2021 הסתיימה: מפעל הפיס השקיע כ-1.9 מיליארד שקלים למען הקהילה והחברה הישראלית

בשנה האחרונה העמיק מפעל הפיס באופן משמעותי את פעילותו בתחומי הרווחה, תוך שימת דגש נרחב על האוכלוסייה הוותיקה בישראל, אנשים עם מוגבלויות, נוער בסיכון, הגיל הרך והעצמת נשים בקהילה | "מפעל הפיס ימשיך להעמיק את השקעותיו בתחומים אלה גם בשנת 2022"

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/01/22 17:50 כג בשבט התשפב

2021 הסתיימה: מפעל הפיס השקיע כ-1.9 מיליארד שקלים למען הקהילה והחברה הישראלית
גשר המיתרים - לילה סגול, צילום: ישראל שורץ

מפעל הפיס השקיע בשנת 2021 כ-1.9 מיליארד שקלים למען הקהילה והחברה הישראלית

•              היקף חסר תקדים של 38,000 מלגות לסטודנטים.

•              פרויקט לאומי רחב היקף בתחום האנרגיה הסולארית ברשויות המקומיות.

•              השקעה עצומה בטיפוח המרחב הציבורי ברשויות המקומיות: פארקים, גינות ציבוריות, טיילות, שבילי הליכה ואופניים, משעולי בריאות ופארקים לבריאות הציבור, לצד התגייסות למיזמים ארציים בתחומי איכות הסביבה ושמירה על מרחב עירוני נקי ומטופח. 

•              קידום תכניות חומש ברשויות מקומיות, בדגש על מיזמים קהילתיים בתחומי הרווחה.

•              השקעה של למעלה מ-76 מיליון שקלים בתמיכה ובעידוד של פרויקטים לקידום התרבות והאמנות בישראל והנגשתה לתושבי הרשויות המקומיות ברחבי הארץ.

•              הקמת מבני תרבות חדשים בסטנדרטים הגבוהים ביותר והנגשת עולם התרבות, בדגש על ערי הפריפריה.

•              פעילות חוצת אגפים לקידום צורכיהם של אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית ולשיפור איכות חייהם: "לילה סגול" להעלאת מודעות לצרכיהם ולשילובם בשוק התעסוקה, הובלת קורסים ראשונים מסוגם לשילוב תעסוקתי בתחומי התקשורת ועוד.

•              פרויקט לאומי להפגת הבדידות בקרב האוכלוסייה הוותיקה בישראל.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי:

"מפעל הפיס גאה להציג את השקעותיו למען הקהילה והחברה הישראלית לשנת 2021. גם בשנה זו הושקעו כל רווחי הפיס למען רווחתם ושיפור איכות חייהם של תושבי הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ. לצד ההתגייסות למאמץ הלאומי להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו, העמיק מפעל הפיס באופן משמעותי את פעילותו בתחומי הרווחה, תוך שימת דגש נרחב על: האוכלוסייה הוותיקה בישראל, אנשים עם מוגבלויות, נוער בסיכון, הגיל הרך והעצמת נשים בקהילה. בנוסף, המשכנו להגדיל את היקף המלגות וייצרנו לרשויות המקומיות כוח חברתי עצום שמשמעותו - מיליוני שעות התנדבות למען מיזמים חברתיים בתחומי הקהילה. מפעל הפיס ימשיך להעמיק את השקעותיו בתחומים אלה גם בשנת 2022 וזאת לצד המשך פיתוח וטיפוח עולם התרבות בישראל והנגשתו לכל תושבי הרשויות המקומיות במדינת ישראל".

פארק פיס ירוק שנחנך במודיעין עלית

פארק פיס ירוק שנחנך במודיעין עלית | צילום: איקי מימון

מלגות

•              בשנת 2021 נשבר שיא חסר תקדים של כ- 38,000 מלגות לסטודנטיות וסטודנטים בכל רחבי הארץ, בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה. מעבר לסיוע לסטודנטים ברכישת השכלה גבוהה, מייצרות המלגות  מיליוני שעות התנדבות של סטודנטים במגוון תחומים בחברה הישראלית. לשם ההשוואה,

 

בשנת הלימודים הקודמת העניק מפעל הפיס בשיתוף השלטון המקומי והרשויות המקומיות כ- 24,000 מלגות, כך שמדובר בעלייה של 55% ביחס לשנת תש"פ (2019-2020).

•              בשנת תשפ"א הסטודנטים תרמו לקהילה היקף של כ- 5,5000,000 מיליון שעות במגוון תחומים מרכזיים המסייעים רבות לחברה הישראלית: נוער בסיכון, סיוע לקשישים, פרויקטים המתעסקים בחונכות לילדים, סיוע לאנשים עם מוגבלויות, תרומה לאיכות הסביבה ועוד.

