איום חדש על המורים: שלמו 18.5% או שנוריד לכם מהפנסיה

במשרד האוצר שלחו למורים שפרשו לגמלאות מכתב בו הם דורשים מהם להחזיר 18.5 אחוז מהשכר שקיבלו בשנות ההשתלמות | הרקע לדרישה: מאבק על 2 מיליארד שקלים במחלוקת

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 11/01/23 10:53 יח בטבת התשפג

איום חדש על המורים: שלמו 18.5% או שנוריד לכם מהפנסיה
מחאת המורים. ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

דרישה חריגה: במשרד האוצר שלחו מכתב למורים שפרשו לגמלאות ומורים שעתידים לפרוש בקרוב בו הם דורשים מהמורים להחזיר אחוזים ניכרים מהשכר ששולם להם בשנות ההשתלמות שלהם, כך מפרסם שחר אילן ב-"כלכליסט". הרקע לדרישה החריגה הוא מחלוקת על מיליארדי שקלים שנאספו בקרנות המורים, כאשר שני הצדדים דורשים את הכסף אליהם. בקרנות המורים טוענים כלפי המשרד כי הוא לוקח את המורים כבני ערובה במחלוקת מולם.

מחלוקת על 2.1 מיליארד שקלים

כאמור, הרקע לאיומים הוא עימות בין המשרד לבין קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים על יותר מ-2 מיליארד שקלים אותם ביקשו הקרנות להעניק למורים הפנסיונרים. להסתדרות שתי קרנות, למורים ולגננות ולמורים תיכוניים. עד לשנת 2011, נוצר בקרנות סכום של 3 מיליארד שקלים ובקרנות ביקשו לחלק 2 מיליארד מתוכן למורים או ליורשיהם, סכום של כ-12 אלף שקלים למורה שפרש עד לשנת 2011 ואף פנו לבית המשפט על מנת להתחיל בהליך. 

שר האוצר סמוטריץ

שר האוצר סמוטריץ', יכנס לעימות עם ההסתדרות? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בקרנות הסבירו את העודף שנוצר בכך שהתשואות אותן קיבלו במשל השנים היו יותר גבוהות מהמצופה וכאן מגיעה המחלוקת מול האוצר. באוצר טוענים כי הסיבה לעודפים העצומים היא, שהקרנות הפסיקו להעביר למדינה תשלום על שנות ההשתלמות של המורים החל משנת 1990. באוצר הגישו תביעה לבית הדין האיזורי לעבודה שדרישה שימנע את העברת הכספים למורים.

מכתבי האיום של האוצר למורים

באוצר לא עצרו בזה, בתחילת השנה התחילו לחשב את תקופת ההשתלמות של המורים ולהוריד לפנסיונרים את הסכומים משנות הוותק, בהסתדרות לא שתקו ופנו לבית הדין לעבודה בדרישה שיעצור את המהלך והאוצר אכן הפסיק בזה.

יפה בן דוד, יכולה להיות מרוצה

יפה בן דוד, "אף עובד או גמלאי לא ייפגע" צילום: Tomer Neuberg/Flash90

עתה התחילו במשרד לשלוח את אותם מכתבים למורים הפנסיונרים ולאלה שיפרשו בקרוב את אותם מכתבים המתריעים כי אם לא ישלמו את האחוזים עבור שנות ההשתלמות, המשרד פשוט יוריד להם את זה מהפנסיה. בהסתדרות שוב פונים לבית הדין לעבודה בדרישה שיעצור את המהלך. בכל מקרה נראה כי עד שלא ייפסק דינן של אותם 2.1 מיליארד שקלים נמשיך לראות את כיפופי הידיים בין משרד האוצר וההסתדרות. 

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תגובות

משרד האוצר מסר בתגובה לכלכליסט: "מינהלת הגמלאות פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לנקבע בהסכם פשרה בבית הדין. במסגרת ההליך המשפטי הוחלט כי תקופות ההשתלמות ישולמו בינתיים כמקדמה והמינהלת תשקף החלטה זו לגמלאים החדשים. הסתדרות המורים מעולם לא טענה כי לדעתה מדובר בהפרת צו בית משפט". 

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מסרה בתגובה לכלכליסט: "הסתדרות המורים לא תאפשר לפגוע בציבור יקר זה שנתן ונותן את מרב ומיטב שנותיו ומודיעה בזאת כי אף עובד הוראה או גמלאי לא ייפגע".