842 מיליון שקלים הכניס הגז הטבעי לישראל בשנה האחרונה

על פי הערכות עד סוף שנה ההכנסות יגיעו גם למיליארד וחצי שקלים. למרות ההכנסה נאה, אך מדובר ביריד של 2.5% לעומת 2018. ההכנסות הן בעיקר ממאגר תמר, אך צפוייה עלייה בהכנסות מאז התחלת הנישוב גם בלוויתן

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/20 09:25 כג בשבט התשפ

842 מיליון שקלים הכניס הגז הטבעי לישראל בשנה האחרונה
אסדת הגז 'לוויתן', צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

הגז הטבעי של ישראל הכניס ‭ 842‬מיליוני שקלים לתקציב המדינה, ההכנסות ממאגר תמר תואמות לציפיות מתווה התמלוגים שגובש על ידי "ועדת ששינסקי". הוועדה חזתה שתמר תיכנס למסלול רווחיות בתוך 3 שנים מתחילת פעילותה, כפי שאכן אירע. החלק העיקרי מההכנסות מגיע מתמלוגי הגז הטבעי והנפט, אשר הסתכמו  בשנת ‭ 2019‬בסך של כ־‭842‬ מיליון שקלים. מרבית הסכום, כ־‭836‬ מיליון שקלים, נובע מהגז הטבעי מחזקת תמר.

מדובר בירידה של כ2.5% לעומת 2018, הירידה נובעת בין היתר גם בגלל שער החליפין של הדולר. סיבה נוספת היא הפחתה זמנית בנישוב, עקב טיפול באסדת תמר בחודש אפריל של שנה שעברה. בנוסף לתמלוגי הגז הטבעי והנפט, נרשמו ב־‭2019‬ הכנסות מתמלוגי  מחצבים בסך של כ-‭10.7‬ מיליון. 

לפני חודש וחצי מבשרות השותפות בלוויתן -  נובל אנרג'י, דלק קידוחים, ורציו על תחילת הזרמת הגז הטבעי ממאגר לוויתן, פרויקט האנרגיה הגדול בתולדות ישראל. ההכנסות של לוויתן טרם חושבו עם יתר ההכנסות, לפי ההערכות כניסתו של המאגר הנוסף יוביל להכנסה של מיליארד וחצי שקלים בסה"כ עד סוף השנה.