שאל את הרב

איך לכפר על המעשה שלי

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 07/04/21 12:29 כה בניסן התשפא

שאלה

כבוד הרב שלום

צריכה עזרה ואשמח אם תוכל לעזור לי

עשיתי משהו לא מוסרי ולא ראוי

לפני כשנתיים התגרשתי מבעלי (שממנו יש לי ילדה) אך רק לאחרונה (חצי שנה בערך) שניתקנו קשר, וגם הוא לא לגמרי....עדיין היינו מדברים לפעמים ועדיין הוא רצה שנחזור.

לפני שבועיים נודע לי שהוא עומד להתחתן עוד חודשיים

הלב שלי קפא והתחלתי לשאול את עצמי שאלות ולא הפסקתי לבכות ולא הבנתי למה אני ככה אם אני כבר לא אוהבת ולא רוצה להיות איתו.

שבוע שלם הייתי ממש בסוג של אבל...

לאחר כמה ימים דיברנו, והדיבור הזה גרר גם מפגש

ועוד מפגש

ועוד מפגש

הוא טען בפניי שהוא עדיין אוהב אותי וזה שנפגשנו גרם לו ממש להתבלבל ממה שקורה לו עם הבחורה שאיתה הוא עומד להתחתן ושיכול להיות שהיא גם בהריון

לצערי הייתה גם התקרבות אינטימית וקיום יחסים.

לאחר כמה ימים גיליתי שהוא כבר יודע שהיא בהריון ולא רצה להגיד לי

אני עם עצמי הגעתי להבנה שמה שהיה לי אליו זה בעיקר קנאה חזקה ופחד מלאבד אותו לתמיד ולא באמת אהבה אמיתית

ובגלל זה גם היה חשוב לי לבדוק מה באמת קורה לי איתו כדי לא להיות עם חרטה ולבכות אחר כך שעשיתי טעות ושהוא יהיה נשוי ואז באמת אין לי מה לעשות.

היום אני במקום שאני מרגישה שעשיתי טעות, שעשיתי מעשה שהוא לא בסדר, לא ראוי ולא נכון

ומרגישה מאוד מרוחקת מה׳ (שדווקא בחודשים האחרונים מאוד התקרבתי אליו וממש הרגשתי אותו).

הדבר הכי גרוע שאני לא מרגישה חרטה על מה שעשיתי, כי בלעדיו לא הייתי באמת יכולה להבין מה אני מרגישה, ואני מאוד רוצה להרגיש חרטה!

אני יודעת שה׳ מאוכזב ממני, ואני לא יודעת אם ואיך אני יכולה לכפר על כך

מרגישה שהוא כועס עליי ובגלל זה אני לא מרגישה אותו וקשה לי מאוד

איך אני ממשיכה מפה?

תשובה

שלום

אני מבין את הצרכים השונים, מחד לעשות רצון השם ומאידך לברר היכן את עומדת ביחס לבעלך לשעבר.

נתחיל מההלכה, מהכבד אל הקל-

א. אני מניח שאין עדי ייחוד. משום שאם היו עדים שהתייחדתם, יתכן שצריך גט לחומרא, על מנת שתוכלי להתחתן עם אחר בלי חשש אשת איש וממזרות עתידית.

ב. בהנחה שלא טבלת, יש לעשות תשובה על איסור כרת של ביאת נדה, כמבואר בהלכות תשובה לרמב"ם. וידוי, חרטה, בושה, קבלה לעתיד, ייסורים (הכוונה היא שאם יגיעו במהלך החיים, תתלי אותם בכפרת העוון הזה), צדקה, ויום הכיפורים.

ג. תשובה על כך שעברת על 'ואהבת לרעך כמוך', בכך שהיית עם אדם אשר אשה אחרת בטוחה שהוא נאמן רק לה.

על כל אלו, בצורה ממוקדת, תוכלי לשוב בלב שלם, בחרטה גמורה.

לגבי הקושי בחרטה על כך שקיים יחסי אישות עם אדם שאינך נשואה לו-

אם אינך מסוגלת להתחרט, אז אל תאמרי שקר להשם.

לא לומר 'אני מתחרטת' בעוד ראשך סבור אחרת.

אלא עשי את שאר חלקי התשובה המצויינים לעיל, בלי אמירת חרטה. במקום חרטה, התפללי להשם ואמרי לו שאת רוצה להתחרט ושיעזור לך להגיע למדריגה זו.

אולם, כל עוד לא התחרטת באמיתיות ובפועל, העוון עדיין קיים בחומרתו ולא מתכפר.

לאחר הבנת ההלכה, התקדמי לתחושות ולמחשבות-

נסי לבאר לעצמך את ההתנגדות הפנימית לחרטה.

האם באמת לא יכלת לברר את ההתאמה שלכם כעת, מבלי לקיים יחסי אישות?

פעמים רבות נדמה לנו שרק דרך אחת קיימת לזיהוי עמדות נפשיות, בעוד למען האמת קיימות דרכים אחרות, ישרות יותר. יתכן ששיחה עמוקה בפרהסיא, היתה מספיקה. או חלופת מכתבים ארוכה.

אמנם, יתכן שאכן אי אפשר היה לודא זאת בלי יחסי אישות. ובמקרה זה, את מגיעה לצומת הדרכים של גבורת הנאמנות למוסר האלוקי.

לעיתים עלינו להקריב צרכים, דחפים, ואפילו ערכים נעלים, על מזבח המוסר והאמונה. הדם הזורם בעורקינו שייך לאברהם ויצחק אשר הלכו יחד למעמד העקידה.

עבודת השם שלך כעת, היא לברר עם עצמך היטב את שתי הנקודות הללו-

א. האם אכן לא יכלת להדיע למסקנה גם מבלי לחטוא.

ב. גם אם לא יכלת, עשי עבודה נפשית ורוחנית ואמונית, להגיע למקום שבו את מעדיפה להקריב את הודאות הזוגית, על מזבח המוסר האלוקי.

לא מתקדמים בחיים כשעוברים על דבר השם. העתיד צומח ישר כאשר הוא נטוע במקום מוסרי, כפי שפרחים אינם צומחים מקרקע מלוחה אלא מעודנת.

התהליך שאת עוברת, אם תעשי אותו כחלק מתשובה גדולה ואמיצה, יש בו היבט משמעותי של עבודת השם, וקרבה אלוקית. השם אינו מניח לחוטאים, אלא רוצה בתשובתם, באורם, והוא מחכה וממתין שתשובי.

בהצלחה

כתבות נוספות