התיקון לחוק עבר בטרומית: בקרוב תשלמו עשרות אלפי שקלים פחות על דירה

מליאת הכנסת אישרה פה אחד את הצעת החוק להגבלה בזמן ובמחיר של הצמדת חלק ממחיר הדירה למדד תשומות הבנייה או למדד המחירים לצרכן. "חוק מתבקש. טוב שיש מי בקואליציה שיודע להתגבר על פוליטיקה קטנה", אמר סמוטריץ'

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/02/22 16:20 טו באדר א'

התיקון לחוק עבר בטרומית: בקרוב תשלמו עשרות אלפי שקלים פחות על דירה
עתיד לעזור לשוק הדיור, צילום: Hadas Parush/ Flash90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המכר של יו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת אלכס קושניר מישראל ביתנו, אליה הוצמדה הצעתו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. 39 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת.

הצעת החוק מציעה לקבוע מגבלה על הצמדת חלק ממחיר דירה למדד תשומות הבנייה או למדד המחירים לצרכן, כך שהצמדה תהיה מותרת עד סכום הקבוע בחוק, שתלוי בשטח הדירה. עוד מוצע לקבוע שהצמדת חלק ממחיר דירה למדד תותר רק עד סיום שלבי הבניה של הדירה או עד המועד הקבוע בחוזה המכר למסירת הדירה לקונה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצמדת מחיר דירה למדד תשומות הבניה מביאה בכל שנה לעלייה משמעותית במחיר הדירה מעת חתימת החוזה ועד לקבלת הדירה ותשלום מלוא מחירה בפועל. הצמדה זו יכולה להביא להתייקרות מחיר הדירה בלמעלה מ-15%. בחודש נובמבר 2021 עלה מדד תשומות הבניה בחצי אחוז, והשלים עליה של 5.3% רק בשנת 2021.

סמוטריץ': זה חוק מתבקש שיחסוך עשרות אלפי שקלים לאזרחי ישראל

מדד תשומות הבניה משפיע על הוצאות הקבלנים ביחס לעלות הבניה בלבד ואין לו שום השפעה על רכיב הקרקע והרווח שמהווים את רוב מחיר הדירה. ממילא, אין שום הצדקה להצמיד את מחיר הדירה כולו למדד תשומות הבניה. בנוסף, לא פעם נוצר מצב בו הושלמה הבניה ולא נעשה עוד שימוש לא בחומר ולא בעובדים, או לחילופין כשהמוכר מאחר במועד המסירה, ועדיין קיימת הצמדה של יתרת התשלום".

בצלאל סמוטריץ' אמר אחרי אישור החוק בטרומית: "זה חוק מתבקש שיחסוך עשרות אלפי שקלים לאזרחי ישראל. אני מודה לשר השיכון אלקין על קידומו ולחברי חבר הכנסת אלכס קושניר על שיתוף הפעולה. אזרחי ישראל נאנקים תחת יוקר המחיה ויוקר הדיור, התיקון יורגש בכל כיס של רוכשי דירה בישראל וטוב שיש מי בקואליציה שיודע להתגבר על פוליטיקה קטנה", הוסיף יו"ר הציונות הדתית בהתייחסות לחסימתו המוקדמת על ידי יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך.