אחרי עיכוב של 6 שנים: תוקם קרן הלוואות למודרי אשראי

משרד החשב הכללי פרסם את המכרז להקמת קרן הלוואות מיוחדת לישראלים שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם להחזיק אשראי. הגוף שייבחר יהיה זכאי להגנת מדינה בשיעור שבין 70%-90% על כל הלוואה שלא תפרע ועד ל-45 מיליון שקל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/05/22 10:09 יא באייר התשפב

אחרי עיכוב של 6 שנים: תוקם קרן הלוואות למודרי אשראי
תוקם קרן הלוואות למודרי אשראי, אילוסטרציה, צילום: Fitoussi/Flash90

שש שנים אחרי שהכריז שר האוצר לשעבר משה כחלון על הקמת קרן הלוואות למודרי אשראי, כאשר במשך השנים גררה המדינה רגליים וההליך נתקע, היום המהלך יוצא לדרך עם פרסום מכרז להקמת קרן ההלוואות לישראלים שלא מחזיקים חשבון בנק או שאינם יכולים לקבל אשראי בשל מצבם הכלכלי הקשה. 

במכרז החדש שפורסם, בהובלת אגף החשב הכללי, הופרדו שירותי הליווי הכלכלי משירותי ההלוואות ונפתח המכרז לכלל נותני האשראי במשק, בהם גם גופי אשראי חוץ בנקאי, שיוכלו להוביל את הפעילות.

במסגרת המכרז יבחר נותן אשראי שיהיה אחראי על כל התהליך, החל ממתן האשראי, ועד חיתום ותפעול השוטף. הגוף שייבחר יהיה זכאי להגנת מדינה בשיעור שבין 70%-90% על כל הלוואה שלא תפרע ועד לסך מקסימלי של 45 מיליון שקלים על כלל תיק האשראי.

לפני כשנתיים פורסם המכרז הראשון להקמת הקרן, אולם המכרז נעשה בשיטה שונה. כעת, לאחר תהליך הפקת לקחים ובחינה נרחבת של שוק האשראי והאפשרויות המכרזיות, שבוצעה על ידי ועדת המכרזים בראשות גיל כהן, סגן בכיר לחשב הכללי, פורסם המכרז הנוכחי. התהליך לווה על ידי וועדת הכלכלה והעומד בראשה, שראו את החשיבות במתן מענה לאוכלוסייה זו. 

בנוסף, יבחר גוף לשירותי ליווי כלכלי לזכאי ההלוואות במסגרת הקרן שיסייע לשיפור מצבם הכלכלי ודירוג האשראי שלהם. בתוך כך סיוע בבניית תקציב בר קיימא למשק הבית, המלצות לטיפול בחובות, בחינה והדרכה למיצוי זכויות והמלצות עתידיות בנושא שיפור ההתנהלות הכלכלית.

החשב הכללי יהלי רוטנברג אמר: "אני רואה חשיבות רבה בהקמה של קרן הלוואות לבעלי דירוג אשראי נמוך ומברך על פרסום המכרזים המהווים צעד מרכזי לקראתה. נעשתה עבודת מטה מקיפה לטובת הקמת קרן שתסייע לשיפור המצב הכלכלי של הזכאים, ותכלול הגנת מדינה בשיעורים משמעותיים".