-
אשר ברא אלקים לעשות
אפשר היה להבין אילו היינו אומרים שעם ישראל עצמו ייענש אם לא יקבל את התורה, אבל מדוע על העולם לשוב לתוהו ובוהו אם ישראל אינם מקבלים את התורה, מהו הקשר בין בריאת העולם לקבלת התורה?
הרב יעקב הלוי פילבר
07/10/15 16:27
-
מדוע נאסר לאכול מפרי עץ הדעת?
המאבק בין הדמויות בסיפור גן עדן הוא תמצית המאבק האנושי שבכל דור ודור, שעניינו: האם אני מוכן לכוף את עצמי לסמכות דתית-חוקתית גבוהה יותר, או שמא אני מבכר להכריז כי אני הוא הסמכות הקובעת לגבי עצמי
הרב שלמה ריסקין
07/10/15 10:29
-
מנחתו של קין
השאלה הזועקת מתוך הפסוקים בפרשת בראשית, היא מדוע הקב"ה לא קיבל את מנחתו של קין? הרב הלל מרצבך עם חמישה הסברים של הפרשנים
הרב הלל מרצבך
06/10/15 14:48
-
על הכתיבה שאחרי הכתיבה
ד"ר משה מאיר יוצא בעקבות מספר פסוקים מעוררי תמיהה בסוף פרשת וזאת הברכה. מה הקשר בין משה רבנו, אלכסנדר מוקדון ונבוכנדנצר מלך בבל?
ד"ר משה מאיר
01/10/15 15:25
-
השבירה הבונה
קשה לומר שממשה רבינו שהרג שלושת אלפי איש שהשתחוו לעגל אפשר ללמוד לעמעם את החדות שבתורה לצורך דאגה לעם ישראל. התבוננות נוספת על שבירת הלוחות
אורי קירשנבום
01/10/15 15:21
-
לעיתים ביטולה זהו קיומה
מוטב ישברו הלוחות ואל יושמד עם ישראל. תורה ניתנה בשביל ישראל ולא להיפך. יש משהו במעלתה של כנסת ישראל שבשורשו הוא מעל התורה ולכן משה מעדיף לשבור הלוחות על פני אפשרויות אחרות
הרב דוד סתיו
30/09/15 21:34
-
סוגרים שבוע: האם יש למצוות טעם הגיוני?
פרשת השבוע, כי-תצא, כוללת בתוכה 74 מצוות, יותר מכל פרשה אחרת בתורה. השפע הזה מזמין אותנו לעסוק בשאלת יסוד: האם לכל המצוות האלו יש טעם שאנחנו יכולים להבין? האם מותר בכלל לחפש אחר טעמים למצוות? האם זה כדאי?
הרב יוני לביא
24/09/15 20:50
-
סוגרים שבוע: זה טוב להיות "תמים"?
העולם שלנו מכונה בספרים ´עלמא דשקרא´ - עולם השקר. יש בו הרבה שקרים וצביעות. אחת התופעות הנפוצות היא ´אחד בפה ואחד בלב´. להפגין כלפי חוץ שאתה אוהב בן אדם אך בעצם אתה לא כל כך מחבב אותו. התורה מחנכת אותנו לא לחיות כך
הרב יוני לביא
24/09/15 20:47
-
סוגרים שבוע: עבודת פעור מול עבודת ה´
התורה מקבילה לפנינו את דביקותו של עם ישראל בבורא עולם מול היצמדותו לבעל פעור. מהי משמעות הקבלה זו מבחינת עבודת ה´ שלנו?
הרב יוני לביא
24/09/15 20:41
-
סוגרים שבוע: האם גאווה פירושה למחוק את עצמך?
מי שמתגאה רואה את עצמו במרכז ומתמקד בערכו העצום ובחשיבותו רבה, על חשבון מקומו של בורא עולם
הרב יוני לביא
24/09/15 20:38
-
מקורה של השירה בעם ישראל
מדוע הקב"ה אומר למשה לפני מותו שהעם יחטא ויזנה אחרי אלוהי ניכר? מה המסר שעובר לעם ישראל בשירה, ומדוע יש צורך בשירת האזינו אשר תוכנה כבר נאמר במקומות אחרים?
הרב אלי אטייה
24/09/15 13:46
-
האזינו - מה שהיה ומה שיהיה
הפתרון לאתגרים שניצבים בפנינו בהווה הוא לזכור, לזכור את כל הטוב והחסד שקיבלנו מבן/בת הזוג, להיזכר בכל אותם רגעים יפים שמילאו את חיינו באושר ובשמחה, לזכור! ומצד שני לדעת ולהאמין שהכל עובר
הראלה ישי
24/09/15 09:51
-
על הצור התמים
הפסוק מציג את ריבונו של עולם כשלם מבחינת המשפט והצדק. אך הוא איננו עולה בקנה אחד לא רק עם המציאות כפי שהיא מפוענחת על ידי מרבית בני האדם, אלא גם עם המקרא עצמו
ד"ר משה מאיר
24/09/15 09:33
-
וילך - חזק ואמץ
לינו לבנות בקרבנו את התודעה עד כמה חשובה התנהלות זוגית נכונה, עד כמה אנחנו אוהבים וחיים להשקיע בבן/בת הזוג וכו', ומצד שני להשתדל להוסיף עוד ועוד מעשים, פעולות קטנות שיעזרו לנו להנכיח את הרעיונות הגדולים בחיינו
הראלה ישי
17/09/15 14:02
-
על העדות
כל אחד מאיתנו זקוק למצפן, למגדלור, לנקודה יציבה שביחס אליה הוא יכול לנוע ולחפש. השירה התורה השמים והארץ, הם נקודות עדות שכאלה
ד"ר משה מאיר
16/09/15 10:09
-
כתבו לכם את השירה הזאת
כשאדם כותב בעצמו את התורה הוא עובר תהליך של פסילה ובירור פנימי היוצרים את זהותו ממש כמו שפסל משה רבנו את הלוחות. זהו תהליך סובייקטיבי שהוא רק שלו.
הרב אהד טהרלב
16/09/15 10:07