שאל את הרב

רוצה להתחיל ללמוד תורה, מאיפה להתחיל?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/06/21 01:03 יא בתמוז התשפא

שאלה

אני לא דתייה אבל לאחרונה אני רוצה מאוד ללמוד תורה, כי אני מרגישה שזה משהו בזהות שלי שחסר לי. בעל כורחי נולדתי יהודייה, אבל כיוון שנולדתי אני מרגישה צורך להבין מה זה אומר, מה הטקסטים שהסבים שלי למדו לאורך השנים. הבעיה היא שאין לי מושג מאיפה להתחיל.

מצד אחד אני אוהבת ומעדיפה ללמוד לבד, ולא כל כך אוהבת רבנים וגורואים שאומרים לי מה לחשוב. מצד שני אני לא מוצאת את הידיים והרגליים שלי בפנים.

אני מנסה לחפש חומר ללימוד אבל זה כאילו שאני אלמד ישר משוואות לפני שלמדתי לעשות חיבור עד 10. ניסיתי לקרוא סתם תנ״ך וזה היה מעניין, אבל אני לא בטוחה איך להמשיך מכאן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה שלומית היקרה.

אשריך שאת רוצה כל כך להתחבר ללימוד התורה, לגלות ולהתחבר למשמעות האמיתית של המסורת האמיתית שלנו כעם, זהו רצון נפלא כל כך, נדיר וכ"כ לא מובן מאילו, "אשרי העם שככה לו"!

אני מעריך מאוד את הרצון שלך ללמוד לבד, ומבין את הצורך לא לקבל כל דבר מכל אחד, אלא למצוא את האמת כמו שהיא ללא מתווכים.

יחד עם זאת, טוב לדעת שהתורה שלנו מורכבת בעצם משני חלקים "תורה שבכתב" הכוללת בתורה את התנ"ך, ו"תורה שבעל פה" הכוללת בתורה את כל דברי חז"ל הראשונים והאחרונים, טעמי המצוות, הגות ומחשבה. וכל התורה שבעל פה מבוססת על העברתה מרב לתלמיד - ממתן תורה עד ימינו אנו, כמו שאומרת המשנה "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה", והרמב"ם בספרו מפרט את מסורת העברת התורה מאנשי כנסת הגדולה עד חתימת הגמרא, וזה ממשיך עד ימינו אנו.

המסורת הזו של העברת התורה מרב לתלמיד היא זו ששמרה על הייחודיות שלנו כעם לאורך ההיסטוריה, שלא נתנה למעוותים לסלף את התורה הקדושה הנצחית, לכן התורה שבכתב כתובה כמעין "קודים" והתורה שבעל פה מסבירה, מבארת ומפרטת את כוונת ועומק רצון ה' בכתוב בתורה שבכתב.

זו הסיבה שחשוב שתהיה לנו דמות תורנית שמכוונת אותנו ומדריכה אותנו בדרך ישרה, ומלמדת אותנו את המותר והאסור, את הנכון ושאינו נכון, מעשית ומחשבתית. עד כדי כך שחז"ל אמרו לנו "עשה לך רב"! מהוראה זו ניתן ללמוד שני דברים, האחד – שחשוב שיהיה לנו דמות שהינה חלק משרשרת העברת המסורת שתעביר אותה גם אלינו, והשני – שאנחנו בוחרים אותה.

הבחירה בדמות תורנית צריכה להיות ע"י שני פרמטרים – האחד שרוב חכמי ישראל של אותו דור אכן סוברים שהדמות הזו ראויה להעברת המסורת, והשני – שהאדם מתחבר אליה ומזדהה עם הדרך שהיא מייצגת, אם האופי החינוכי, המוסרי, המחשבתי וההשקפתי.

לכן אני ממליץ לך בחום לחפש דמות שאת מכירה ומרגישה שיכולה ללוות אותך בכל תהליך הלמידה והחשיפה לעולמה של התורה. ואם את מרגישה שאין לך דמות כזו אני ממליץ לך בחום לחפש ברשת שיעורים בנושאים שמעניינים אותך, היסטוריה יהודית, מוסר ומחשבה, אמונה, הלכה או פרשת השבוע, ישנם אתרים נפלאים כמו "מכון מאיר" ו"הידברות" שיש בהם שיעורים רבים בנושאים מגוונים לפי סגנונות – כך שאת יכולה לבחור בשמחה למה שאת מתחברת יותר ומתאים לאופי שלך.

אם בכל זאת את מרגישה שאת רוצה עזרה יותר מפורטת לחפש תכנים וחומרים מתאימים באופן אישי, את יכולה ליצור קשר עם המוקד הטלפוני שלנו בשמחה, ונשתדל להיות לך לעזר.

בהצלחה רבה ובהערכה גדולה!

ידידיה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות