בנט, ליברמן ופרקש הכהן סיכמו: ענף ההייטק יזכה להטבות מס משמעותיות

ראש הממשלה, שר האוצר ושרת החדשנות סיכמו: סל הטבות משמעותי לקידום ענף ההייטק הישראלי. הממשלה תקדם שלושה תיקוני חקיקה שנועדו לחזק ולקדם את ההייטק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי במשק

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/10/21 15:17 יד בחשון התשפב

בנט, ליברמן ופרקש הכהן סיכמו: ענף ההייטק יזכה להטבות מס משמעותיות
ראש הממשלה בנט. הקלות משמעותיות לענף, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד האוצר פרסם היום (ד') תזכיר חוק להערות הציבור הכולל שלושה תיקוני חקיקה: חוק האנג'לים שיתן זיכוי מס למשקיע בחברת סטארטאפ, הטבת מס לחברת הייטק אשר רוכשת חברת הייטק אחרת ופטור ממס למוסד פיננסי זר בגין הלוואה שנתן לחברות טכנולוגיות.

"חוק האנג'לים" נועד בראש ובראשונה על מנת לעודד השקעות בסבבים ראשונים - "pre seed" ו"seed" בחברות הזנק, אשר מאופיינות בסיכון הגבוה ביותר, בכדי להבטיח שיוקמו בישראל חברות שיהוו את עתיד הענף. מטרת ההטבה לעודד השקעה בחברות קטנות הנמצאות בשלבי המחקר והפיתוח הראשוני, אשר לא נהנו מהגאות הנוכחית בענף באותו האופן כמו חברות בוגרות יותר, בין היתר לאור מעבר של קרנות ההון סיכון להשקעה בחברות בשלבים מתקדמים יותר. זאת, במקביל לכך שעלויות הקמת סטארט-אפ עלו בשנים האחרונות על רקע עליית השכר בענף, מה שמגדיל את סכומי ההשקעה הדרושים לחברות בשלבים אלה.

ההטבה תתבטא במספר מרכיבים ביניהם, הפיכת הזכאות להטבה למסלול ירוק ביטול צורך באישור מקדמי), הרחבת הגדרת ההשקעה להשקעה באמצעות הקצאת מניות, הגבלת ההשקעה המזכה על ידי משקיע לסכום של 3.5 מיליון ש"ח לחברה ושינוי במנגנון אחריות הדיווח. כמו כן, כחלופה למסלול הזיכוי, מוצע לאפשר ליחיד דחייה של תשלום מס על רווח הון על רווח שהופק ממכירת מניות טכנולוגיה כנגד השקעה בחברה בשלבים מוקדמים, במטרה לעודד גורמים מתחום ההייטק בעלי יכולת לתת ערך מוסף לחברה מושא ההשקעה, להחזיר את הכסף לתוך התעשייה בעבור הנבטת חברות חדשות.

תיקון החקיקה השני הוא הטבת מס לחברת הייטק אשר רוכשת חברת הייטק אחרת. זאת, על מנת לעודד חברות ישראליות השוקלות רכישה או מיזוג, להשאיר את הקניין הרוחני בישראל ולהשאיר את ישראל כבסיס החברה המאוחדת. פישוט ההליך הבירוקרטי לשם זכאות להטבה, ובמקביל, על מנת לאפשר צמיחה והתעצמות של חברות הייטק ישראליות מוצע להרחיב את ההטבה גם עבור רכישת חברות הייטק זרות לעידוד הישארות החברות הצומחות בארץ.

פטור ממס למוסד פיננסי זר בגין הלוואה שנתן לחברות טכנולוגיות הוא התיקון השלישי. זאת, על מנת לגוון את מקורות המימון העומדים בפני חברות הייטק, ולאפשר לחברות ישראליות לגייס חוב מקומי כחלופי לגיוס חוב בחו"ל או לגייס הון תוך דילול האחזקות של הגורמים הישראלים בחברות, לטובת משקיעים זרים. לפיכך, מוצע להקנות למוסד פיננסי זר פטור מתשלום ריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שהוא נדרש לשלם בעקבות מתן הלוואה לחברה טכנולוגית ישראלית. חברות הייטק ישראליות גדולות, המעוניינות בהמשך צמיחה זקוקות לסכומי מימון גבוהים ומתן הפטור המוצע תסייע בהורדת עלויות גיוס האשראי ולקיחתו על ידי הישות הישראלית, וזאת כתחליף ללקיחת האשראי מגורם זר או פניה לאפיק גיוס הון ודילול המחזיקים.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי, "חבילת הצעדים נועדה לעודד צמיחה של חברות היי-טק ישראליות באמצעות הסרת חסמים ורגולציה מיותרת. אני מאמין כי צעדים חשובים אלה יקדמו את הסביבה העסקית בענף ויתמכו בשימור מרכז פעילות חברות ההיי-טק הישראליות בארץ כך שימשיכו לפתח את כלכלת ישראל.  ענף ההיי-טק הוא ראש החץ של המשק הישראלי וככזה יש לו תפקיד אסטרטגי. החדשנות הישראלית היא מקור לגאווה לאומית. כראש ממשלת ישראל, וכמי שמכיר את הענף מקרוב, אמשיך לקדם צעדים שיאפשרו לענף להתקדם, ולשמר את ישראל כאומת "הסטארט-אפ".

"לענף ההייטק חשיבות אסטרטגית לאיתנות של כלכלת ישראל, אשר באה לידי ביטוי, ביתר שאת, בשנה וחצי האחרונות", אמר שר האוצר ליברמן והוסיף כי, "החוק נועד לנצל באופן המירבי את הגאות הנוכחית בענף ההייטק לטובת מיצוי הערך הכלכלי הטמון בה".

שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן הוסיפה כי, "התיקונים הללו חשובים לתעשיית ההי טק המשגשגת של ישראל, הקטר של המשק בישראל ביציאה ממשבר הקורונה. החקיקה תסיר עוד חסמים לתעשיית ההי טק הישראלית: היא תעודד השקעות בתחום, תעודד הקמה של חברות הי טק חדשות ותתרום להישארותן בישראל. צעד זה מצטרף לשורת צעדים שנקטתי לחיזוק הענף ולהגעה ליעד לאומי של 15 אחוז תעסוקה בהיי-טק".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן