שאל את הרב

עומד ללכת לישיבה, התנתקתי מהחברים והבילויים הישנים, מה עושים עם הבדידות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/07/21 03:22 יח באב התשפא

שאלה

שלום ותודה על הפלטפורמה הזאת לשאלות וייעוץ

אני בן 18, עוד חודש וחצי עומד להיכנס לישיבה ואני מתמודד כרגע עם מן משבר בדידות.

אני יודע ואני אומר לעצמי שעוד חודש וחצי זה יגמר כי אני אכנס לישיבה והכל ישתפר אבל כרגע אני פשוט מרגיש לבד ובקושי יש לי עם מי לדבר, עד לא מזמן היתה לי חברה במשך שנה ונפרדנו ובמהלך השנה הזאת השתנתי והתחזקתי מבחינה דתית וכל היציאות שפעם היו בשבילי ה-דבר עם החברים נהיו בשבילי היום דבר מאוס.

אני יותר מתחבר עכשיו ללשמוע רבנים ושיעורי תורה וללמוד תורה ואני כן מתאמן ולומד וממלא את הזמן אבל אני מרגיש פשוט לבד ואני מרגיש שיש לי צורך לדבר עם מישהו ואיו לי עם מי...

אשמח אם תוכלו לתת ייעוץ איך להתקדם מכאן

תודה

תשובה

שלום אחי היקר, ותודה שפנית אלינו עם השאלה שלך.

אף אחד לא אוהב להרגיש בודד, ובכל זאת כולנו מרגישים לפעמים לבד. אני מקווה שהדברים יעזרו לך להתמודד עם המצב ובתקווה גם לשפר אותו.

אתה נמצא בשלב משמעותי בחיים, ונשמע מהשאלה שאתה גם נמצא בתקופה של המון שינויים גדולים בבת אחת: פרידה מחברה אחרי קשר ארוך, הפסקה של בילויים עם חברים וכניסה לישיבה בעזרת ה'. תמיד קשה להיות לבד, ובטח כשאתה עושה שינוי כזה והולך בדרך שונה מהחברים (לפחות אלה איתם בילית עד עכשיו). הרמב"ם מדבר על השפעת החברה על האדם ופוסק שאדם צריך להימנע מקשר עם אנשים שגורמים לו ללכת בדרכים לא טובות ולהתחבר לאנשים טובים וצדיקים. הרמב"ם מפליג ואומר שאם אין אנשים טובים אז עדיף לחיות בבדידות מכל העולם ואפילו לברוח למדבר כדי להימנע מכל השפעה שלילית. אני עפר לרגליו של הרמב"ם ואגיד בזהירות שלדעתי בימינו חוץ ממקרים קיצוניים עדיף להיות עם חברה כלשהי מאשר לבד לגמרי. כי כשאנחנו לבד אנחנו עם הפלאפון והמחשב, ואפילו אם מצליחים לשמור על העיניים והמחשבה להיות כמה שעות ביום עם מסכים זה לא בריא לנפש.

אז כמה רעיונות בשבילך, קודם כל נסה לחשוב על החבר'ה שאתה מכיר, אולי יש עוד חבר שנמצא במצב דומה אליך? שגם הולך שנה הבאה למסגרת תורנית יותר וישמח לחברה? אם יש איפה שאתה גר שיעורי תורה לנוער או התנדבויות תצטרף - אלו מקומות מעולים להכיר חברים מתוך מכנה משותף חיובי.

בכל מקרה יש לי שני דגשים אליך:

1. אל תבנה על זה שאחרי שתגיע לישיבה הכל יהיה בסדר ואתה רק צריך "להחזיק מעמד" עד אז. יכול להיות שאתה צודק ויכול להיות שלא. בכל מקרה זה לא הרגל טוב לקוות שהמצב ישתפר ורק להמתין. תעשה בינתיים מה שאתה יכול כדי לשפר את המצב כבר עכשיו.

2. גם כשתלמד בישיבה ותהיה בחברה של עובדי ה' - אל תזניח את הסביבה הביתית! אתה עדיין תהיה בבית הרבה בשבתות ובבין הזמנים, והתקופות האלו משמעותיות וחשובות לא פחות מהזמן שאתה נמצא בישיבה. חשוב שגם בבית תהיה לך חברה חיובית ואפילו חברותא. בעתיד בזמן השירות הצבאי אתה תהיה בבית אפילו יותר מאשר בישיבה, ואם תטפח את הסביבה הביתית כמקום מקדם ומחזק רוחנית אתה רק תרוויח.

אז לסיכום, דיברנו על הקושי האמיתי להרגיש לבד ועל החשיבות הגדולה של חברה טובה, וחברה בכלל. אמרנו שחשוב להפוך את הבית למקום מחזק ומקדם רוחנית ולהשקיע במציאת חברים טובים גם בבית ולא רק בישיבה.

מאחל לך המון בהצלחה אחי, שתזכה לגדול ולצמוח בישיבה. אתה מוזמן לפנות אלינו שוב בשאלה או כדי לעדכן מה שלומך!

אלי

כתבות נוספות