מגהצים בחגים? 6 דברים שלא ידעתם על כרטיסי אשראי

כרטיסי האשראי נפוצים היום כל כך, שאפילו השטרות והמזומן הופכים לנדירים. אז איך בכלל הם הופיעו בחיינו? איזה חברות מפיצות אותם בישראל? וכמה הישראלים אוהבים להשתמש בהם?

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/21 15:39 יג בתשרי התשפב

מגהצים בחגים? 6 דברים שלא ידעתם על כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי, מה זה בכלל?, צילום: Hadas Parush/Flash90

כולנו משתמשים בכרטיסי אשראי, זה קל, מהיר ונותן תחושה שלא בזבזנו כמו בתשלום במזומן. את כל העניין הפסיכולוגי הזה אנחנו מכירים. אבל מה זה בכלל אשראי? איזה חברה המציאה את הכרטיסים האלה וכמה הישראלים אוהבים לגהץ? הנה כמה דברים שלא ידעתם על כרטיסי אשראי.  

1. אחרי מספר גלגולים בהם השימוש בכרטיסי אשראי היה מסובך מאוד וכללו שיחת טלפון לבנק, לחברת האשראי, חיטוט בתיק הלקוח ובדיקת מאזן האשראי שלו באופן ידני, ב-1973 חברת ויזה הפכה את ההליך לממוחשב, דבר שקיצר את זמן העסקה משמעותית והיום מדובר בשניות בודדות בלבד.

2. אז מה זה בעצם כרטיס אשראי? למעשה מדובר בסוג של כרטיס חיוב המשויך לחשבון בנק, המשמש כתחליף למזומן. ברוב הפעמים, הלקוח מחויב עבור העסקה רק במועד מאוחר ולא בזמן ביצוע העסקה.

הישראלים אוהבים לקנות ואוהבים אשראי, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

3. בישראל כמו בישראל, גם השימוש בכרטיסי אשראי מוסדר בחוק שנקרא "חוק שירותי תשלום - התשע״ט–2019" על 79 סעיפיו, שבין היתר מגדיר את השימוש בכרטיס, מפרט את השימושים האסורים ועוד.

4. כיום בישראל יש 3 חברות המנפיקות כרטיסי אשראי: ישראכרט, כאל (כרטיסי אשראי לישראל) ומקס איט פיננסים - בבעלות ורבורג פינקוס, לשעבר "לאומי קארד". 

קניות באינטרנט - אחד השימושים הבולטים בכרטיס אשראי, צילום: shutterstock

5. על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל־2013, ל־84% ממשקי הבית בישראל ישנו לפחות כרטיס אשראי אחד, כאשר אחוז זה גבוה משמעותית בציבור היהודי בהשוואה לציבור הערבי. סביר להניח שנתון זה גבוה היום בהרבה. 

6. רוצים לדעת כמה ישראלים אוהבים להשתמש בכרטיסי אשראי? קחו דוגמה. יום שני שעבר, ערב ראש השנה, הוציאו הישראלים בין השעות  8:00 ל-11:00 סכום כולל של 316.3 מיליון שקלים. כאשר הדקה הרווחית ביותר הייתה 10:54, שבמהלכה בוצעו יותר מ-12,200 עסקאות, בהיקף של 2.65 מיליון שקלים.

שטרות

השימוש באשראי בא על חשבון המזומן, צילום: רחמן חטיב פלאש 90