שאל את הרב

אני מרגישה שאני לא יכולה יותר כבר עם היהדות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/09/21 16:28 יד בתשרי התשפב

שאלה

קשה לי כבר עם התורה והמצוות. אני מרגישה שזה ממש מעיק ומפחיד. חופש, אני כל הזמן נופלת ואני ממש מרגישה שאני נכנסת לדיכאון קשה בגלל העבירות שלי ובגלל שהאני מרגישה שהקשר שלי עם ה' התנתק, ואני מתחילה להרגיש שזה בלתי אפשרי. שזה לא הגיוני ולא אנושי. שזה גדול עלי. אני מרגישה שהיה יותר טוב שלא הייתי נולדת בכלל..

לפחות האמנתי שתמיד יש אפשרות לתשובה ותיקון. פתאום אני רואה איפשהו ש"השיטות המחמירות אומרות שרגע שאדם דיבר לשון הרע אפילו פעם אחת בחייו בלבד בדרך אקראי (כלומר שאינו בעל לשון הרע) לא יועיל לו דבר וכל זכויותיו שעשה עוברות לשני וכל עוונותיו של השני באות אליו, ושום תשובה בעולם לא תועיל שיחזרו אליו זכויותיו ושישוב לחברו עוונותיו, וכן לא תועיל תשובה לכפר על העוונות שלקח מהשני לעולם." שמעתי גם שלפי ההלכה, על הוצאת שם רע- אין תשובה עולמית! כלומר גם לבקש סליחה ולעשות תשובה זה לא עוזר...

הייתי בהלם. לא רשמו שם מקור...

ראיתי גם שלפעמים אין אפשרות לתשובה על חטאים מסוימים. אוף אין לי כוח כבר. כל חטא זה כמו מרד בה', כמעט אין סיכוי שלא תקבל גיהנום, וזה עוד במידה ולא תהיה מאלה ש"אין להם חלק לעולם הבא". אני לא בחרתי להיוולד, לא בחרתי לרדת לשליחות בעולם הזה, אז למה? זו התמודדות אכזרית. ה' לא מרחם עלינו?...

תשובה

שלום שירה יקרה.

מה שלומך?

את מעלה תחושות כנות שעשויות להופיע בעקבות מבט מסוים על החיים ועל חיי תורה ומצוות. חשוב להתייחס לתחושות האלה ולנסות לענות עליהן שכן תורה ומצוות הן מרכז חיינו ולא ייתכן שמרכז חיינו ייסוב לנו סבל ומרירות. המודעות לתחושות האלה היא שלב הכרחי בתהליך, ותסייע לך גם להתקדם הלאה.

לפני הכול, כל דבר שנשמע לך מוזר ואין לו מקור, כדאי לבדוק מהו המקור שלו ולא ישר להיבהל ממנו.

אני לא מכירה את המקור שהבאת על שאין מחילה על לשון הרע. אחד היסודות של היהדות היא החזרה בתשובה ואחת הראיות לכך היא שהיום הכי קדוש בשנה הוא יום כיפור, היום של החזרה בתשובה. אם לא הייתה אפשרות לשוב מכל חטא שהוא, סביר להניח שלא היה כתוב "כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאותיכם תטהרו" (ויקרא טז, ל). כמו כן בהזדמנויות שונות בתנ"ך מלמדים אותנו שהחזרה בתשובה אפשרית תמיד ואין עבירה שאין עליה מחילה, גם מהחטא החמור ביותר – חטא העגל. למשל, דוד ושאול חטאו שניהם בחטאים שונים, אך דוד חזר בתשובה (חטא בת שבע) ואילו שאול האשים את העם בכישלונו (לא חיכה לשמואל ולא הרג את אגג). החזרה בתשובה של דוד השאירה אצלו את המלוכה עד עולם. מעבר לכך, יש אינספור אמירות של חז"ל בגמרא על המעלה של החזרה בתשובה.

תשאלי, למה ה' נתן לנו את האפשרות הזו? כי הוא אוהב אותנו ורוצה בקרבתנו. בילדות יש נטייה לצייר את ה' כישות שמחפשת רק להעניש אותנו. אך האמת היא ש"טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" והמצוות נועדו לזכות אותנו ולהעלות אותנו מעלה מעלה. ה' רוצה שנתקרב אליו באמצעות המצוות. נכון שזה המצוות לא קלות בחלקן, אך גם אף אחד לא הבטיח לנו חיים קלים בעולם הזה. החיים דורשים עבודה ומאמץ.

שימי לב, עבודה ומאמץ ולא תוצאות. עבודת ה' אינה נמדדת בתוצאות אם בירכתי בכוונה, לא אמרתי לשון הרע, התפללתי או כיבדתי את ההורים. אלא היא נמדדת במאמץ שלנו לקיים את המצוות. אנחנו לא נבחנים בכמות של המצוות אלא בדרך אליהן ובמאמץ שהושקע בהן – "לפום צערא אגרא" (אבות ה, כג) – לפי הצער כך השכר. המאמץ הוא העיקר, ולכן גם אם לא מצליח לנו, מוכרחים להמשיך לנסות ולהעריך את ניסיונותינו בדיוק כפי שה' מעריך אותם. כך כותב הרב זילברברג: "...אבל ה' יתברך רוצה שנשריש בנפשנו שאין הוא דורש מאיתנו שום הצלחות ושם תוצאות ושום הרגשות בלב, כי אם רק דבר אחד ויחיד חפץ ה' מאיתנו: להשתדל ושוב להשתדל ושוב להשתדל..." נוסף על כך, עלינו לזכור שבעולם הזה אנחנו בהשתלמות מתמדת ולא נגיע אף פעם לשלמות מוחלטת, מנסים לעבוד על עוד מידה ועל עוד מצווה בהתאם למציאות חיינו, כך כל החיים.

הרב קוק כותב "עיקר הנפילות מגיעות מפני שאינו מאמין בקלותה של תשובה" (אורות התשובה יד, ד). אם נאמין ביכולתנו לשוב בתשובה בכל עת, ודאי שנשוב מיד. אך הרבה פעמים אנחנו אומרים לעצמנו, נו, במילא חטאתי אתמול, כבר אחטא גם היום... אנחנו לא מאמינים שכל כך פשוט לעשות אחרת. איך עושים אחרת? מתחילים. מתחילים צעד אחר צעד וממשיכים אט אט. למשל, אם רוצים לא לדבר לשון הרע, קובעים זמן מועט שבו לא מדברים לשון הרע, ולאט לאט אם רואים שקל לנו בזמן המועט, מגדילים את הזמן שבו לא מדברים. אי אפשר להקפיד על הכול בבת אחת. מנסים לעבוד בכל כמה זמן על עניין אחר ועם הזמן משתכללים ומתקדמים בעבודת ה'. מומלץ להתחיל לעבוד על עניין שקל לנו כדי לחוות חוויית הצלחה שתניע אותנו לרצות להתקדם עוד ועוד.

הרבה הצלחה ועלי מעלה מעלה בשמחה.

מוזמנת להעמיק בנושא בספרים רבים כמו 'אוהב ימים' ו'מי שטעם יין הונגרי', וכמובן מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות