חינוך ירושלמי – במיוחד למענכם אורחינו המיוחדים מהצפון והדרום

מייד עם פרוץ הלחימה בדרום, גויסו הגורמים העירוניים למערך החירום העירוני, במטרה לתת מענה ראשוני למפונים מהדרום והצפון שהגיעו להתארח בבירה

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף עיריית ירושלים 29/11/23 12:39 טז בכסלו התשפד

חינוך ירושלמי – במיוחד למענכם אורחינו המיוחדים מהצפון והדרום
צילום: עיריית ירושלים

עם קליטת תושבי הצפון והדרום בירושלים, פעלה עיריית ירושלים לארגון כיתות למידה בתוך בתי המלון, ובהמשך שילבה את הילדים במסגרות החינוך הירושלמיות ואף הקימה עבורם מסגרות לימוד חדשות, יחד עם הצוותים מהבית

בתוך כך, תלמידים רבים שובצו במסגרות החינוך המיוחד בעיר, בנוסף לפעילויות החינוכיות לילדי החינוך המיוחד המתקיימות בתוך המלונות. עיריית ירושלים, בשיתוף עמותת "שלווה", יצאו במיזם מיוחד למען המשפחות המיוחדות מהדרום והצפון

פעילות יומית לילדים עם צרכים מיוחדים ותמיכה בהורים

המיזם כולל פעילות יומית קבועה לילדים עם צרכים מיוחדים ופעילות קבוצתית הפגתית להורים. כ- 60 משפחות מהעיר אשקלון, בהן ילדים עם צרכים מיוחדים, הגיעו לשני בתי מלון בירושלים - מלון אייל ומלון מונטיפיורי.

נציגת עיריית ירושלים, ענבל זידר, קלטה את המשפחות, נפגשה עם כל אחת מהן ובדקה אם קיימים צרכים המחייבים התערבות מיוחדת ומתן סיוע.

מבדיקה עם אחת האימהות, עלה כי בתה בת ה- 10 על הרצף האוטיסטי, ברחה מהמלון והחלה לשוטט ברחובות העיר ברגע של חוסר תשומת לב. ענבל קלטה כי מתח מצטבר השפיע על הילדה, פנתה אל האם ושאלה מה יעזור לבתה להירגע. האם ציינה שבתה אוהבת להיות במים, ובמיוחד אוהבת טיפולי הידרותרפיה.

ענבל מיהרה להציף את הצורך ברשתות החברתיות ובזכות מערבותם של סמנכ"ל החברה למתנסים במחוז ירושלים ומנכ"ל משרד הספורט, נוצר חיבור עם עמותת "שלווה" ותוך פרק זמן קצר הגיעה הילדה לטיפול מרגיע ב"שלווה" וחזרה ממנו רגועה ונינוחה.

התוכנית נפתחה לכל משפחות המפונים בירושלים

נציגת העירייה נוכחה לדעת שמדובר בשירות שעשוי לתת מענה לקבוצה שלמה של ילדים עם צרכים מיוחדים, וביקשה יום הפוגה עבור כל ילדי הקבוצה. בקשתה, לא זו בלבד שנענתה, אלא אף זכתה להצעתה הנדיבה של נציגת "שלווה" לקיים פעילות יומיומית קבועה עבור כל המשפחות המיוחדות השוכנות במלונות העיר.

בעקבות הפיילוט המוצלח, נפתחה התכנית לכל המשפחות המיוחדות השוכנות במלונות העיר, ביניהן משפחות משלומי, קריית שמונה ושדרות. וכך, בזכות הרגישות והיוזמה המיוחדת, מגיעים מדי יום הילדים המיוחדים השוהים במלונות, לפעילות פרטנית וקבוצתית. בנוסף, מממנת עיריית ירושלים הסעות עבור הילדים וההורים מהמלונות ל"שלווה" ובחזרה.

הפעילות מתקיימת בין השעות 09:00-13:00, ההפעלה מתבצעת באמצעות מתנדבי "שלווה" וכוללת שימוש במתקני הספורט, מוזיקה, אמנות ועוד.

הטיפולים הפרטניים שאושרו ע"י משרד החינוך (טיפולי ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת וכו') מתקיימים ע"י צוות מקצועי מטעם משרד החינוך בחדרי טיפול ייעודיים ב"שלווה", ולהורים המלווים את הילדים מוצע להצטרף לקבוצות תרפיה ולמידה בחדר שקט.נכך, בזמן שהילדים נמצאים בפעילות, לוקחים הוריהם חלק בסדנאות חוסן, בהנחיה הורית ובפעילויות אחרות שהעירייה מציעה.

בית ספר חדש לחינוך מיוחד

כמו כן, נפתח בית ספר "עז" לחינוך מיוחד לתלמידי הצפון והדרום המתארחים בבירה

עיריית ירושלים, בשיתוף משרד החינוך, ארגון israaid ומוזיאון ארצות המקרא, פתחו בית ספר חדש לחינוך מיוחד לתלמידים המפונים מהצפון והדרום, המתארחים בירושלים

בבית הספר הממוקם במוזיאון ארצות המקרא החלו ללמוד למעלה מ-20 תלמידים בארבע קבוצות: כיתות גן, א'-ג', ד'-ו', ז'-ח' ובהמשך עתידים להצטרף תלמידים נוספים.

את בית הספר מנהלת פנינה פלג כהן, המשמשת כמנהלת בית ספר יובלים, וכרגע תנהל במקביל את שני בתי הספר. אל פנינה מצטרפת אדווה סבן, מנהלת בית ספר לחינוך מיוחד בנתיבות, אשר נאלצה להתפנות מביתה בכפר מימון, וכרגע מתגוררת בירושלים.

מנהלת בית הספר יובלים ובית הספר עוז- פנינה פלג כהן

מנהלת בית הספר יובלים ובית הספר עוז- פנינה פלג כהן צילום: ללא

צוות בית ספר יובלים התגייס ונרתם לסיוע בבית הספר החדש "עז", והוא יפעל למעשה בשני בתי הספר. לאור הצפי לגידול בית הספר, מחפשים עוד צוותי הוראה ותומכות הוראה שיצטרפו גם הם לצוות.

ארגון ישראייד התגייס ותרם ריהוט וציוד לבית הספר, בנוסף לתרומות של משחקים וציוד שהועברו וסודרו על-ידי מתנדבים. מוזיאון ארצות המקרא התגייס למשימה גם הוא ומארח את בית הספר בתוך מבנה המוזיאון.

איציק לארי, מנכ"ל עיריית ירושלים: "אני נרגש ומברך על היוזמות הנפלאות. המשפחות המיוחדות השוהות במלונות מתמודדות עם אתגרים ממשיים נוספים בימים אלה, וחשוב לנו לעטוף אותן ולדאוג לכל מחסורן. בית הספר 'עז' יעניק מעטפת חמה ותומכת לילדי החינוך המיוחד מהצפון והדרום, וייתן להם מענה ריגשי וחינוכי. אני מברך על שיתופי הפעולה בירושלים ועל הירתמותה של עמותת 'שלווה' על יוזמת פעילות יומית קבועה לילדים ופעילות קבוצתית הפגתית להורים. האתנחתא לה זוכים ההורים מאפשרת להם לשוב ולטפל בילדיהם בכוחות מרועננים. נמשיך ונפעל להבטחת שלומן וביטחונן של כל המשפחות המפונות ונעשה את המירב כדי להשיב לחייהן אור ותקווה. בערבות הדדית וברוח הירושלמית - ננצח!".

נועה פהימה, הממונה על החינוך המיוחד בעיריית ירושלים: "עיריית ירושלים מחבקת באהבה את ילדי הצפון והדרום, ביניהם את ילדי החינוך המיוחד שנאלצו להתפנות מבתיהם ומתארחים בירושלים. אנו מאתרים את הילדים הנמצאים בעיר, בהתאם לצרכים והיכולות הייחודיים של כל ילד/ה ולרצון ההורים, אנו משבצים אותם במסגרות החינוך המיוחד שהקמנו במלונות, או במסגרות החינוך המיוחד בעיר.

משמח ומרגש לראות את ההתגייסות בלב גדול ובנפש חפצה ואת קבלת הפנים החמה לה זוכים הילדים מהמנהלים, הצוותים והתלמידים במסגרות החינוך שלנו. מחמם את הלב לראות ולשמוע את הילדים והוריהם שמחים לחזור לשגרת לימודים, משתלבים במסגרות החינוך ומוקירים את השירות המקצועי והאיכותי לו הם זוכים במערכת החינוך המיוחד המשובחת שלנו.

אנו מאחלים לכולם שיוכלו לחזור לבתיהם בשלום ובבטחה, ועד אז נמשיך לחבק את כולם באהבה ולתת להם את החינוך הכי טוב, מקצועי ומיוחד".


בשיתוף עיריית ירושלים