"האירופאים היו ברורים": שרת האנרגיה התחרטה - חיפושי הגז הטבעי יתחדשו

למרות ההתנגדות שלה בעבר לחדש את חיפושי הגז הטבעי בים התיכון, השרה קארין אלהרר החליטה לחזור בה: "ישראל נרתמת לסייע לאירופה בגיוון מקורות האנרגיה שלה. הזדמנות למדינת ישראל לייצוא גז טבעי", אמרה השרה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/05/22 12:01 כט באייר התשפב

"האירופאים היו ברורים": שרת האנרגיה התחרטה - חיפושי הגז הטבעי יתחדשו
מאגר הגז לויתן, החיפושים נמשכים, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

לפני חצי שנה, בסוף 2021, הפתיעה שרת האנרגיה קארין אלהרר את ענף הגז הטבעי בישראל ובעולם, כשהודיעה על עצירת החיפושים אחרי הגז בים התיכון. "כדי להבטיח ששנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות, הגז הטבעי יחכה", הצהירה אלהרר למרות המחסור האקוטי במשאב ברחבי העולם. הבוקר (ב') השרה חזרה בה והנחתה את אנשי משרדה להיערך ליציאה להליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל. 

הנימוק המרכזי לחידוש חיפושי הגז הטבעי בים התיכון הוא המלחמה באוקראינה שהביאה לסנקציות של מדינות אירופה על רוסיה, ספקית הגז המרכזית לאזור, ולעלייה דרמטית בביקוש. שרת האנרגיה הפשירה את ההחלטה הקודמת להקפיא את המכרז וכבר בשבועות הקרובים ייחתם מזכר הבנות עם מצרים והאיחוד האירופי בדרך לחיפושי הגז באזור.

"בהתאם למדיניותי בשנה החולפת התמקד משרד האנרגיה בקידום האנרגיות המתחדשות ובהסרת חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים, במטרה להקל על חיבור אנרגיות מתחדשות וליצוק בסיס איתן להמשך קידום מסיבי של חיבור אנרגיות מתחדשות", אמרה אלהרר. 

"מדינת ישראל נרתמת לסיוע לאירופה בגיוון מקורות האנרגיה שלה", הוסיפה שרת האנרגיה והדגישה כי, "משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות למדינת ישראל לייצוא גז טבעי, זאת  לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה. משרד האנרגיה בראשותי פועל להבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל, את גיוון מקורות האנרגיה שלנו וההשקעה באנרגיות מתחדשות ואת עתודות הגז עבור המשק הישראלי לעשורים הקרובים".

"לא ניתן להתעלם מהצורך העולמי בגז טבעי גם בטווח המידי וגם בטווח הבינוני", אמר מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, וציין: "האירופאים היו מאוד ברורים באמירה כי אם לא יאתרו די מקורות חלופיים לגז הטבעי שהם נזקקים לו, חלק מהמדינות החברות באיחוד ייאלצו לחזור ולהשתמש בפחם לייצור חשמל. בנוסף, קשה להפריז בחשיבותו של הגז הטבעי בחיזוק הקשרים בין ישראל למצרים והשפעתו על המעמד הגיאופוליטי של ישראל במזרח התיכון".

השרה זנדברג בינואר: להפסיק את חיפושי הגז לצמיתות

רק בחודש ינואר צידדה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בעצירת החיפושים אחר גז טבעי: "אנחנו גם תומכים במדיניות הפסקת חיפושי הגז בישראל, לא רק לשנה אחת, אלא לצמיתות. מפני שגז הוא אמנם דלק מעבר, אך הוא גם דלק העבר, כשכלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה ומתחדשת נמצאת ממש מעבר לפינה ועלינו להשליך את כל יהבנו כדי למצות אותה".

סקירה מקצועית שפרסם משרד האנרגיה בחודש שעבר, הראה כי אסור לישראל לוותר על הרחבת שוק הגז הטבעי, זאת ברקע משבר האנרגיה החמור בו נמצאות רבות ממדינות העולם. כ-65 מיליארד שקלים חסך המשק הישראלי בשנה האחרונה בלבד בשל המעבר לשימוש בגז טבעי, שמחירו בישראל ממשיך להיות נמוך משמעותית ביחס לעולם. 

על פי הערכת רשות הגז הטבעי, החיסכון המשקי בעלויות אנרגיה בשנים 2014-2021 הנובע משימוש בגז טבעי במקום בדלקים אחרים במשק האנרגיה, מוערך בכ-116 מיליארד שקל. הערכה זו מתייחסת לחיסכון כלכלי בלבד ואינה מגלמת את התועלות הסביבתיות במעבר לגז טבעי אשר הינו דלק נקי יותר, וכן אינה כוללת את הכנסות המדינה ממיסוי.