שאל את הרב

איך מקשיבים לחברה מבלי להגיע ללשון הרע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/06/22 17:29 כח בסיון התשפב

שאלה

שלום, יש לי חברה מאוד טובה שמשתפת אותי בכל מיני דברים שמעצבנים אותה ואני יודעת שהיא לא מדברת על זה עם אף אחד אחר וזה עוזר לה ואני לפעמים גם נותנת לה עצות יעילות, הבעיה היא שברוב הפעמים זה מגיע ללשון הרע ואני לא יודעת מה לעשות?

אשמח אם תוכלו לעזור לי...

תשובה

שלום לך.

קודם כל, איזה כיף לחברה שלך שיש לה אותך :) כולנו מרגישים צורך לשתף אחרים בדברים שעוברים עלינו, ויפה ממש לראות שאת נמצאת שם בשבילה, מקשיבה לה ואפילו מייעצת.

ביחד עם זה, אשרייך שאת ערנית למורכבות שיש כאן, ושאת רוצה להמשיך להקשיב לה וביחד עם זה לשמור על הלכות לשון הרע. לא מובן מאליו הרצון שלך ללכת עם האמת, גם כשהיא מורכבת.

לשון הרע הוא באמת איסור חמור מאד, והובא בכמה מקומות עד כמה חמור אדם שמספר וכן אדם שמקבל לשון הרע. חשוב שנבין שהתורה לא החמירה בנושא הזה "סתם", אלא כדי באמת להשכין שלום בעולם. אם ננסה לחשוב, כמה פעמים אדם מספר דברים על מישהו אחר מנקודת מבטו האישית (שגם אם היא נכונה לדעתו, היא לא התמונה המלאה..), ודבר כזה יכול לגרום לאנשים לכעס ושנאה והתרחקות מהאדם הזה – אפילו מבלי להתכוון. התורה רוצה שהחברה שלנו תהיה מתוקנת, שנאהב אחד את השני ולא חלילה יווצרו מחלוקות, ולכן ציוותה אותנו בהלכות לשון הרע, ולכן גם כל כך חשוב להקפיד על ההלכות האלו.

על גבי ההבנה הזאת, צריך לזכור שזוהי זכות גדולה להיות אוזן קשבת עבור אדם אחר, וזו מצוה שאין כדוגמתה. ולכן למרות המורכבות, ממש לא כדאי לוותר עליה, אלא כדאי לנסות להקפיד על כמה כללים שיעזרו לשיחה ביניכן להיות טובה ומשמעותית, וכמה אפרט אותם.

באופן כללי צריך לדעת שחז"ל התירו במקרים מסויימים ובתנאים מסויימים (צריך כמה תנאים לכך) לדבר לשון הרע לתועלת, ואחד הדברים שכלולים בתועלת זה "דאגה בלב איש ישיחנה" – כשאדם מספר את מה שעל ליבו וזה עוזר לו לפרוק והוא אפילו מקבל מהשומע עצה טובה – במקרים מסויימים השיחה תהיה מותרת.

על מה כדאי להקפיד בזמן של שיחה כזאת?

א. כוונה – כדאי להשתדל לכוון שהשיחה תהיה לשם שמים ולא לצורך העניין או הרכילות. אני מציעה לך להזכיר לעצמך בזמן השיחה שאת באמת רוצה לשמוע אותה כדי לעזור לה, ולא כי זה מעניין או מסקרן ומתוך כוונה לשמוע לשון הרע. דבר שמאד יכול לעזור זה לנסות לא בהכרח לקבל את דברי הלשון הרע – להאמין כמובן שמה שהיא מספרת זה ממש מה שהיא מרגישה, אבל להזכיר לעצמי שיש עוד צדדים לסיפור, ומתוך "לחשוש" שהדברים האלה נכונים אבל לא לקבל בלב שלם ולייצר שנראה וכעס על האדם עצמו.

אחת הדרכים להשיג את הכוונה הנכונה זה ליישם את הלכות לשון הרע במקומות אחרים בחיים, ואז זה יעזור לי גם בזמן השיחה. אפשר ללמוד ספר שמירת הלשון או להירשם לקבוצת ווצאפ ששולחים בה כל יום שתי הלכות לשון הרע, והלימוד הזה יכול לסייע לך לבנות דמות שמכוונת לשם שמים ולא לשם הנאה מלשון הרע.

ב. ענייניות – תנסי כמה שאת יכולה לכוון את השיחה שתהיי עיניינית, שתתמקד ברגשות של החברה הזאת ולא תגלוש לדברים לא קשורים.. כמובן שאי אפשר לעצור אותה בכל דיבור שהיא אומרת, אבל כן כדאי להשתדל שיהיו גבולות בשיחה. אם אפשר לדבר על הנושא בלי שמות של אנשים או על אנשים שאת לא מכירה – כמובן הכי טוב.. כמה שניתן.

ג. חשאיות – תשמרי את הדברים שהיא אומרת לך אצלך, מבלי להעביר אותם הלאה. וכמו שאמרנו למעלה, תנסי בליבך "לחשוש" אבל לא "לקבל" עד הסוף ולא לפתח שנאה וכעס כלפי האנשים האלה.

ושוב, אני מקווה שהעקרונות האלה לא ירפו את ידיך מלהמשיך ולדבר עם החברה הזאת. אין ספק שזה מעשה חשוב ומשמעותי מאד, ואני מאחלת לך שתמיד אנשים ימצאו בך אוזן קשבת ומכילה, ושההקשבה שלך תעשה טוב – קודם כל לעצמך, וגם לאנשים סביבך.

מקווה שהדברים עזרו לך, ובהצלחה רבה!

הודיה

כתבות נוספות