכל לענות ולהשיב במקום גדולים?

רק זאת מעט טללי תחיה ותחי נפשך כי מתוק האור לעיניים כתבתי כמה מילין

ועדיין אמרתי אחכמה - והיא רחוקה ממני פליאה נשגבה לא אוכל לה

ואתה היה שלום.

כתבות נוספות