העלמת מס ב-32 מיליון: רשות המיסים פשטה על חברת שליחויות בתל אביב

צוותי חקירות משולבים של רשות המסים והביטוח הלאומי פשטו על משרדי חברת 'פרמיום שליחויות' בחשד לעבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תשלום לעובדים "בשחור" שעבדו לכאורה עבור חברת "וולט"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/12/21 13:47 ט בטבת התשפב

העלמת מס ב-32 מיליון: רשות המיסים פשטה על חברת שליחויות בתל אביב
1,300 שליחים הועסקו בחברות הקש, אילוסטרציה, צילום: FLASH90

לאחר חקירה סמויה ממושכת פתחו היום (ב') מחלקת החקירות מכס ומע"מ ת"א ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, בחקירה גלויה כנגד ליאור סויסה מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, בחשד כי הקים כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. כן נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.

בהתאם לבקשת המעצר שהוגשה לבית משפט השלום בראשון לציון כנגד החשוד, החקירה מבססת חשד על פיו, כאמור הקים החשוד מספר חברות נוספות ומינה אנשי קש מטעמו כבעלי המניות והמנהלים בחברות אלו, כאשר הוא שולט באותן חברות באופן סמוי. החשוד אף התחזה מול גופים פיננסיים לאחד מאנשי הקש שהפעיל, זאת במטרה לפעול כלכלית בזהות בדויה. כל זאת נעשה בשיטתיות ובאופן עקבי במטרה להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, וזאת לאחר שהחברות בשליטתו של החשוד חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לחברת וולט אנטרפריזס ישראל בע"מ. במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת החשוד להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים, כאשר במצטבר מדובר בכ-1,300 שליחים, שחברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32,000,000 שקלים בשנים 2019-2020. 

שעון יוקרה שנתפס בביתו של סויסה

שעון יוקרה שנתפס בביתו של סויסה צילום: דוברות רשות המיסים

סויסה חשוד בכך שניסה להתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה הנדרשים בגין אותם תקבולים, קיזוז חשבוניות מס פיקטיביות בדוחות מע"מ שהוגשו על שם החברות בשליטתו בעשרות מיליוני שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הופקו על ידי החשוד ועל  שם חברות הקש אשר בשליטתו תוך זיוף והתחזות. החשוד דאג לגלגל את חשבוניות המס הפיקטיביות בין חברות הקש שבשליטתו על מנת ליצור מצג שווא כי השליחים שעבדו אינם עובדים ישירים של חברת פרמיום וסופקו לכאורה ע"י קבלני משנה אחרים. כתוצאה מכך ובפועל הפיץ וקיזז החשוד חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בין החברות שבשליטתו והתחמק ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, על מנת להתחמק מתשלומי "ניכויים" למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע החשוד מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום אשר הינו חב מס במס הכנסה וביטוח לאומי ואשר נמוך משמעותית מהסכום אשר קיבלו השליחים בפועל כשכר – במזומן וללא  דיווח מהחשוד. בהמשך וכתוצאה מכך חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי – חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם כי הינם מובטלים, למרות שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת החשוד.

הבוקר נערכו חיפושים בבתי ומשרדי המעורבים בפרשה וכן  נערך חיפוש בביתו של החשוד ליאור סויסה, ונתפס במזומן סכום של 71,000 שקל, מכונה לספירת כספים ושעוני יוקרה הנאמדים בכ-200,000 שקלים. החשוד הובא בפני בית משפט השלום בראשון לציון, שהורה על הארכת מעצרו עד הערב לאחר מכן ישוחרר למעצר בית עד לשבוע הבא. בהמשך היום צפוי מעצרם של חשודים נוספים בפרשה.

מרשות המסים נמסר כי החקירה בפרשה מתנהלת במסגרת המדיניות למלחמה בהון השחור וכחלק מפעילות נרחבת שמנהלת הרשות כנגד מעלימי מס והגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה שמטרתה להביא לדיווחי אמת, גביית מס ולהגברת השוויון בנטל המס בקרב האזרחים. במסגרת זו נטלו חלק גם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפעילות. 

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר כי, "הביטוח הלאומי מתייחס ברצינות לכספי הציבור, זו הסיבה שאנו מגלים אפס סובלנות לחברות קש לכאורה שפוגעות ביחסי האמון בין הציבור לבין המדינה. אדם המקבל קצבה הוא אדם הזקוק לה, ומי שמנצל לרעה את המצב פוגע במי שבאמת זקוק לכך. חברות מהסוג הזה מנסות לשטות בחוק ולהתייחס לקצבאות כאילו אין להן משמעות. הביטוח הלאומי הוקם מתוך מחשבה עלינו כחברה שדואגת לחלש ונוהגת בערבות הדדית, הפרת מטרה זו היא פגיעה בחברה כולה ולא ניתן יד להתנהלות שכזו".