שירות לאומי עם משמעות

באופק מאמינים בשירות לאומי שהוא גם תרומה לחברה וגם מקפצה לקראת החיים הבוגרים – והכל בהנאה ומתוך משמעות

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/22 14:55 ט בניסן התשפב

שירות לאומי עם משמעות
צילום: יחצ

כמו רבות ורבים אחרים, גם ח' התלבטה מאד לגבי השנה שאחרי י"ב. אחרי שהחליטה ששירות לאומי הוא הכיוון שלה, היא גילתה ים של אפשרויות ושאלות לא פשוטות שצריך להכריע בהן – באיזה תקן לבחור? איזו עמותה? שירות קרוב לבית או כמה שיותר רחוק? מה עושים? למי פונים? איך מסתדרים בתוך אוקיינוס הנתונים הענק הזה?

היום, עמוק בתוך שנת השירות, ח' כבר יודעת שהיא עשתה את הבחירה הנכונה. "יש המון תקנים ועמותות ולא ידעתי מה לבחור", היא מספרת, "במקרה ראיתי מודעה של אופק על תקן שנראה לי סבבה, אמרתי ננסה, שלחתי להם ווטסאפ. אני לא מתחרטת לרגע".

כל עמותה שעוסקת בשירות לאומי מציעה מגוון תקנים וסיירות שמטרתן לעזור לשמיניסטיות הנבוכות להתמיין בין התקנים. באופק שמים דגש על הרבה מעבר לזה. "אנחנו ממש לא רואים את עצמנו כחברת כוח אדם", אומרת נטע רייך, מנהלת תחום גיוס המתנדבים באופק, "שנת השירות היא שנה מאד משמעותית בחייה של המתנדבת או המתנדב. חשוב לנו שזו לא תהיה סתם שנה שמעבירים בה את הזמן, אלא שנה בה המתנדבות שלנו גם תורמות תרומה מאד משמעותית לחברה, ולא פחות מכך בונות את האישיות שלהן ומקבלות כלים לקראת החיים הבוגרים. אני פוגשת מדי פעם בנות ובנים שעשו בעבר שירות לאומי באופק, וכולן תמיד אומרות לי את אותו הדבר – השנה או השנתיים של השירות מאד השפיעו לטובה על המשך החיים שלהן. מבחינתנו זו מהות התפקיד שלנו, שירות עם משמעות".

איך גורמים לשנה אחת להיות כל כך משמעותית?

"בעיקר באמצעות הקפדה על תהליכי ליווי אישיים והכשרות", אומרת נטע, "שנת השירות יכולה להיות חוויה אדירה, אבל גם תקופה מבלבלת ומאתגרת. בכוונת תחילה אופק היא עמותה קטנה יחסית, כדי שנוכל להעניק לכל אחת ואחד את היחס הכי אישי ולהיות שם בשבילה בכל רגע נתון. לכן יש לנו הרבה מנטוריות על כמות קטנה יחסית של בנות, הן מלוות את בנות השירות במהלך השנה ונותנות להן תמיכה, עידוד והעצמה אישית, בנות השירות שלנו עוברות הכשרות שמעניקות להן כלים מקצועיים לשירות, תמיכה רגשית ובניית תקשורת בין אישית. כשיש לך את הכלים האלה, יחד עם התמיכה הקבועה של המנטוריות, הרבה יותר קל להיקלט בתקן ולהשתלב, ואז גם חוויית השירות הרבה יותר טובה, מצמיחה ומשמחת".

באופק יש ימי סיירות כמו בעמותות אחרות, אבל יחד עם זה משקיעים זמן ומחשבה רבה בהיכרות עם כל מועמדת, הרצונות שלה והכישרונות הייחודיים שיש לה. "אנחנו לא סתם משדכים בין מועמדת לבין תקן שירות", אומרת נטע, "אנחנו רוצים קודם כל להכיר אותך – מי את? מה החלום שלך? מה את אוהבת לעשות? במה את מצטיינת? כשיש לנו את הרקע הזה, אז יחד עם הבת נתאים לה תקן שהיא תתרום לו אבל גם הוא יתרום לה. היחס הוא דו-כיווני – את בונה את התקן, והתקן בונה אותך. ככה עוברים שנה משמעותית שגם תורמת לחברה, גם בונה את האישיות – וגם, לא פחות חשוב, מביאה המון כיף ושמחה לבנות השירות ולאנשים שהיא עובדת איתם בתקן. זו בדיוק המטרה שלנו – שירות, עם משמעות".

אז אם את או מישהי שאת מכירה מחפשת שירות לאומי שיש בו גם גיוון, גם יחס אישי וגם המון משמעות, נטע והרכזות של אופק מחכות לך בהתרגשות ובשמחה גדולה. חפשי בגוגל את אופק שירות לאומי – ואופק חדש ייפתח לפנייך.