•              מיזם "מתחברים" למען הפגת הבדידות בקרב האוכלוסייה הוותיקה בישראל: אחד ממיזמי הדגל שמוביל מפעל הפיס בשיתוף המועצה הישראלית להתנדבות והרשויות המקומיות. מפעל הפיס זיהה, עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, את בעיית הבדידות בקרב האזרחים הוותיקים כגורם העיקרי שמוביל לירידה באיכות החיים ומהווה זרז גם להחמרה במצב הרפואי והנפשי בקרב אוכלוסייה זו. משנת 2021 יצא לדרך פיילוט ב- 15 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, במסגרתו פועלים עשרות מלגאים של מפעל הפיס וכן פועלים לעידוד מעורבות חברתית והתנדבות של אזרחים ותיקים ברשויות המקומיות.

שיתוף פעולה רחב עם משרדי הממשלה וסיוע במאמץ מול אתגרי הקורונה:

-  הסבת אקדמאיים ומפוטרי קורונה למקצועות ההוראה בשיתוף עם משרד החינוך.

-  הסבת אקדמאים הלומדים בבתי ספר לאחיות לקראת תעודת רישוי ממשלתית כאחות   מוסמכת  בשיתוף עם משרד הבריאות.

- תוכניות לגיל השלישי בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי.

- הענקת מלגות לסטודנטים ללא עורף משפחתי/מסוגלות הורית בשיתוף עם משרד העבודה והרווחה.

- בנוסף הושלמה חלוקה של כ - 14,000 אמצעי קצה לתלמידים בהיקף של כמעט עשרה מיליון ₪ בכ-190 רשויות ותלמידים שונים ברחבי הארץ.

הקצאות לרשויות המקומיות

'רואים ירוק'

•              פרויקט אנרגיה ירוקה במסגרתו תמך מפעל הפיס בהלוואות בהיקף של למעלה מ-100 מיליון ₪ לרשויות המקומיות ,לצורך הצבתם של מתקנים סולאריים על גגות  מבני הציבור. במסגרת הפרויקט השתתפו כ - 43 רשויות מקומיות, חלקן מצויות כבר בשלבי ביצוע. מטרת הפרויקט הינה לסייע למאמץ הלאומי במעבר לאנרגיה ירוקה ולצד זאת לייצר הכנסה נוספת לרשויות על ידי החזרים מחברת החשמל. כאמור, בימים אלו הפרויקט נמצא בעיצומו ובמסגרתו כבר מוקמים פנלים סולאריים מעל גגות מבני ציבור בהיקף חסר תקדים, וזאת בליווי צמוד של אגף ההקצאות של מפעל הפיס ומשרד האנרגיה.

•              השקעה של כ- 80 מיליון ₪ בפרויקטים במסגרת "פיס ירוק" , במסגרתו מסייע מפעל הפיס בהקמה ושדרוג של פארקים וגינות ציבוריות, טיילות, שבילי הליכה ואופניים, משעולי בריאות ופארקים לבריאות הציבור. מענקי הפיס משמשים לפיתוח הגינות, הקמת תשתיות לגינון והשקיה, ריהוט חוץ, פיסול סביבתי, תאורה, גידור, מזרקות ובריכות נוי. הפרויקט נותן דגש לרווחת הקהילה ומאפשר להורים ולילדיהם לבלות בשעות אחר הצהריים בגינות ובפארקים, כמו כן, מאפשר לתושבים לקיים פעילות ספורט ופעילויות קהילתיות בפארקים ובגינות הציבוריות.

תכניות חומש לרשויות המקומיות - במהלך השנה קודמו תוכניות חומש מול הרשויות המקומיות ולמעלה מ - 60 אחוז מהן כבר קיבלו מענקים חדשים שהוקדמו. המטרה היא לאפשר לרשויות גמישות גבוהה יותר ותכנון לטווח הארוך ולהוביל פרויקטים מורכבים ומשמעותיים מאד למען רווחתם של תושביהן.

מבני תרבות בדגש על ערי הפריפריה - מפעל הפיס השקיע בשנת 2021 כ-160 מיליון ₪ כסיוע להקמת מבני תרבות. שנת 2021 אופיינה בסיום והתחלת פרויקטים עם דגש על ערי הפריפריה ובמגזר הערבי. בין הפרויקטים הגדולים:

•              הקמת היכל  הפיס לתרבות ברהט  הסתיים השנה בהשקעה של 31 מיליון שקלים.

•              הקמת היכל הפיס לתרבות בבית שמש הסתיים השנה בהשקעה של 21 מיליון שקלים.

•              הקמת היכל הפיס לתרבות בבאקה אל גרבייה הסתיים השנה בהשקעה של 10.6 מיליון שקלים.

•              הקמת מרכז פיס לצעירים בפסגת זאב שבירושלים הסתיים השנה בהשקעה של 30 מיליון שקלים.

•              הקמת קאנטרי דבורייה בביצוע, בהשקעה של 9 מיליון שקלים.

•              הקמת קאנטרי כפר מנדא בביצוע, בהשקעה של 11.6 מיליון שקלים.

•              הקמת בריכת שחייה לימודית חורה בביצוע, בהשקעה של 4 מיליון שקלים.

