המלחמה הראשונה של סמוטריץ': כך הוא ימנע את התייקרות החלב ב-15%

בחודש מאי הקרוב אמור החלב להתייקר ב-15 אחוז, כך לפי הסיכום אליו הגיעו משרד האוצר ומועצת החלב בזמן כהונתו של ליברמן. סמוטריץ' החליט להילחם בהתייקרות הזו שמצטרפת לחשמל והארנונה שהתייקרו

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/01/23 15:49 טו בטבת התשפג

המלחמה הראשונה של סמוטריץ': כך הוא ימנע את התייקרות החלב ב-15%
שר האוצר סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המלחמה הראשונה של סמוטריץ': בעוד כארבעה חודשים אמורים להתייקר מחירי מוצרי החלב בכ-15 אחוזים, אבל שר האוצר סמוטריץ' כך נראה לא מתכוון לתת להתייקרות לעבור והורה לאנשי משרדו להתחיל לגבש פתרונות על מנת למנוע את ההתייקרות הצפויה. ההתייקרות מצטרפת לעלייה במחירי החשמל, המים והארנונה.

שילוב נסיבות יוביל לעליה הגדולה

העליה האמורה תוכננה מראש על פי הסכם שנחתם בין משרדי האוצר והחקלאות בעת כהונתם של אביגדור ליברמן ועודד פורר לבין מועצת החלב. הסיכומים הגיעו על רקע הסכמתם של המחלבות לעלות את המחירים בכ-5 אחוזים בלבד לעומת 10 האחוזים שאושרו להם על ידי וועדת המחירים. עתה עם הוספת 5 האחוזים יחד עם העלייה הקיצונית ב"מחיר המטרה" צפויה התייקרות החלב להגיע ל-15 אחוז.

החלב נמצא בירידה - חלב הסויה בעלייה

חלב, יתייקר ב-15 אחוז? | ה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"מחיר המטרה" של החלב נקבע על ידי ועדת המחירים שמשקללת את מחיר החלב הגולמי אותו משלמות המחלבות לרפתנים. בסופו של דבר כמו בשרשרת, כשהחלב עולה יותר לרפתנים זה מגולגל למחלבות, לייצרניות מוצרי החלב ובסופו של דבר לצרכנים. את זה שר האוצר סמוטריץ' מנסה למנוע.

מחלבה, הפרה עם התנובה הכי גבוהה בעולם

מחלבה, עליה במחירי החלב הגולמי | צילום: Nati Shohat/Flash90

שתי האפשרויות של משרד האוצר

איך השר מתכנן להתמודד עם העלייה הצפויה? כרגע ישנן מספר אופציות. הראשונה היא לדרוש מהרפתנים ומהמחלבות לוותר על חלק מייקור המוצרים כשהממשלה תסבסד את ייתרת המחיר, אך הצעה זו לא זוכה לתמיכה בתוך המשרד. האפשרות השניה היא חקיקה בכנסת שתקבע מחירי מינימום שישלמ ו המחלבות לרפתנים. כמובן שייתכנו עוד אפשרויות אחרות או שילוב של האפשרויות אך בכל מקרה, השר סמוטריץ' נחוש להילחם בהתייקרות החלב שכאמור, מצטרפת לייקור משמעותי גם במחירי החשמל, המים והארנונה.