שאל את הרב

איך מסבירים למי שאינו דתי על היהדות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/21 02:47 ז בשבט התשפא

שאלה

הי, קודם כל ישר כח עצום על הפרויקט!

אני עובדת באיזה מקום של אוכל מהיר ויש שם המון חילונים, עכשיו מראש כשהגעתי אמרתי להם שאני שומרת נגיעה, ומלא פעמים יצא להם לשאול אותי כל מיני שאלות על הדת וכו' ולא תמיד יש לי מה להגיד או לענות...

זה ממש תפס אותי כשהם שאלו אותי למה לשמור נגיעה,עכשיו לעצמי אני יודעת כי זאת ההלכה וכו', אבל אין לי איך להסביר להם את זה בצורה ברורה שהם יבינו כי הסיבות שהבאתי להם כביכול "לא רלוונטיות להם"...

מה אני יכולה להגיד להם בצורה שחלילה לא תפגע ולא תגרום לחילול ה'?

תודה רבה!!

תשובה

שלום אוריה ותודה על המילים החמות.

דבר ראשון, נפעמתי מהשאלה ומכמה חשוב לך לבדוק ולחקור על הנושא שחלילה לא ייווצר מצב של חילול ה' או פגיעה באנשים. לא מובן מאליו בכלל וכל הכבוד על זה!

אני רוצה לומר לך שזה ממש בסדר והגיוני שלא תמיד יש לך תשובה ב"שלוף" על השאלות שלהם בנוגע לדת.

להיות דתיה ולהאמין בדרך התורה זה לפעמים גם לעשות דברים לא בגלל שאני מודעת לאיזה שהו סיבה או ערך שמאחוריו עומדת המצווה. אלא יש מצוות שעושים אותם "כי ככה ה'\חכמים אמר\קבעו" דוגמה מעולה שמשתמשים בה הרבה היא מצוות פרה אדומה, אף אחד לא יודע למה דווקא פרה אדומה, אפילו שלמה המלך שהיה החכם באדם לא הגיע לסוף דעתה של מצווה זו. ובכל זאת קיימו אותה. בעצם זאת אמורה להיות הגישה הראשונית שלנו לכל מצווה. דבר ראשון- כי ככה ה' אמר ולאחר מכן יש גם מקום לבירור השכלי לבדוק את הערכים שהמצווה הזו נוגעת אליהם והסיבה המוסרית שמצווה זו מתקשרת אליה. אבל כל הבירורים והבדיקות מגיעים אחרי העובדה הפשוטה- אני דתיה שמאמינה בה' ובדרך התורה ומכך אני מקיימת מצוות מתוך הבנה שיש משהו גדול ממני שקבע את המצווה הזו ולא לכל דבר יש לי תשובה.

גם אני כשהייתי בחברה חילונית והפנו אליי כל מיני שאלות שקשורות לדת, התשובה שלי ל"אני יכול לשאול אותך משהו על הדת?" הייתה "אתה יכול לשאול מה שתרצה לא בטוח שאני אוכל לענות". והם הבינו את זה, יש תרי"ג מצוות אף אחד לא מצפה ממך לרדת לשורש של כל אחת מהם.

לגבי החלק השני של שאלתך:

יש המון סיבות מוסריות לשמירת נגיעה שכל אדם יכול להתחבר אליהן לאו דווקא דתי, בתשובתי אנסה למנות כמה שיותר.

קודם כל יש הבדל בין הסיבה המוסרית\הגיונית לשמירת נגיעה מבן זוג לבין הסיבה לשמור משאר האנשים, אתחיל בסיבות לשמור נגיעה מבן זוג-

1. אחת הסיבות היותר בולטות לשמירת נגיעה מבן זוג היא הרצון לבנות מערכת יחסים יציבה שבה האופי של האדם הוא מה שמקרב ומחבר ולא המגע, למגע יש כוח עצום לחבר בין אנשים ולהתעלות מעל מכשולים כמו תקשורת לקויה או חוסר התאמה בין בני הזוג (יש מערכות יחסים שמחזיקות מעמד זמן ארוך מאוד רק בגלל המגע והחיבור הפיזי) ולכן חשוב דווקא לחכות איתו ולבנות מערכת יחסים שמתקיימת ומתחזקת משיח והכרות אמיתית.

2. סיבה נוספת לשמור נגיעה מבן זוג היא שכשלא שומרים נגיעה והכל מותר אז למה להתחתן? מה השינוי בין בני זוג נשואים ליוצאים? כל נושא החתונה מאבד מעט מהחשיבות שלו והמגע כבר לא מרגש באיזה שהו שלב. מטרת השמירת נגיעה היא לשמר את הריגוש מכל מגע קטן. ולייחד את הבעל מהשאר.

3.

ועכשיו לסיבות ההגיוניות\מוסריות בשמירת נגיעה משאר הגברים:

1. למנוע זולות, כשאני מאפשרת לכולם לגעת בי אני מוזילה את המשמעות של המגע וגם את החשיבות שלי, אם אני אתחיל לתת כיף לכולם מהר מאוד זה לא יחשב עבורי כלל כמגע ואז אתחיל לתת חיבוקים לכולם ומהר מאוד לא אשים לב גם לזה, המשמעות של מגע והחיבור שהוא יוצר יוזל בעיניי. אם היה להם יהלום יקר וגדול הם היו מסתובבים איתו ברחובות ומראים לכולם? ככל הנראה שהם היו מגנים עליו ושומרים אותו בתוך כמה אריזות ולא מאפשרים לכל אחד לגעת בו. כשמשהו חשוב לנו אנחנו מגנים עליו וכך זה גם עם הגוף.

2. מגע מקרב, לפעמים אפילו יתר על המידה. כמו שאמרתי- יש מערכות יחסים שלמות הנבנות ונשמרות על מגע. לא עם כולם אנחנו רוצים מערכת יחסים קרובה וברגע שמערבים בזה גם מגע זה מפצה על מילים ויכול להיווצר קשר קרוב שלא בהכרח מבוסס על שיחות.

אז לסיכום, לא להכל יש לנו תשובות ב"שלוף" ותמיד אפשר ללמוד ולחקור קצת לפני שנותנים תשובה, יש מגוון רחב של תשובות מוסריות לשמירת נגיעה וכמובן שאפשר ללמוד עוד תשובות וסיבות עד שתתיישב דעתך בנושא.

בהצלחה רבה!!

תהילה

כתבות נוספות