הקמת היכל הפיס לתרבות חורה בביצוע, בהשקעה של 15.4 מיליון שקלים.

•              הקמת מתנ"ס והיכל תרבות נחף בביצוע, בהשקעה של 10.7 מיליון שקלים.

•              אושר לביצוע הקמת היכל תרבות בכפר כנא בהשקעה של  14.2 מיליון שקלים.

•              הקמת קונסרבטוריון והיכל תרבות ראמה בביצוע, בהשקעה של 6.7 מיליון שקלים.

 

מבני ציבור - לצד הפעילות הענפה בתחומי החברה והרווחה מפעל הפיס המשיך גם בשנת 2021 בהקמת מבני ציבור למען רווחת הקהילה. כ- 600 מאות מיליון ₪ הושקעו השנה בהקמה ובשיפוץ של מבנים שמשרתים את הקהילה ובהם: ספריות, אצטדיוני ספורט, טיפות חלב, מרכזים לבריאות המשפחה,  מעונות יום, גינות ציבוריות ועוד. בנוסף מימן מפעל הפיס ציוד וריהוט למוסדות החינוכיים ולמבני הפיס ברשויות והכל לרווחת הקהילה ולשיפור איכות חייהם של תושבי הרשויות ברחבי הארץ.  

אופני טנדם - במסגרת התוכנית לשילוב אוכלוסיות עם מוגבלות בחברה יצאו הרשאות לרכישת 'אופני טנדם' בהיקף של למעלה ממיליון ₪  והפרויקט כבר נמצא בשלבי ביצוע.

תרבות

קידום התרבות והאמנות בקהילה ובחברה הישראלית בדגש על הנגשת מופעים ופעילויות בתחום בפריפריה - מפעל הפיס השקיע ב- 2021 כ- 76,500 מיליון ₪ בתמיכה ועידוד פרויקטים מתחום התרבות והאמנות, מתוך זה למעלה מ- 40 מיליון ₪ עבור קידום תרבות ואמנות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ.

 פרויקטים חדשים שהושקו:

•              פרויקט "למעלה" – ציורי קיר ענקיים על מבני ציבור ברשויות מקומיות, מבוצעים ע"י אמנים מובילים ומשנים את פני המרחב הציבורי. נבחרו 21 רשויות מקומיות שישתתפו בפרויקט, בתקציב של 3,240 מיליון ₪.

•              פרויקט ציוד הקרנה דיגיטלי - רכישת ציוד הקרנה דיגיטלי לרשויות- פרויקט שנולד מתוך צורך שעלה מצד הרשויות שביקשו ציוד הקרנה דיגיטלי להצבה באולמות רב תכליתיים ובכך לאפשר להם להקרין לתושבים שלהם סרטי קולנוע באיכות גבוהה. הציוד מיועד לרשויות שאין בקרבתן בתי קולנוע. נבחרו 13 רשויות מקומיות מכל רחבי הארץ, בתקציב של כ- 2.9 מיליון ₪.

פרויקטים מותאמים להגבלות ולאתגרים שהציבה הקורונה:

•              "נושמים תרבות" - בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים - העלאת מאות מופעים של אמנים מתחומי אמנויות שונים – מוסיקה, מחול, תיאטרון, קרקס ועוד. בגנים הלאומיים בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים בהשקעה של 1.1 מיליון ₪ - פעילויות שהתקיימו בחול המועד סוכות, חול המועד פסח ובקיץ.

פרויקט נושמים תרבות הוא חלק ממגמה ההולכת וגדלה של תמיכת מועצת הפיס בקידום תרבות ואמנות במרחב הציבורי, כאשר לצד נושמים תרבות, התקיימו מאות מופעי תרבות במרחב הציבורי ברשויות המקומיות, פרויקט ציורי הקיר שפורט למעלה וכד'.

•              יוזמות תרבות המיועדות לגיל השלישי - מועצת הפיס לתרבות שמה לה למטרה לעודד ולתמוך באוכלוסיית הגיל השלישי, שנפגעה ממגבלות התנועה והריחוק החברתי שמכתיב המאבק בנגיף הקורונה. מפעל הפיס תמך ביוזמות תרבות ואמנות המיועדות לאוכלוסיית הגיל השלישי ואשר מבוצעות ע"י אמנים מקצועיים מאותה קבוצת גיל, בהשקעה של כ- 2.6 מיליון ₪ עבור כ- 90 יוזמות ברשויות המקומיות.

•              בימות פיס - התקיימו 223 מופעים בהשקעה של כ- 11 מיליון ₪

•              פסטיבלים בתחומי התרבות והאמנות - 51 רשויות מקומיות בהשקעה של כ- 9 מיליון ₪.

•              Pop Art - פעולות תרבות בשטחי ציבור ומסחר פעילים או ריקים – תמיכה בפעולות תרבות מגוונות בחללים ייחודיים במטרה לתמוך ולעודד את האמנים ליצור ואת הקהילה ליהנות מיצירה תרבותית.