קיבלתם רכב חשמלי מהעבודה? מגיעה לכם הטבה של מאות שקלים

במטרה לשקף את העלות הכלכלית של השימוש הפרטי ברכבים היברידיים וחשמליים, אושרו מספר הטבות על ידי ועדת הכספים. שיעור הפחתה לרכב עם הנעה חשמלית יעמוד עד סוף שנת 2025 על 1,200 שקלים - העלאה של 200 שקלים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/01/22 18:01 א בשבט התשפב

קיבלתם רכב חשמלי מהעבודה? מגיעה לכם הטבה של מאות שקלים
רכב חשמלי, הבעלים ייהנו מהטבה נאה, צילום: pexels (Kindel Media)

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר אישרה היום (ב') להאריך את הוראת השעה לעניין שיעור המס לשווי שימוש ברכב שהועמד לרשות עובד עד לשנת 2025. בהתאם לתקנות שאושרו, שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעה היברידית ימשיך לעמוד על 500 שקלים. שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעת פלאג-אין ימשיך לעמוד על 1,000 שקלים. שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעה חשמלית יעמוד עד סוף שנת 2025 על 1,200 שקלים, לעומת 1,000 שקלים לפני העדכון.

רכב צמוד הוא הטבה חייבת במס הניתנת לעובד ובהתאם לפקודת מס הכנסה יש לבצע זקיפת מס בגין שווי השימוש ברכב. בשנת 2015 הותקנו בהוראת שעה תקנות שווי השימוש ברכב, המפחיתות את סכום הזקיפה של שווי השימוש בכלי רכב בעלי טכנולוגיית הנעה מתקדמת – רכב היברידי, רכב פלאג-אין ורכב חשמלי מלא. בבסיס ההפחתה עומד עיקרון ניטרליות המיסוי בין רכב בעל הנעה רגילה לבין רכב בעל הנעה היברידית, פלאג-אין או חשמלית. כיוון שמדובר בכלי רכב יקרים יותר מרכב רגיל אך חסכוניים יותר בשימוש השוטף, שיעור הזקיפה הרגיל מייצר עבורם תוצאה גבוהה מדי. לכן, תיקנו את המצב כך שהתקבלה תוצאה ששיקפה נכונה את העלות הכלכלית של השימוש הפרטי ברכבים אלה.

למרות שאין דלקן, עדיין יש הטבות

למרות שאין דלקן, עדיין יש הטבות צילום: Sraya Diamant/FLASH90

ברשות הסבירו כי השיקולים שנלקחו בחשבון בעדכונים האמורים הם צמצום הפער בעלויות התחזוקה בין רכבים אלו לרכב רגיל, על רקע הירידה בעלויות הרכישה של הרכבים ולאור שיעור צריכת הדלק של רכב רגיל, וכי שיקול נוסף הוא האפשרות להטעין רכב חשמלי ורכב פלאג-אין מעמדה ביתית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר דרש מול הדברים כי לצד העלאת ההטבה לרכבים חשמליים, יוותר על כנו שווי ההטבה לרכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין, ובנוסף שהוראת השעה תוארך עד לתום שנת 2025: "אנחנו מצד אחד מנסים לעודד מעבר לאנרגיה ירוקה, מצד שני כל פעם מזעזעים את השוק עם שינוי של כל מיני קריטריונים. לכן אני מבקש שהשווי שימוש להיברידי ופלאג אין יישאר כמו שהוא ולא ישתנה. בנוסף אני מבקש להאריך עד תום שנת 2025 את הוראת השעה, מתוך רצון לתת וודאות לשוק - המשמעות של הוראת שעה עבור חברות הליסינג וחברות אחרות, היא שהן שוב באי וודאות וזה משפיע על השוק כולו. בנוסף אם הרצון הוא לעודד שימוש ברכבים ירוקים יותר, אין סיבה שנעודד פה דבר הפוך, או נפגע במוטיבציה לעשות שימוש ברכבים האלה. אני חושב שאני מבטא פה את עמדת כל חברי הכנסת".

חברי הוועדה בירכו על הצעת יו"ר הוועדה, והתקנות שונו בהתאם להצעתו. ברשות המיסים ציינו כי הם אינם מתנגדים לתיקוני הוועדה, וכי עלותם לקופת המדינה הינה נמוכה. ההטבה תיכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת שנת 2022.